Sunday, May 29, 2011

Perbuatan keji yang tidak boleh dimaafkan!!

Nampaknya hasrat FAM untuk mengubah format liga menerima tamparan tersendiri bukan sebab hasrat tersebut tetapi lebih kepada isu yang "tidak diundang" tetapi telah sekian lama menjadi virus bolasepak Malaysia mahoun dunia...

Rasuah bolasepak...itulah isunya cuma kali ni Malaysia "bernasib baik" kerana isu tersebut juga kini melingkari FIFA menjelang pemilihan serta proses memilih tuan rumah Piala Dunia sebelum ini...

Sekalipun "bernasib baik" namun pendedahan bahawa beberapa pemain khususnya daripada persatuan Bolasepak Negeri Sembilan nampaknya tetap mengejutkan ramai pihak...

Apa tidaknya, ramai menganggap isu rasuah bolasepak telah lama dikuburkan dan ternyata telaan tersebut meleset malahan tidak keterlaluan untuk mengatakan bahawa isu sekarang lebih "ngeri" berbanding isu hujung 90 an dulu...

Kenapa Epain mengatakan ianya ngeri secara ringkasnya ialah perbezaan teknologi...dulu Internet tidak diguna secara meluas tetapi kini Internet menyebabkan rasuah bolasepak semakin teruk...

Apa tidaknya, berikutan perkembangan itu juga menyebabkan laman web judi bolasepak tumbuh dengan pesat dan cepat atau lambat ianya tetap sampai ke Malaysia walau apa cara sekalipun dilakukan pihak berkuasa dalam menghalangnya....

Dulu, pendapatan tak setimpal menjadi punca dan kini ramai yang tertanya, apa sebenarnya punca sekalipun FAM pernah menetapkan "gaji siling" yang bertujuan membanteras/membendung rasuah....

Mudahnya, kalau bercakap soal duit, mana pernah cukup?...itulah soal pokok...Epain pernah dengar ada pemain yang menerima gaji puluhan ribu tetapi dalam masa yang sama dia ni juga merupakan dalang dalam menyebarkan kembali rasuah dan apa yang menyedihkan ia mambabitkan pemain muda yang baru setahun jagung main bolasepak....

Mungkin FAM/SPRM/PDRM boleh menggunakan lunas undang-undang dalam membendung tetapi ia takkan berakhir secara mendadak namun dalam masa yang sama kesannya bukan sedikit...

Apa yang Epain mampu katakan, cara terbaik menanganinya ialah dengan cara holistik....

Walaupun nampak mudah atau remeh, setiap pasukan harus menerapkan soal rohani dalam jiwa setiap pemain/pegawai bahawa rasuah bukannya perkara kecil...Epain tak boleh bayangkan, berapa banyak pasukan yang benar-benar menerapkan elemen rohani dalam jiwa setiap pemain...

Seperti mana dadah, rasuah bolasepak juga harus dibendung sebelum ianya menjadi "budaya" atau "norma" dalam bolasepak...cara mengatasinya pula bukan seperti "mesin rumput" kerana kita hanya memotong yang diatas tetapi terlupa bahawa bahagian bawah masih wujud dan lama kelamaan, ia akan kembali tumbuh...

Maknanya, akar yang perlu dibanteras, bukannya pucuk maka InsyaAllah rasuah bolasepak akan dapat dibendung daripada terus menjalar....

Apapun, sepertimana kata ramai, rasuah adalah perbuatan keji dan si pelaku pula adalah golongan yang hina...dan buat pemain/pegawai terlibat, anda bukan sahaja telah melakukan dosa dengan terlibat dalam rasuah tetapi dalam masa yang sama, anda adalah PENIPU!!...

Catatan Epain: Integriti amalan kita....

Thursday, May 26, 2011

Tukar format lagi?...

Nampaknya FAM sekali lagi menjadi perhatian dan seperti biasa bukan atas sebab-sebab yang positif atau boleh dibanggakan....

Selepas memperoleh "kredit luar jangka" ekoran kejayaan Malaysia menjulang Piala AFF Suzuki, FAM nampaknya seakan-akan tidak serik dengan beberapa peristiwa lalu yang membolehkan ramai pihak mengkritik badan induk bolasepak kebangsaan itu...

Kali ini, "irama" menukar format liga Malaysia kembali diperdengarkan, cuma entah nak cakap ia irama yang sedap atau tidak sebab ianya satu irama lama yang kembali dipermainkan tanpa sebarang penambahbaikkan...

Tukar format...tak habis-habis daripada mula liga diperkenalkan hinggalah liga bolasepak dikenali sebagai liga Super....

Epain sendiri tak faham kenapa format sedia ada perlu ditukar sekali lagi...dan seperti biasa antara cadangan terbaik yang mampu diketengahkan ialah "kurangkan jumlah pasukan"...

