Sunday, August 7, 2011

Tak terkata dah...

Hmmm...nampaknya harapan jutaan rakyat Malaysia yang sebelum ini tinggi menggunung jatuh bersepah-sepah ekoran kekalahan skuad Malaysia ditangan musush tradisi, Singapura sekaligus Harimau Malaya melopong sekali lagi nak ke pusingan berikutnya Piala Dunia...

Epain sebenarnya memang sengaja tak nak buat posting menjelang perlawanan tersebut sebab nak tunggu keputusan perlawanan dan akhirnya "terlewat" posting sebab masih tergamam....

Apapun, nak buat macam mana....

Epain rasanya malas nak mengulas tentang perlawanan atau taktik sebab ramai yang dah tau atau menjangka, selepas perlawanan pertama di Singapura, apa sebenarnya kekurangan Malaysia iaitu pertahanan...

Bagi Epain secara peribadi, ketiadaan Safiq Rahim dan Norshahrul antara penyebab utama skuad Malaysia agak pincang...

Satu lagi "kesilapan" yang ramai tak nampak ialah liputan yang melampau diberikan kepada pasukan malahan setiap pemain bebas baut kenyataan kepada media...Epain rasa, masa Piala Dunia 2010, Fabio Capello melarang pemainnya membuat kenyataan malahan duduk bersama isteri atas alasan tidak mahu pemain hilang fokus... patutnya Malaysia pun boleh buat macam tu...sebab boleh nampak pemain negara sebenarnya beraksi dibawah tekanan walaupun beraksi ditempat sendiri...


Bab peminat pulak, macam biasalah kan...sebelum perlawanan seakan satu fenomena telah melanda sampaikan tiket 85 ribu habis dalam masa 2 hari...

Peminat sebelum ini yang hanya lalu depan Stadium Nasional Bukit Jalil pula tiba-tiba baru teringat Bukit Jalil ada stadium, tempat berlangsungnya perlawanan bersejarah...

lagi best, ada pulak peminat yang menganggap perlawanan menentang Singapura macam tengok wayang, siap ambik gambar sesama sendiri dan post dalam Facebook....

Tetapi bila habis je, dan menyaksikan Malaysia tersingkir, semua tadi "sepakat" mengutuk skuad negara...

"pemain lembik"..."taktik hancur"...dan bermacam kutukan lagi dikeluarkan...

Epain percaya, agak "lambat" untuk peminat kembali ke stadium selepas ini ekoran kekalahan ini malahan FAM pun terkena tempias selepas Oman dan Indonesia membatalkan perlawanan persahabatan memandangkan lawan Malaysia "tidak memberi apa-apa kelebihan"...

Tapi itulah hakikat bolasepak Malaysia...masa bagus disanjung hinggakan penjaga gol negara, Khairul Fahmi diangkat sebagai selebriti...tetapi sekarang apa jadi?

Harapnya, moral pemain negara dapat kembali seperti biasa tetapi Epain faham, ia mengambil masa yang agak panjang sebenarnya...mungkin kita boleh belajar sesuatu daripada Belanda....gagal layak ke Piala Dunia 2002 tetapi selepas itu mereka menjadi antara pasukan digeruni....

Catatan Epain: Nak ke belajar?