Monday, August 24, 2009

Jamaica...the land of Thunder Bolt

Minggu lepas merupakan minggu yang agak mengecewakan buat sukan Malaysia khususnya badminton selepas negara sekali lagi kempunan untuk menjulang kejuaraan dunia di Hyderabad...

Apa nak buat...life must go on...dan Chong Wei mengubat sedikit kekecewaan dengan muncul juara Terbuka Macau disamping bergu emas Kien Keat - Boon Heong...

Selain badminton, kejohanan olahraga dunia selepas itu menjadi perhatian...

Pastinya yang menjadi perhatian ialah juara Olimpik, Usain Bolt yang kini mampu berbangga selaku manusia terpantas dunia...

Bolt nyata tidak mengecewakan di mana dia membawa pulang 3 pingat emas dan paling best, 2 rekod dunia, 100 meter dan 200 meter...

Bagi saya, Bolt dan negaranya seharusnya mampu menjadi inspirasi khususnya buat atlet negara ini...

Bayangkan Jamaica bukanlah negara sebesar mana...kalau tengok profile negara ni seakan tidak percaya bahawa disinilah lahirnya manusia terpantas dunia...

Teringat masa dahulu, saya ingatkan Jamaica ni merupakan negara Afrika...apatah lagi selepas menonton filem "Cool Runnings" di mana dalam filem tersebut menceritakan mengenai rekod yang dilakukan Jamaica menjadi negara bukan sejuk pertama dapat menyertai Sukan Olimpik musim sejuk....

Jadi...buat atlet dan yang mahu jadi atlet...mungkin Jamaica dan Usain Bolt mampu menjadi inspirasi anda untuk bergelar atlet bertaraf dunia satu hari nanti...

Catatan Epain: 9.58 saat?...itu catatan 10 langkah saya bukannya 10 meter....

Tuesday, August 18, 2009

Selamat berkhidmat buat yang baru, Terima Kasih buat yang lama

Sabtu lepas, 15 Ogos maka yang menjadi persoalan dalam Persatuan Penulis Sukan terjawab menerusi pemilihan Ahli Majlis yang baru...

Presidennya, Ahmad Khawari Isa "terpilih" selepas bekas presiden Abu Bakar Atan menyatakan hasratnya untuk tidak bertanding jawatan presiden menentang Khawari...

Apapun, abang Bakar buat satu tindakan "gentlemen" bagi mengelakkan sebarang perkara negatif berlaku dalam SAM jika pertandingan diteruskan...

Buat abang Alimi pula, jangan kecewa selepas tidak terpilih sebagai Naib Presiden, kalah 1 undi kepada Eric Samuel...

Seperti mana yang saya katakan dalam ucapan penghargaan presiden, jawatan sebenarnya bukanlah perkara pokok...apa yang penting kesemua ahli perlu memberi kerjasama tanpa mengira status ahli....

Orang yang menduduki kerusi Ahli majlis hanyalah "wakil" kepada ahli lain...malahan presiden sendiri tidak mempunyai kuasa veto...

Secara jujurnya, saya ingin melihat SAM kembali ke landasan sebelum ini, jika tidak ke satu aras yang tinggi sekalipun, cukuplah maruah SAM dijaga sebagai mana sebelum ini...

Saya tidak mahu menaruh harapan terlalu tinggi kepada jawatankuasa baru, kerana bagi saya tidak adil untuk membiarkan mereka melaksanakan segalanya, sebaliknya kesemua ahli perlu memberi input yang bernas untuk dilaksanakan...

Buat yang lama pula, khususnya ahli majlis sebelum ini, jangan kecewa dan janganlah juga menyimpan apa-apa prasangka...kerana pengalaman dan khidmat anda masih di perlukan...

Saya dan ahli muda yang lain pula meminta agar kami-kami ini tidaklah disisihkan hanya kerana kami "masih tak cukup makan garam"....bak kata pepatah, "yang lama dihormati, yang muda dikasihi"...

Catatan Epain: Angkat topi buat "otai"...

Monday, August 10, 2009

Penyudahnya, hanya "Directory" yang mampu dirumuskan

Saya mengikut dengan penuh minat liputan mengenai KISMAS 09 yang berakhir Sabtu lalu khususnya menerusi laporan Utusan Malaysia...

Tapi saya sedikit terkilan, selepas beberapa kertas dibentangkan, KBS hanya dapat merumuskan (itupun kalau layak dipanggil rumusan) bahawa mereka akan menubuhkan Unit Industri dan antara "tugasnya" ialah menyediakan "Sports Directory" atau Direktori Sukan Malaysia...

Hmmm...rasanya saya ada simpan satu direktori sukan yang diterbitkan penerbit swasta, dan sekali lihat, direktori tersebut tidak memerlukan konvensyen sebelum dapat diterbitkan....

Saya bukan nak menempelak usaha KBS, tapi rasanya di sebalik konvensyen yang berlalu, ramai sedar bahawa "jauh panggang dari api" sukan di negara ini mampu menjadi sebuah industri...sekarang ni masih taraf "penjaja kecil"...

