Monday, March 28, 2011

Selamat Hari Ulangtahun...Epain, ASTRO Arena n RTM...

Bulan Mac, April dan Mei sememangnya bulan yang bermakna buat Epain apatah lagi tahun 2011 ni...

Pertamanya sudah tentu disebabkan Epain baru sahaja dikurniakan Putera kedua pada 9 Mac lepas dan bulan ini juga merupakan ulangtahun kelahiran Epain...hmmmm tua dahhh...

Tidak lupa juga sebenarnya bulan Mac kali ini, Astro Arena menyambut ulangtahunnya yang pertama sejak mula dilancarkan pada 26 Mac 2010, sehari selepas ulangtahun kelahiran Epain....

Biasanya, kalau orang, setahun tidak banyak perkembangan melainkan pada ketika seorang bayi mungkin sudah ada gigi, berjalan jatuh dan menyebut beberapa patah perkataan...

Epain bukan nak samakan Arena dengan bayi tetapi secara jujur, Epain lihat Arena telah melalui perkembangan yang sangat pesat dan positif, mungkin kerana atas aspirasi ingin menjadi "Nadi Sukan Malaysia"...

Secara jujur, Epain pada mulanya skeptikal dengan hasrat Arena sebab Epain pernah menyatakan bahawa penerbitan sukan di dunia ini mahal dan bersesuaian dengan situasi di negara ini, pulangannya amat terhad malahan agak kurang...

Tetapi mungkin disebabkan "kesabaran" Arena, rasanya sudah nampak pulangan walaupun pulangannya tidak dapat dinilai secara terus menerusi pendapatan iklan atau penaja...

Ramai peminat sukan sudah mengenali Arena bila bercakap soal sukan sebab Epain lihat Arena tidak prejudis menyiarkan program sukan....daripada yang langsung tiada penonton hinggalah sukan yang paling diminati...ada siaran malahan siaran langsung yang kalau sesiapa tahu, agak mahal kosnya...

Cuma mungkin beberapa aspek Arena perlu ditambah baik....

Ok, bulan April ini pula, bekas majikan Epain bakal menyambut ulang tahun ke 65 tahun...

Wow!!..65 tahun !!...itu satu tempoh yang lama dan kalau dibandingkan dengan manusia, ia sudah mencapai taraf "wajib pencen"....

Seperti biasa, RTM terus berdepan kritikan dan cemuhan dalam pelbagai aspek...mungkin ada yang melihat RTM agak "tuli" dalam mendengar pandangan rakyat sebabnya ramai berkata "RTM tidak pernah dan tidak akan berubah"...

Soalnya perubahan bagaimana yang diinginkan?...jika benar RTM berubah, adakah penonton atau peminat akan kembali menonton RTM?....

Senang citer, biarlah RTM walau apapun rupanya...cuma dalam soal sukan, memang Epain ralat sangat dengan RTM....

Seharusnya sukan merupakan agenda "senang" untuk mendapatkan tontonan, tapi agak tidak bernasib baik, RTM seakan "benci" sukan hinggakan beberapa rancangan yang sebelum ini dikhaskan untuk sukan dibuang...

Yang pelik, ada pulak yang marah dengan Astro apabila mereka mendapat hak ekslusif sedangkan ketika RTM mendapat keistimewaan menayangkan perlawanan bolasepak, ada yang endah tak endah je....

Sekang ni ada pulak yang kata tak patriotik lah apa lah...sedangkan ada pihak yang awalnya sememangnya tidak mahu sukan ditayangkan di RTM...patriotik ke diorang ni?

Jadi Epain harap RTM dapat benar-benar belajar daripada apa yang berlaku selama ini khususnya dalam aspek sukan....

penonton tegar RTM adalah sekitar 300 ribu orang...Epain tak boleh bayangkan, berapa ramai dikalangan mereka ini adalah golongan muda?...

Apapun, sekali lagi selamat hari ulang tahun....

Catatan Epain: Tahun ni takde kek....

Thursday, March 24, 2011

Siapa "bos" sebenar?

Sekalipun hampir 10 hari tak berposting dek kesibukan hal rumah tangga dan tempat kerja, Epain tetap mengikuti rapat perkembangan sukan negara khususnya yang dibincangkan dalam media termasuklah blog...

Epain cuba mengelak tapi tak boleh daripada membincangkan hal yang membabitkan bolasepak negara...

