Monday, April 25, 2011

Tiru macam Dr. Jega...bukan terus jadi JAGA...

Terdengar di radio tadi, bahawa Timbalan Pres. MOM, Tan Sri Dr. M Jegathesan tidak akan mempertahankan jawatannya pada pemilihan yang akan datang...

Bila terdengar berita ni, terus terang Epain ingin katakan Epain sememangnya mempunyai rasa hormat yang sangat tinggi kat Flying Doctor ni....

Epain sememangnya tidak mengenali dengan lebih rapat Dr Jega tapi berdasarkan pengetahuan baik menerusi pembacaan mahupun maklumat yang Epain terima daripada rakan wartawan, sememangnya Dr. Jega layak menerima penghormatan Epain...

Dr. Jega sememangnya seorang yang "humble" sejak beliau berkecimpung dalam sukan olahraga hinggalah beliau dikenali sebagai pentadbir, baik pentadbir kliniknya mahupun MOM...

Dan bila beliau mengumumkan beliau tidak akan mempertahankan jawatan, rasanya Dr. Jega layak menerima satu lagi penghormatan, angkat topi buat Dr Jega....

Mana tidaknya, di saat ada individu yang menjadikan persatuan sukan sebagai platform menonjol diri dan mengaut keuntungan, Dr Jega tidak...

Ada yang seboleh-boleh mahu memimpin persatuan sukan hingga ke "akhir hayat" dan antara alasan untuk meneruskan hayat termasuklah "tanggungjawab belum terlaksana"....walaupun lebih 10 tahun memimpin....

Ada juga yang pernah diarahkan melepaskan jawatan tetapi seingat Epain sampai sekarang tak jugak berbuat apa2...

Ada juga yang sudah hilang pengaruh, tetapi masih ada hajat nak tambah koleksi jawtaan...

Ada pulak yang "tak layak" memegang jawatan dalam persatuan sukan disebabkan bukan datang dalam hirarki yang sepatutnya pun dipilih dan menariknya menyandangnya buat tempoh masa yang lama....

Hmmmm...entahlah, kengkadang inilah punca sukan tak kemana, sebab ada individu yang sanggup menggadaikan maruah sukan demi kepentingan diri...tapi orang ni jugak yang pandai bercakap, "no man is an island"....ke dia tak paham ape maksudnya?

Tapi apepun, diorang sepatutnya ambil iktibar dengan apa yang Dr. Jega buat....tapi Epain pasti, dengar je berita Dr. Jega tidak lagi berminat, maka ramailah yang berminat untuk merebut jawatan Dr. Jega....

Maka dengan itu, JAGA-JAGA....

Catatan Epain: Memang berjaga....

Sunday, April 24, 2011

Jangan salahkan nyamuk kalau kelambu dibakar...

Walaupun ada beberapa isu sukan atau lebih tepat, bolasepak yang ingin Epain komen tapi selepas membaca blog Rizal Hashim, rasanya Epain nak komen pasal hal ni lah...

Posting mengenai peletakan jawatan Datin Sri Rosmah Mansur sebagai penaung YAKEB nampaknya mengundang minat pelbagai pihak dan kemuncaknya, PRO YAKEB, Aiman membuat posting yang didakwanya datang daripada Presiden Alumni SSBJ...

SMS yang dikatakan tu mengkritik atau (sebenarnya) mengutuk Rizal Hashim yang dikatakan hanya pandai bercakap sedangkan tak tau menau selok belok sukan...

Lebih parah beliau mendakwa Rizal Hashim mempunyai hasad dengki....

Haaa...ni yang menariknya...betul ke Rizal mendengki?

Seingat Epain, sebagai wartawan atau bekas wartawan yang masih mempunyai semangat kewartawanan, rasanya hasad dengki tak pernah wujud dalam benak...

Tak tau lah selama ni seandainya wartawan membuat sebarang pendedahan baik menerusi liputan berita, analisis mahupun editorial, ianya disifatkan sebagai dengki....

Entah lah...melihat kepada situasi ni, teringat masa Epain di RTM dulu...ada beberapa individu yang tak senang dengan Epain mahupun RTM kalau kami membuat laporan yang tidak menyenangkan mereka...

Tapi tu lah kerja wartawan...bila elok baru disanjung tapi kalau yang diberitahu tidak menyebelahi pihak berkepentingan, maka mulalah episod "ape tujuan you sebenarnya ni?"....

Tu lah pasal...ape kate kita renung jap peribahasa..."hanya seekor nyamuk, habis kelambu dibakar"...tapi dalam hal ni "jangan salahkan nyamuk kalau kelambu dibakar"...

Soalnya dalam hal ni......siapa nyamuk dan siapa kelambu?

Catatan Epain: Aerosol kan ade....

Tuesday, April 19, 2011

Cabaran atau turun pangkat?

Haaa...sekali lagi, selepas "cuti"panjang...Epain kembali...biasalah, mungkin sebab pilihanraya negeri Sarawak, tu yang sibuk skit...

Selain tu, harus diakui Epain sedikit "kurang" baca akhbar disebabkan kurang bersetuju dengan beberapa story atau paparan yang pada pandangan Epain tak sesuai disiarkan di akhbar sekaligus membuatkan Epain sedikit "boikot" akhbar beberapa minggu lepas...

Apapun, dalam hal2 tersebut, Epain tak ketinggalan mengikuti perkembangan sukan negara dan rasanya, hal yang berkaitan Datuk Misbun Sidek paling menarik perhatian Epain utk dijadikan komen...

Selepas berhibernasi selama lebih 3 bulan, jurulatih badminton perseorangan negara Datuk Misbun Sidek akhirnya kembali ke pangkuan BAM dan ianya diterima...

Tetapi apa yang menariknya, Datuk Misbun tidak dapat kembali ke pangkuan anak didiknya, Datuk Lee Chong Wei sebaliknya diberikan "cabaran" baru, iaiatu melatih dan mencungkil bakat pemain muda....

Hmmmm...menarik ni...kenapa?

Sebabnya Epain rasa, sepanjang yang Epain mampu ingat khususnya dalam sukan seperti bolasepak, inilah pertama kali Epain dengar seorang jurulatih bertaraf "elit" diberikan tanggungjawab yang lebih "rendah taraf"....

Terdetik di hati, kenapa jadi begitu?...adakah tindakan Datuk Misbun secara tiba2 meletak jawatan telah menyebabkan ramai pihak dalam BAM yang geram dengannya dan sebagai balasan, hanya diberikan tanggungjawab yang bukan utama?

Atau mungkin ia sebenarnya memang mahu mengerah segala pengalaman Datuk Misbun dalam mencari bakat baru dan melatih pemain muda, apatah lagi tahun depan merupakan Sukan Olimpik?

Jika persoalan kedua diambil kira, Epain ada soalan, apa yang BAM buat selama ni?...adakah program mereka dalam mencari bakat baru dan latihan pemain muda tidak efektif?

Atau mungkin mereka sebenarnya buntu dalam program mereka?

Selain itu, adakah "faktor anak beranak" juga menjadi faktor menghantar Datuk Misbun ke lembah tugas barunya itu?

Entah lah...kadang2 benda2 remeh macam ni lah yang sebenarnya menjahanamkan sukan kita...tapi Epain pun pelik, tak ke diorang ni sedar?...atau buat-buat tak sedar?

Catatan Epain: Berlatih sendiri je....