Ish ish ...ni pun satu hal...dulu pernah 16 pasukan, dikatakan banyak sangat...kemudian 8 pasukan, main 3 pusingan pulak tu...sekarang ni 14 pasukan...dan mahu dikurangkan kepada 12 pasukan....

Penyudahnye, PKNS dan beberapa pasukan Liga Perdana lain yang berpeluang muncul naib juara bising dengan cadangan ini...

Yelah, kalau betul nak kurangkan pasukan pun, kenapa perlu dibuat tergesa-gesa?...kenapa tidak dibuat musim kemudiannya dan bukannya musim depan?...

Yang dinaikkan daripada Liga Perdana ialah 2 pasukan tapi nak kurangkan kepada 12 pasukan Liga Super...takkan yang turun 4 pasukan pulak?...tak mungkin....

Tapi ape pun, kenapa perlu ditukar lagi format liga Malaysia yang tak seberapa ni?...

Cadangan Epain, kalau betul nak tukar dan nak tiru sangat liga luar negara, kenapa tak buat macam American Basketball je?...ada 4 conference...Malaysia pun boleh ape...4 zon...Utara, Pantai Timur, Selatan & Tengah dan Borneo....juara setiap "conference" bertemu dalam satu pusingan akhir...

Haaaa...sebenarnya yang betulnya, tak payah lah ukar format lagi....tukar lah macam mana pun, yang penting patutnya FAM kena fikirkan cara nak tarik balik sokongan peminat....itu lagi baik...

Catatan Epain: Tukar selera...

Sunday, May 15, 2011

Selamat Hari Guru, Cikgu...

Dikesempatan ini, Epain ingin mengucapkan selamat hari guru buat semua guru terutamanya yg pernah mengajar Epain...

Hanya Allah yang mampu membalas jasa kalian dalam membentuk keperibadian setiap pelajar hingga setiap mereka berjaya dan menjadi manusia yang berguna...

Sekali lagi, Selamat Hari Guru...

Sunday, May 8, 2011

Apa kata, ikut macam hoki?

Bila mengikuti perkembangan Piala Sultan Azlan Shah yang sedang berlangsung di Ipoh, Perak, Epain teringat zaman bertugas di RTM dulu apabila sukan hoki merupakan "beat" yang diamanahkan kepada Epain...

Alhamdullilah ia berjalan dengan baik, hinggakan ada yang menyangka Epain adalah "orang" PHM ....hahhaha...

Tapi bukan itu isu yang Epain mahu bangkitkan dalam posting kali ni...

Apa yang Epain ingin bangkitkan ialah berkenaan kejohanan bertaraf antarabangsa yang kurang (atau tiada langsung) dalam sukan bolasepak di negara ini...

Sebelum ini, Pestabola Merdeka adalah kejohanan antarabangsa yang sentiasa ditunggu-tunggu peminat negara ini malahan peminat sekitar ASEAN dan Asia...

Tapi sekarang ni nama Pestabola Merdeka adalah jenama yang semakin dilupakan disebabkan kejohanan tersebut yang ibarat "hidup segan tapi mati entah mahu atau tidak"...

Apa tidaknya, promoter atau FAM hanya sibuk menganjurkan persahabatan dengan kelab EPL yang tak banyak memberikan pulangan kepada prestasi skuad kebangsaan melainkan pulangan komersil, itupun kalau pasukan yang dijemput adalah dikalangan "big four"...cuba kalau jemput pasukan macam Swindon Town atau Scunthorpe, Epain pasti stadium hanya 1/6 penuh....

Cubalah FAM melihat sejenak "kejayaan" Piala Sultan Azlan Shah yang telahpun dilangsungkan sebanyak 20 kali...dan menariknya, pasukan yang menyertainya adalah dikalangan 10 terbaik dunia...

Memang benar, prestasi skuad kebangsaan memain peranan dalam menarik minat pasukan negara lain menentang skuad negara dalam kejohanan jemputan disini, dan itu jugalah yang berlaku dalam sukan hoki...

Malaysia adalah naib juara Sukan Asia dan ini menjadi "pull factor" negara seperti Australia yang merupakan pasukan nombor 1 dunia memenuhi jemputan Piala Sultan Azlan Shah...

Jadi perkara sebegini yang seharusnya menjadi tumpuan FAM dan bukannya berterusan mengadakan perlawanan persahabatan dengan kelab EPL sahaja hinggakan FAM sanggup "menebus kerugian" Stadium Nasional Bukit Jalil...

Bayangkan kalau Malaysia menentang Afrika Selatan, mahukan FAM berbuat perkara yang sama dilakukan sepertimana yang dilakukan demi menentang pasukan Chelsea, Liverpool dan Manchester United?....

Epain bukan menentang hasrat mengadakan perlawanan persahabatan dengan kelab antarabangsa tetapi Epain rasa berpada-padalah...