Cukup menarik rasanya mengenai "kuasa" yang dimiliki sesetengah pihak hingga mampu mengubah sesuatu kedudukan atau situasi...dalam hal ini Epain nak kaitkan dengan hal yang berkaitan pengunduran dan peletakan jawatan beberapa jurulatih pasukan liga sebelum ini...

Di Kedah, Ahmad Yusuf ditunjuk jalan keluar buat sementara (mungkin kekal) setelah mendapat desakan hebat peminat dan mungkin beberapa pihak lain yang kurang senang dengan Tuan Haji kita ni...

Tapi Epain kurang senang skit dengan tindakan penyokong yang berdemonstrasi di pelbagai tempat....apa yang Epain kurang senang ialah, adakah budaya demonstrasi ini sudah sebati di kalangan kita hinggakan hal jurulatih pun hendak diadakan "perhimpunan" aman yang sememangnya tak pernah aman...ingat dulu bagaimana penyokong Kelantan berdemo di depan Wisma FAM?

Namun ada baiknya sebab Epain rasa, sudah sampai masa untuk penyokong/peminat diberikan tempat sewajarnya di dalam Persatuan Bolasepak Negeri...

Maksudnya mungkin kalau boleh, kelab/persatuan penyokong/peminat turul mempunyai wakil dalam majlis supaya suara mereka juga didengar seadanya...dan bukanny sekadar terpekik tapi pada akhirnya pihak lain juga lebih mempunyai kuasa dalam menetapkan keputusan...

Harus diingat, penyokong/peminat juga adalah stakeholders...dan bagi tidak pernah putus datang stadium, bayangkan duit yang telah dilaburkan terhadap pasukan kesayangan masing-masing...

Ok..berkenaan hal di Negeri Sembilan pula, Epain malas nak mengulas panjang...sebagaimana terdapat sebahagian yang berspekulasi, Wan Jamak menjadi mangsa keadaan beberapa pihak yang bertindak ala2 "Belanda dapat tanah"...

Baru dapat kedudukan, habis di sapunya semua....kalau sesiapa pernah ingat si polan itu juga pernah membuat onar yang sama terhadap pasukan yang diwakili sebelum ini....

Menariknya, kehadiran si polan ini telah menyebabkan pergolakan yang tidak kurang hebat...jadi Epain mengandaikan dia ni memang mempunyai "kuasa" tertentu hingga mampu menggugat sesiapa pun dan juga menghadirkan pengaruh terhadap pihak berkepentingan....

Jadi...siapa sebenarnya yang berkuasa?

Catatan Epain: Tak kuasa akuuu...

Tuesday, March 15, 2011

That's the Wei!!

Sekalipun seminggu Epain tak dapat nak update blog disebabkan kelahiran anak kedua, namun seperti biasa tumpuan masih kepada hal berkaitan dgn hal sukan...

Asalnya Epain nak komen padal demonstrasi penyokong yg seakan menjadi trend tetapi rasenye lebih baik Epain post berkenaan pemain badmitnon nombor 1 dunia, Datuk Lee Chong Wei yg mengekalkan mahkota All England...

Rasenya kepada sesiapa yang menonton aksi Chong Wei menentang seteru utamanya, Lin Dan pastinya akan bersetuju bahawa permainan Chong Wei pada perlawanan akhir itu suatu yang hebat...

Dan Epain sememangnya bersetuju malahan tidak keterlaluan untuk mengatakan bahawa ia merupakan aksi terhebat pada perlawanan yang cukup hebat....

Cuma Epain harap Chong Wei tidak terlalu dibuai kejayaan membalas dendam terhadap pemain China itu yang seringkali menjadi penghalang buat Chong Wei menjulang beberapa kejohanan utama sebelum ini....

Pastinya juga semua rakyat negara ini berharap kejayaan di All England akan berulang di Sukan Olimpik tahun depan, ironinya bakal berlangsung di England juga....

Epain kalau boleh tak nak tragedi 2008 berulang bila mana Chong Wei cukup cemerlang tetapi pada perlawanan akhir Sukan Olimpik, Chong Wei dengan mudah diratah Lin Dan...

Rasenye juga, ada baik Chong Wei hanya fokus kepada beberapa kejohanan sahaja drpd menyertai kesemua kejohanan yang ada...yelah, utk memastikan tiada kecederaan serius ...

Buat BAM pulak, mcm mana dgn isu Datuk Misbun...atau selepas menonton aksi di All England, Datuk Misbun sudah bersedia utk "jatuhkan talak" ke atas BAM dan Chong Wei?...

Walau apapun keputusan, biarlah utk kebaikan semua...jangan nanti menyesal panjang....maka drama badminton pun akan diulang tayang....

