Selamat Tahun Baharu 2020

Wednesday, December 23, 2009

Apa masalahnya kalau ada universiti sukan?

Konvensyen Sukan Kebangsaan yang berlangsung baru-baru ini kembali memperkatakan mengenai pengwujudan universiti sukan di Malaysia...

Cadangan tersebut rasanya telah lama diutarakan, kalau tak silap saya sebermula tahun 2005 (atau lama sebelum itu lagi)...dan ia semakin bergema semasa Ahli Parlimen Pengerang merupakan Menteri KBS lagi...

Jadi, selepas Pengerang, KBS dah pun mempunyai 2 Menteri dan perdebatan mengenainya kembali dan semakin hangat diperkatakan...

Ada yang menentang dan ada yang bersetuju, dan saya kira selepas campur tangan "pihak ketiga" maka ia sekali lagi dibantah atau ditolak mentah-mentah...

Saya secara peribadi melihat kewujudan universiti ini suatu yang positif...sebab banyak benda dapat diselaraskan di satu tempat khususnya yang berkaitan dengan sukan atau mungkin sains sukan....

Maka, apabila saya mendengar Kementerian pengajian Tinggi menolak untuk mewujudkannya atas alasan terdapat banyak universiti awam yang telah menjadi pusat kecemerlangan, maka saya lihat ia bukannya satu alasan yang "kuat"....

Mengetahui kedudukan universiti-universiti awam dan tanggungjawab asas mereka, sukar untuk menerima bahawa mereka dapat foukus untuk menjadi pusat kecemerlangan sukan apatah lagi ia melibatkan sukan-sukan tertentu....

Mungkin ramai yang tak sedar, negara Vietnam yang hanya menyertai ASEAN sekitar pertengahan 90 an dan keluar dari kepompong komunis sebelum itu, telahpun mewujudkan universiti sukan...

Saya pernah mengikuti rombongan Majlis Sukan Universiti Malaysia pada kejohanan Sukan Universiti Asean (SUA) 2006...dan saya terkejut bahawa terdapat universiti sukan di Hanoi...

(Hanoi Sport 1 University)

Melihat prasarana keseluruhan memang negara kita lebih baik tetapi mereka tidak mengabaikan prasarana sukan...yakni kemudahan sukan mereka memang "tip-top"...

Kalau melihat kepada Vietnam yang semakin berkembang sukan mereka malahan ada yang sudah mampu mendabik dada di peringkat dunia khususnya yang membabitkan "combat sport" mengapa kita tidak boleh?...

Tetapi saya rasa, antara kekangan kita pastinya datang dari masyarakat sendiri...kerana ada yang mengganggap universiti hanyalah tempat untuk mencari sijil sebelum memperoleh kerjaya...dan ada juga yang melihat "kuantiti"...kalau jumlah pelajar kurang, maka ia bukan universiti...cuma mereka mungkin lupa bahawa universiti adalah tempat "penyelidikan" dan "kecemerlangan akademik"....

Kalau ia berterusan menjadi tanggapan, maka saya rasa kepada pihak yang berangan hendak melihat kewujudan universiti sukan, buang sahajalah angan-angan tersebut...kerana ia akan terus mustahil untuk diwujudkan...

Catatan Epain: PhD in Football?....

No comments: