Sunday, December 27, 2009

Apa yang kecoh sangat ni?


Sukan Sea 25 telahpun berlalu, dan seperti biasa di Malaysia mesti ada sahaja drama "rumah tak siap" berkumandang...

Kali ini membabitkan sukan sepaktakraw yang "kuat terasa pedasnya" akibat kenyataan Menteri KBS yang berhasrat nak mengurangkan dana kewangan kepada persatuan yang "lemau" di Vientiane...

Saya rasa kenyataan Menteri tu ada baiknya walaupun ia sebenarnya tidak menyelesaikan apa2 masalah, cuma mungkin ia dapat menyedarkan pegawai persatuan yang selama ini tidak sedar diri dengan kemampuan dan apa yang telah mereka lakukan terhadap pembangunan sukan masing-masing....

Sepaktakraw tidak terkecuali dan tak salah juga untuk saya katakan bahawa sepaktakrawlah antara sukan "paling bising" tetapi hasilnya tidak setimpal dengan apa yang mereka bawakan....

Kebanyakan peminat pasti tahu bahawa sepaktakraw sebenarnya telah "sebati" dengan Malaysia dan pastinya mereka tidak boleh menerima kenyataan bahawa Malaysia sekarang ni sudah tidak lagi dihormati jika tidak dipandang rendah kebanyakan lawan dan yang paling sedihnya, negara yang pernah menjadi "bola tanggung" Malaysia pun kita susah nak menang....

Bercakap mengenai "bising", PSM ni rasanya antara persatuan paling banyak demand, dan tentunya peminat sukan ini ingat dengan permintaan PSM untuk membina Akademi Sepaktakraw di Pulau Pinang yang menelan belanja RM 80 juta....hoiisshhhh...itu dah kira boleh bina sebuah kolej dah tu....

Selain itu, PSM juga pernah bertegang urat dengan MSN pasal dana kewangan dimana PSM mendakwa MSN tak pernah membantu hingga memaksa campur tangan Menteri KBS...

Kemuncaknya sudah tentu ramai masih ingat bila mana Malaysia tidak menyertai acara takraw Sukan Sea Korat, 2007 hanya kerana pertelagahan mengenai bola rasmi...dam sesiapa yang tahu serba mendalan sudah tentu arif bahawa adegan tersebut hanya wayang semata-mata....

Sekarang ni pulak, timbul soal pemotongan bantuan dan seperti biasa, PSM akan melompat seperti mana mereka mengajar pelibas melompat tinggi untuk melibas....

Saya rasa lahkan...PSM ni sudah boleh menceburi bidang barulah...iaitu debat atau pidato....rasanya banyak pertandingan mereka boleh menang di peringkat antarabangsa lagi...tetapi yelah, mengenali PSM yang banyak dibarisi orang "pandai cakap" yakni ahli politik rasanya tidak pelik lah kot untuk melihat mereka lebih hebat berdebat berbanding menghasilkan sesuatu yang hebat....

Catatan Epain: Bila lah Play station nak cipta game takraw, mesti orang Malaysia boleh jadi champion....

Wednesday, December 23, 2009

Apa masalahnya kalau ada universiti sukan?

Konvensyen Sukan Kebangsaan yang berlangsung baru-baru ini kembali memperkatakan mengenai pengwujudan universiti sukan di Malaysia...

Cadangan tersebut rasanya telah lama diutarakan, kalau tak silap saya sebermula tahun 2005 (atau lama sebelum itu lagi)...dan ia semakin bergema semasa Ahli Parlimen Pengerang merupakan Menteri KBS lagi...

Jadi, selepas Pengerang, KBS dah pun mempunyai 2 Menteri dan perdebatan mengenainya kembali dan semakin hangat diperkatakan...

Ada yang menentang dan ada yang bersetuju, dan saya kira selepas campur tangan "pihak ketiga" maka ia sekali lagi dibantah atau ditolak mentah-mentah...

Saya secara peribadi melihat kewujudan universiti ini suatu yang positif...sebab banyak benda dapat diselaraskan di satu tempat khususnya yang berkaitan dengan sukan atau mungkin sains sukan....

Maka, apabila saya mendengar Kementerian pengajian Tinggi menolak untuk mewujudkannya atas alasan terdapat banyak universiti awam yang telah menjadi pusat kecemerlangan, maka saya lihat ia bukannya satu alasan yang "kuat"....

Mengetahui kedudukan universiti-universiti awam dan tanggungjawab asas mereka, sukar untuk menerima bahawa mereka dapat foukus untuk menjadi pusat kecemerlangan sukan apatah lagi ia melibatkan sukan-sukan tertentu....

Mungkin ramai yang tak sedar, negara Vietnam yang hanya menyertai ASEAN sekitar pertengahan 90 an dan keluar dari kepompong komunis sebelum itu, telahpun mewujudkan universiti sukan...

Saya pernah mengikuti rombongan Majlis Sukan Universiti Malaysia pada kejohanan Sukan Universiti Asean (SUA) 2006...dan saya terkejut bahawa terdapat universiti sukan di Hanoi...

(Hanoi Sport 1 University)

Melihat prasarana keseluruhan memang negara kita lebih baik tetapi mereka tidak mengabaikan prasarana sukan...yakni kemudahan sukan mereka memang "tip-top"...

Kalau melihat kepada Vietnam yang semakin berkembang sukan mereka malahan ada yang sudah mampu mendabik dada di peringkat dunia khususnya yang membabitkan "combat sport" mengapa kita tidak boleh?...

Tetapi saya rasa, antara kekangan kita pastinya datang dari masyarakat sendiri...kerana ada yang mengganggap universiti hanyalah tempat untuk mencari sijil sebelum memperoleh kerjaya...dan ada juga yang melihat "kuantiti"...kalau jumlah pelajar kurang, maka ia bukan universiti...cuma mereka mungkin lupa bahawa universiti adalah tempat "penyelidikan" dan "kecemerlangan akademik"....

Kalau ia berterusan menjadi tanggapan, maka saya rasa kepada pihak yang berangan hendak melihat kewujudan universiti sukan, buang sahajalah angan-angan tersebut...kerana ia akan terus mustahil untuk diwujudkan...

Catatan Epain: PhD in Football?....

Monday, December 21, 2009

Tuah "pertama"...


Sumber foto: Utusan Malaysia

Sukan Sea ke 25 yang berlangsung di Viantiane, Laos melabuhkan tirainya secara rasmi pada 18 Disember 2009....

Bagi tuan rumah, Laos mereka pastinya berbangga dengan pencapaian selaku tuan rumah, apatah lagi ia merupakan pengalaman pertama buat mereka dalam menganjurkan Sukan Sea yang telahpun dilangsungkan sebanyak 25 kali...

Walaupun ada kekurangan, pastinya ia sudah memadai buat negara yang sememangnya tidak mempunyai kemampuan kewangan yang mantap, justeru jika mereka mampu menganjurkannya walaupun secara sederhana, ia sudah dianggap terbaik...

Bagi Malaysia pula, pencapaian 40 pingat emas boleh dianggap sebagai terbaik ditambah pula terdapat beberapa acara yang sebelum ini dianggap sebagai lauk kegemaran Malaysia tidak dipertandingkan...

Namun banyak sebenarnya yang mampu diraikan daripada catatan 40 pingat emas itu...harus diingat, sasaran awal hanyalah 30 atau 35, jadi memperoleh 40 pingat bagaikan satu bonuslah kiranya....

Selain melepasi sasaran, terdapat sukan yang sebelum ini bagaikan pungguk rindukan bulan, memperoleh semula pingat emas yang diidamkan...

Antaranya bolasepak yang menamatkan kemarau 20 tahun manakala badminton wanita pula menamatkan kemarau yang lebih lama iaitu 34 tahun sebelum boleh merangkul pingat emas badminton berpasukan....

Dalam pada itu, ada juga sukan yang semakin "parah" dan peminat pastinya nampak sukan yang dimaksudkan ialah olahraga yang semakin lesu, malahan kemenangan kebanyakan acara dibantu kecemerlangan atlet "senja" seperti Noraseela Khalid dan Roslinda Samsu bukannya datang dari bintang baru....

Kontinjen Malaysia juga seharusnya berterima kasih dengan renang yang menyumbangkan 15 pingat di mana 30% daripanya disumbangkan daniel Bego...tetapi juga seharusnya menjadi satu lagi ingatan, iaitu kita tidak boleh selamanya mengharapkan atlet "kelas A" untuk menyumbangkan pingat di Sukan Sea....

Negara lain telah lama menjadikan Sukan Sea sebagai platform permulaan buat atlet mereka beraksi di peringkat yang lebih tinggi termasuklah Sukan Olimpik...

Maka tidak salah juga buat KBS melakukan perkara yang sama walaupun mereka sedar, maruah dikalangan negara serantau harus dijaga...

Apapun, janganlah kita lupa bahawa 2010 yang bakal menjelang ini, Malaysia akan mengharungi 2 lagi sukan yang lebih besar, Sukan Komanwel dan Sukan Asia manakala 2 tahun selepas itu, Sukan Olimppik pula menjelang....

Sama-samalah kita berdoa bahawa kejayaan akan terus mengiringi kita di masa depan...

Catatan Epain: Goodbye Viantiane....

Mintak2 lah jangan tunggu 20 tahun lagi....


Sumber foto: Malay Mail

Hampir semua peminat bolasepak telahpun mengetahui bahawa pada hari Khamis lepas, 17 Disember 2009, skuad kendalian K Rajagopal berjaya memenangi pingat emas bolasepak Sukan Sea 2009, Laos.

Pastinya ramai yang bergembira termasuklah mereka yang sebelum ini "tak sedar" bahawa Malaysia masih mempunyai sukan bolasepak...

Saya secara peribadi seharusnya mengucapkan tahniah kepada seluruh yang terlibat dengan kemenangan tersebut termasuklah FAM yang sebelum itu asyik dicemuh dengan masalah yang membabitkan prestasi bolasepak negara...

Kejayaan pada malam cukup bermakna, kebetulan perlawanan diadakan pada tahun baru kalendar Islam sememangnya bakal diingati, sebagaimana kebanyakan peminat mengingati bahawa pingat emas terakhir dimenangi pada 1989 di Stadium Merdeka, Kuala Lumpur...

Sebelum itu, pada 1979, skuad yang turut dianggotai Mokhtar Dahari memenangi emas di Jakarta...(menariknya persamaan dengan skuad tersebut dan kali ini, kedua-dua skuad menang 1-0)...

Jadi apa yang diharapkan, biarlah kejayaan ini tidak membuatkan pemain kita atau mungkin bakal pemain terbuai hingga lupa, ia hanyalah pingat Sukan Sea....sedangkan ada banyak lagi kejohanan yang perlu diharungi...dalam masa yang sama pula, ia boleh menjadi indikasi buat FAM dimasa depan bahawa mereka juga perlu meluruskan pengurusan mereka dalam pengendalian bolasepak...jangan banyak sangat cacamerba...

Saya sendiri masih dibuai kemenangan di Vientiane itu, tetapi juga tidak mahu lupa, bahawa banyak negara di Asia malahan di ASEAN sendiri yang telahpun mengorak langkah....maka saya harapkan peminat, pemain, FAM, KBS dan sebagainya tidak boleh lagi menyandarkan bahawa skuad yang ada atau pemain yang ada kini dianggap sebagai "budak mentah"...mereka harus digilap agar kejayaan di Vientiane itu adalah satu permulaan semula ke arah kejayaan yang lebih gemilang...

Syabas...

Catatan Epain: Tuah tahun baru....

Thursday, December 17, 2009

Kiro champion la tu (kalau menang laa)



Saya masih tidak lupa dengan satu kenyataan yang pernah dikeluarkan Menteri Besar Negeri Sembilan, datuk Muhd Hassan selepas berakhir perlawanan akhir bolasepak SUKMA 2004 Negeri Sembilan...

Negeri Sembilan muncul juara bolasepak tetapi bukannya juara keseluruha SUKMA...

Tetapi disebabkan "aura melampau" bolasepak, maka Negeri Sembilan dianggap muncul juara seperti mana yang terhambur dari mulut Datuk muhd Hassan, "kalau menang bola, kiro campion la tu"...

Jadi, kata-kata itu saya teringt kembali selepas saya, isteri saya dan jutaan rakyat Malaysia menyaksikan pasukan bimbingan K Rajagopal layak ke perlawanan akhir yang dijadualkan petang ini...

pada masa itu, saya terbayang keesokannya kejayaan tersebut pastinya menjadi buah mulut hinggakan rakyat yang tak pernah jenguk stadium terdekat pun berbangga...

itulah yang dikatakan penangan bolasepak...walaupun ada yang naik menyampah dengan suasana semasa bolasepak negara, tetapi sebenarnya, "masih ramai yang sayang"...

Maka, sama-samalah kita berdoa, pingat emas bolasepak Sukan Sea 2009 di Laos bakal menjadi milik Malaysia selepas menanti selama 20 tahun...tetapi jangan pulak jika terjadi sebaliknya, perasaan bangga kita pada hari Isnin lepas bertukar kepada ayat-ayat yang kurang enak...InsyaAllah....

Catatan Epain: Coach Raja.....marah lagi ka sama saya?

Wednesday, December 9, 2009

Selamat berjuang....



Jika rakan-rakan atau sesiapa saja tanya saya pasal "lucky number" atau nombor kegemaran, saya pilih 25 sebab saya lahir pada 25 hb dan kebanyakan "lucky event" saya jatuh pada tarikh ini...

Sukan Sea kali ini yang berlangsung di Vientianne, Laos juga diharapkan mampu memberikan tuah sebab ia merupakan Sukan Sea yang ke 25 secara keseluruhan...

Laos pula bertuah diberi peluang menganjurkannya buat pertama kali dan kesungguhan laos walaupun banyak kekurangan perlu diberi perhatian...yelah bukan senang nak menganjurkan temasya sukan ditambah pulak sumber kewangan yang terbatas...

Malaysia pula tetap bersemangat menghantar kontinjen cuma seperti yang kebanyakan peminat sukan sedia maklum, Sukan Sea kali ini tidak seperti temasya terdahulu apabila terdapat beberapa acara yang menjadi lubuk buat Malaysia tidak dipertandingkan...

Maka sasaran pun diturunkan malahan kalau saya tidak silap, MSN atau MOM kali ini tidak meletakkan sebarang sasaran yang khusus...cuma saya dengar, mereka berharap agar ada "peningkatan" yang dipamerkan atlet yang bertanding...

Cuma saya terkilan dengan gelagat yang ditunjukkan pemain boalsepak yang langsung tidak menunjukkan semangat kesukanan...dan tambah perit ia sebenarnya sangat memalukan....

Kalau benar kita terlalu bermegah dengan kesopanannya, apa yang ditunjukkan pemain bolasepak lelaki kita langsung tidak mencerminkan semangat tersebut...

Skuad wanita pula telalu "sopan" sampaikan dibelasah 14-0, 9-0...rasanya dah macam dengar result badminton dan squash pulak...

Jadi, kedua-dua acara ini pastinya akan menjadi pedoman buat penggiat sukan bahawa adakah perlu kita menyertainya, jika kita tidak bersedia baik dari segi fizikal mahupun mental?....

Catatan Epain: Nak jadi pemerhati je....