Catatan Epain: Dah lama tak main badminton...

Tuesday, March 8, 2011

Tahniah SAM, tahniah pemenang, tahniah semua

Epain sebenarnya merasa agak terkilan sebab kali ini Epain tidak dapat menyertai Majlis Anugerah SAM walaupun Epain dari awal lagi sememangnya ingin menghadiri majlis tersebut...

Tapi nak buat macam mana, sebab Epain sedang melalui saat getir menantikan kehadiran baby no 2, justeru Epain tidak boleh menghadiri majlis tersebut...

Apapun, dikesempatan ini Epain ingin mengucapkan sekalung tahniah kepada pemenang khususnya rakan di RTM, Ku Lufti dan Rozihan yang turut menerima pengiktirafan pada majlis tersebut...

Tidak lupa juga kepada Zulhelmi dari Awani yang menerima 2 anugerah dan pastinya menaikkan lagi "rating" Awani selepas turut menerima anugerah sempena Anugerah Seri Angkasa lalu...

Walaupun ramai tidak menduga, namun pemilihan Pendelela Rinong wajar berdasarkan pencapaian pada 2010 dan pastinya ini bakal "memeningkan" kepala JK pemilih sempena Anugerah Sukan Negara pula selepas ini...

Buat SAM pula sekali lagi tahniah kerana berjaya menganjurkan majlis ini buat kesekian kalinya...

Nampak mudah, tapi pastinya banyak cabaran yang perlu dilalui SAM dalam menganjurkan majlis sebegini...mungkin ramai hanya menyangka bahawa ia hanyalah majlis sehari tetapi harus ingat, kerjanya sudah lama dilakukan dan kebanyakan "petuga" atau JK hanyalah melakukannya secara sukarela...

Sekali lagi tahniah semua!!...

Catatan Epain: Ada makanan lebih tak?...

Wednesday, March 2, 2011

Confirm sukan penting!!...tapi kata orang Korea...

Sabtu hingga Isnin lepas, Epain berkesempatan menghadiri persidangan antarabangsa mengenai sains sosial di SIngapura dimana Epain turut membentang kertas kerja...

Tapi postmg ni, Epain bukan nak bercerita soal kertas kerja Epain, sebaliknya perbualan makan tengah hari menarik antara Epain dengan salah seorang Professor dari Korea Selatan...

Beliau nyata "teruja" apabila Epain menyatakan bahawa Epain merupakan bekas wartawan sukan dan salah satu minat Epain adalah berkaitan sports journalism...mungkin sebab beliau menyanjung tinggi wartawan...

Beliau bertanya Epain mengenai perkembangan sukan di Malaysia sambil menyatakan "rasa kecewa" beliau terhadap sukan Malaysia khususnya membabitkan bolasepak dan hoki yang sedikit merudum sebelum ini....

Secara ringkas, Epain menyatakan kepada beliau "sukan sememangnya diutamakan tapi ada juga pihak yang tidak merasakan sukan amat penting dalam pembangunan sahsiah khususnya di peringkat remaja"...Epain menambah "ada juga ibu bapa sekarang ni yang lebih mementingkan pendidikan berbanding sukan walaupun disekolah"

Beliau nyata terkejut sambil menyoal "bagaimana hendak bagus dalam soal pendidikan jika keadaan fizikal tidak cergas?!!...kedua-duanya sangat penting dan sukan seharusnya menjadi sebahagian gaya hidup walaupun ianya bukan untuk sukan elit"...

Beliau berkongsi di Korea, sukan sememangnya diutamakan dan penting...dan bagi yang benar-benar serius dalam sukan hingga menjadikannya sebagai sumber pendapatan, program pembangunan bermula seawal umur 4 tahun....rasanya hal ini ramai yg tahu khususnya di Malaysia....

Untuk rekod, professor tersebut hanyalah professor pemasaran (marketing)....

Di penghujung perbualan, beliau sempat berkongsi bahawa media di Korea sangat bebas malahan dalam aspek sukan sekalipun, pihak pentadbir tidak boleh berbuat sesukan hati kerana "media power"...maknanya ada check and balance antara media, rakyat dan pengamal serta pentadbir sukan...

Kita di Malaysia macam mana?....mungkin gaya sahaja yang bebas....tapi kalau buat laporan yang bersifat kritikan, jawabnya ada lah yang kena panggil "mengadap" nanti...

Tapi apahal pun, sukan memang penting...

Catatan Epain: Teringat zaman bujang, tengok cerita "Winter Sonata"...