Adakalanya, kalau dilihat, setiap pasukan yang ditentang tidak bermain dengan sepenuh kekuatan memandangkan ianya perlawanan menguji pemain baru ataupun perlawanan pra musim bagi setiap kelab....

Sedangkan pemain kita pula bermain ibarat perlawanan akhir dan menampilkan aksi yang cukup agresif...

Jadi, Epain rasa wajarlah FAM menumpukan kembali kejohanan yang mampu memberikan impak terhadap prestasi, ranking dan maruah negara di persada antarabangsa...

Kalau FAM tak nak mengembalikan Pestabola Merdeka sepertimana yang pernah dianjurkan, mungkin juga FAM boleh anjurkan kejohanan jemputan antarabangsa Piala Perdana Menteri atau Piala Presiden FAM...

Di Thailang ada Piala Raja Thai kenapa kita tak boleh buat benda yang sama?...

Yang penting adalah kemahuan, maka adalah jalan untuk memenuhi kemahuan itu...dalam masa yang sama Epain perlu akui, FULUS tetap memainkan peranan...

Catatan Epain: Teringin mengimbau nostalgia menonton bola di Stadium Merdeka...

Thursday, May 5, 2011

Ni namanya dah macam TALAK TIGA....

Nampaknya setelah puas berteka teki, Datuk Misbun Sidek "menjawab" dengan penuh tegas dan pastinya membentak pihak2 yang berkepentingan khususnya BAM bahawa jawapan muktamad ialah TIDAK KEMBALI...

Rasanya jawapan yg diberi sudah cukup menunjukkan bahawa banyak yang tidak kena dengan "tawaran" BAM terhadap Datuk Misbun...

Tak kena maksudnya Datuk Misbun sendiri pastinya merasakan ada "sesuatu" disebalik tawaran BAM walaupun ianya nampak ikhlas seolah-olah khidmat Datuk Misbun sememangnya ditagih...

Siapa yang main peranan disebalik tawaran "kelas dua" buat Datuk Misbun tu satu hal dan syarat yang dikenakan pun satu hal...maka sememangnya wajar lah buat Datuk Misbun menarik hand brake daripada meneruskan tugasnya di BAM...

Apepun, semua sedar dalam hal ni bukan sekadar antara Datuk Misbun dengan BAM tetapi membabitkan badminton secara keseluruhannya...

Takde untungnya daripada terus pening memikirkan haruskah Datuk Misbun kembali tetapi apa yang paling penting memikirkan dengan mendalam bagaimana masa depan badminton negara...

Mungkin di pihak Datuk Misbun, beliau boleh meneruskan "legasi" yang ditinggalkan arwah bapanya dalam mencari bakat baru dan dalam hal ini mungkin juga sebaiknya dimulakan kembali ditempat mereka, Banting...

SBA mungkin boleh memikirkan untuk menjadikannya sebagai pusat kecemerlangan badminton negari seterusnya menjadi feeder kepada BAM khususnya dalam hal pemain muda berbakat....

BAM pula tak perlu lagi memikirkan hal Datuk Misbun walaupun Menteri KBS mengatakan bahawa BAM akan "rugi" disebabkan keputusan Datuk Misbun tu...apapun BAM harus merencanakan program yang lebih efektif dalam mencari pengganti Lee Chong Wei...

Harus diingat, tahun depan merupakan tahun Olimpik serta tahun Piala Thomas...mungkin untuk Sukan Olimpik, Lee Chong Wei masih boleh menjadi sandaran utama meraih pingat emas, tapi bagaimana dengan Piala Thomas yang mana negara memerlukan 2 lagi pemain setanding Chong Wei?

BAM sebenarnya berada dalam "zaman mewah" ....yelah semua tahu siapa penaungnya dan ia memberikan kelebihan buat BAM...tapi kalau terus dibuai kemewahan, rasanya BAM bakal tersemBAM sepertimana beberapa persatuan sukan lain yang semakin hari semakin teruk....

Tak taulah kalau ada yang mengatakan pandangan Epain ni tak cukup mendalam dek kerana "tak tau" ehwal BAM dan badminton tapi secara jujur, sememangnya program pelapis BAM tak kemana...

Kalau betul bagus kenapa sekarang ni sukar untuk mencari pemain sebaik Ong Ewe Hock, Yong Hock Kin atau Foo Kok Keong yang satu masa dahulu mampu menggalas tugas dengan baik selepas pemain utama?...

Pemain yang mengikuti rapat Chong Wei pun masih lagi Wong Choon Hann dan Hafiz Hashim sedangkan semua sedar kedua-duanya meniti zaman "senja" dalam badminton....

Secara jujur, Epain rasa, selepas 2012, Malaysia akan alami masalah kemarau bakat badminton berkaliber yang cukup serius....

Lainlah kalau BAM/KBS dan pihak lain memikirkan sebaliknya....

Kalau betul "kemarau" jawabnya ia satu bencana yang serius...

Catatan Epain: La Nina...El Nino....terkono!!