Tengok balik kesemua pembentangan, hampir semua kertas pembentangan yang "memuji" tanpa memberitahu situasi sebenar yang dihadapi sekarang...yelah biasalah kan...semuanya dalam nada nak jaga "periuk nasi" masing-masing...

Pernah mereka memberitahu bahawa selama 52 tahun merdeka, berapa "industri sukan" dah habiskan duit kerajaan?...kalau dijumlahkan kos pembinaan Komplek Sukan Negara dengan Litar F1 pun dah melebihi 1 billion...kemudian tanya kembali, berapa sukan kita dah generate?...mungkin melebihi 1 billion juga, tapi sukan apa je?....

Bolasepak, olahraga, renang...berapa revenue yang diperoleh?

Catatan Epain: Tak nak directory, Yellow Pages cukup...

Thursday, August 6, 2009

Mini Olimpik yang lembik...

Nampaknya penganjuran Mini Olimpik yang julung-julung kali diadakan semakin tiba dipenghujungnya...

Agak malang, niat murni KBS bagi membolehkan atlet memperoleh "warm-up" sepatutnya disusuli dengan kesuraman penganjuran...

Mengapa tidak suram?...Paling jelas, Mini Olimpik kurang publisiti...

Yang tak berapa nak jelas...penganjurannya tidak banyak membantu menaikkan kualiti atlet pelapis...

Penyudahnya hanya atlet elit yang menguasai pentas dan pingat yang dipertandingkan...jadi di sini...wajarkah ia dianjurkan kalau mana ia terus dikuasai atlet elit?...

Mereka pula hanya bersaing dengan adik-adik....walaupun ada kejutan, ia sama sekali tidak mencerminkan aspirasi sebenar yang dimahukan...Sekalipun ada rekod kebangsaan yang dipecahkan, tetapi mereka sebenarnya tidak melalui "suasana pertandingan" yang akan dilalui dalam pertandingan peringkat antarabangsa...

Saya masih bertanya, apa tujuan dianjurkan?...

Jangan nanti, pada Sukan Sea nanti, harapan kemenangan dan peningkatan tidak kunjung tiba sudahlah...pastinya setiap pihak akan bersedia dengan jari telunjuk, menuding jari antara satu sama lain...

Catatan Epain: Apa kata anjurkan Hyper Olimpik?...macam Market pulak...ada Hyper ada Super ada Mini...

Tuesday, August 4, 2009

Dah agak dah...

Seperti yang "dijangka", tiada sebarang keputusan yang mampu dicapai Jawatankuasa Pertandingan FAM...

Kebanyakan reporter menjangkakan perubahan format dapat disaksikan tetapi malangnya Dato' Che Mat Jusoh mengumumkan penangguhan kepada 13 Ogos...

Sepatutnya mereka merasa malu dengan pengumuman tersebut kerana mereka dah diberi tanggungjawab bukannya minggu lepas tetapi hampir 3 bulan, tetapi tiada apapun yang mampu direncanakan...

Dan sekarang, mereka hanya mempuanyai masa kurang 2 minggu untuk membentangkan hasil kajian...

Cuma reporter mungkin merasa "nasib baik" sebab dato Che Mat mengumumkan bahawa pasukan Harimau Muda tak layak menerima habuan kemenangan...

Kesian...anak2 muda ini punyalah main bersungguh-sungguh untuk juara, tetapi bila dah jadi juara habuk pun tak dapat...jadi macam tak bermakna lah selama ini mereka bergelumang dalam Liga Perdana...

Kalau setakat nak bagi pendedahan, rasanya Liga Perdana bukanlah tempatnya..ingat lagi dengan pasukan Olimpik 2000?

Catatan Epain: Biasanya kalau main golf, pemain amatur tak layak terima wang tunai..maknanya Harimau Muda ni pasukan amaturlah?...

Monday, August 3, 2009

Sebenarnya....FAM yang perlu berubah

Hari ini, 3 Ogos berlaku satu lagi perkara yang "dinantikan" iaitu pengumuman perubahan format Liga Malaysia...

Ia akan diputuskan Jawatankuasa Pertandingan FAM yang dipengerusikan Dato' Che Mat Jusoh...

Apapun, satu perubahan dijangkakan dan yang tidak dijangka pula ialah tiada perubahan akan berlaku...

Namun semua peminat bolasepak negara ini sebenarnya sudah lama menantikan perubahan yang didambakan iaitu perubahan dalam pentadbiran FAm sendiri...

Mungkin FAM merasakan bahawa mereka telah berubah hasil penambahan muka baru dalam majlisnya tetapi perubahan yang dimaksudkan ialah sikap FAM...sikap yang sekian lama sukar untuk diertikan...

Yelah...dari dulu bermacam cadangan diberikan pelbagai pihak tetapi FAM tetap dengan caranya memekakkan telinga dan keluar dengan pelbagai idea "bernas" sendiri tetapi penyudahnya, bolasepak kita makin lama makin teruk...

jadi, suka atau tidak FAM sebenarnya yang perlu berubah...cuma mahukah mereka?..atau tahukah mereka apa yang perlu diubah?...

Catatan Epain: Paling tidak pun, FAM akan renovate Wisma FAM Kelana Jaya..