Thursday, October 27, 2011

Undang marah...

Nampaknya kehangatan Piala Malaysia telah pun tiba ke tahap kemuncak sebelum piala agung bolasepak itu dijulang Sabtu ini...

Cerita lain, tak lain tak bukan melibatkan tindakan FAM menaikkan harga tiket (atau menetapkan) pada harga RM50...

Peminat Terengganu dan Negeri Sembilan sememangnya mempunyai asas kukuh untuk marah dan membantah tindakan FAM ni...

Mana tidaknya, RM 50 bukannya harga yang murah perlu dibayar untuk menonton perlawanan boalsepak...

Walaupun ada yang membandingkan, tiket Liverpool, Chelsea, Arsenal dan Man United boleh dibayar pada harga lebih tinggi, inikan pula final Piala Malaysia, masakan tidak...

Ya betul, ini final tapi untuk membandingkannya dengan perlawanan kelab EPL tak patut...sebabnya harga tiket mereka diambil kira dengan "appearance fee" sekali...tapi final apatah lagi Piala Malaysia, adalah final rutin setiap tahun....

Jadi, buat FAM kalau nak memikirkan keuntungan sekalipun, jangan ambil jalan mudah yang menyusahkan...

Epain tak rasa ralat sangat sebab Selangor tak beraksi tetapi sebagai peminat bolasepak, Epain rasa tindakan FAM ni keterlaluan...

Bolasepak kita belum mencapai tahap yang kita boleh banggakan...kalau dah capai, rasanya bayar berapa pun orang sanggup tonton....ni tidak, permainan belum tentu seberapa, main pulak di Stadium Shah Alam yang seantero Malaysia tahu bahawa padangnya amat teruk...

Jadi, berbaloikah bayar RM 50 untuk saksikan perlawanan sebegini?...maaf, bukan nak menghina pasukan Terengganu dan Negeri Sembilan, tapi rasanya harga tersebut memang tak setimpal...

Catatan Epain: RM 50 x 100 000 = ???????

Tuesday, October 4, 2011

Jangan harap sangat...

Selamat kembali...

Setelah "mogok posting" selama beberapa ketika, Epain kembali untuk memberi komen yang tak seberapa ni...

Epain "mogok" atas banyak sebab tetapi harus diakui sebab utama ialah disebabkan kegagalan Malaysia melangkah ke pusingan berikutnya selepas "diajar" secukupnya jiran di selatan, Singapura...

Rasanya tak perlu diungkit cuma Epain terkilan dengan sikap dan sifat sesetengah penggiat sukan khususnya peminat sukan yang cepat sangat "melatah" bila Malaysia kalah...

Sebelum perlawanan, bermacam harapan, pujian diberi...tetapi bila kalah, mulalah nak menyalahkan pelbagai pihak termasuklah jurulatih...lepas tu, ada pulak yang bijak pandai yang memberi komen yang pelbagai..."taktik lemah" lah, "perlukan sentuhan import" lah....

Ramai pihak yang terlalu cepat sangat "mengharap" bila kita peroleh sesuatu...bermula dengan kemenangan Sukan Sea dan Piala AFF, ramai yang mengatakan negara kita sudah bersedia untuk mencabar diperingkat lebih tinggi walau pada hakikat, standard kita masih jauh...

Bercakap soal harapan, ramai antara kita yang "gegak gempita" apabila tycoon kapal terbang, Tan Sri Tony Fernandes berjaya membeli Queens park Rangers, kelab EPL yang pernah terkenal dengan pemain seperti Les Ferdinand dan popular dengan jersi jalur biru putihnya itu...

Bila Tan Sri Tony membeli QPR, maka bermula lah satu lagi "episod harapan"...

Ada yang mengatakan ini satu petanda perkembangan bolasepak tempatan dan membuka peluang kerjasama dengan EPL atau England...

Selepas itu pula, ada yang mengharap agar pemain negara ini diberi peluang beraksi di England atau paling tidak dapatlah untuk menjalani latihan pemilihan di sana...

Cuma mungkin ramai yang tak sedar bahawa itu adalah suatu yang mustahil kerana ranking Malaysia lebih daripada 70 atau lebih tepat, lebih 100 dan EPL tidak memberikan permit kepada pemain dari negara yang berada di ranking berkenaan beraksi di sana...

Epain yang sangat tak faham, apa sebenarnya yang taksub sangat untuk menghantar pemain kita ke England?...apa, benar ke standard kita akan naik kalau pemain kita beraksi di sana?...

Sampai bila bahawa kita akan faham Korea dan Jepun, majoriti pemain negara berkenaan yang telah menyinar pada Piala Dunia merupakan pemain yang beraksi dalam liga negara diorang, walaupun ramai yang mula berhijrah ke Eropah...tetapi penghijrahan diorang "berbaloi" berpunca daripada standard yang mereka cipta sendiri dalam liga tempatan diorang?

Biarlah 10 tycoon kita membeli seberapa banyak kelab di Eropah, tapi hakikatnya apa yang dilakukan mereka tak lebih berbentuk pemasaran dan bukan bermula dengan nawaitu memajukan bolasepak Malaysia...

Kalau betul diorang sayang bolasepak tempatan, kenapa tidak menaja Liga Malaysia yang mana nilainya 10 kali ganda kurang daripada membeli sebuah kelab Eropah...

Jadi, fikirlah sendiri...siapa sebenarnya yang patut "bekerja lebih" dalam memajukan bolasepak Malaysia...bukannya harapkan belas ihsan orang lain...bab penganjuran liga yang banyak "flip flop" pun tak boleh diselesaikan, inikan pula nak harapkan orang lain membantu?....

Jangan haraplah....

Catatan Epain: Harapan setinggi gunung (Black Dog Bone)....