Selamat Tahun Baharu 2020

Wednesday, February 24, 2010

Langkah wajar...

Saranan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin baru-baru ini agar setiap sekolah mewajibkan pelajarnya menyertai satu jenis sukan sememangnya sesuatu yang tepat pada masanya...

Tan Sri sebagai Menteri Pelajaran pastinya sedar tentang keperluan melahirkan pelajar yang bukan sahaja cemerlang dari segi akademik malahan aktiviti ko-kurikulum...

Namun saya juga percaya bahawa saranan itu berikutan sukan negara ini yang semakin suram malahan tidak banyak atlet pelapis yang dilahirkan khususnya dalam beberapa sukan yang sebelum ini pernah mengetengahkan nama-nama yang gah di arena sukan...

Cuma saya sedikit "terkilan" kerana pelajar sekarang perlu dipaksa untuk menyertai sebarang aktiviti walaupun diperingkat sekolah...

Saya sedar, ianya harus dilihat dalam onteks yang lebih besar bahawa ianya bukanlah salah pelajar semata-mata malahan melibatkan pihak-pihak lain juga....cuma pihak lain ini akan segera "sembunyi tangan" sebaik jari dituding ke arah mereka...

Antara pihak yang saya maksudkan ialah ibu bapa itu sendiri yang kini tidak melihat sukan sebagai aktiviti sampingan atau "alternatif" untuk anak-anak mereka...mereka lebih suka melihat jumlah A yang bakal dicetak dalam kertas keputusan anak masing-masing....

Selain ibu bapa, satu pihak lagi ialah guru atau nama lainnya, cikgu...guru sekarang dan dahulu terlalu banyak bezanya....antara perbezaan pastinya guru kini "terpaksa" memilih kerjaya guru atas desakan tertentu cuma bukan semua yang bersifat demikian...masih ada yang sememangnya "born to be teacher"....

Bila mana kerjaya itu bukannya kerjaya sukarela...makanya ada sesetengah mereka akan melakukan kerja mereka secara sambil lewa....apatah lagi dalam memastikan mereka cekap dalam sesetengah sukan....

Jadi, saya lihat situasi kini boleh lah dianggap "kritikal" dalam memupuk pelajar bersukan...

Saya masih ingat ketika saya bersekolah dulu...impian untuk beraksi sebagai pemain sekolah adalah impian hampir semua pelajar walaupun ada pelajar yang "kaki bangku"...dan bila di pilih sebagai pemain sekolah, kami semua akan memasang pula cita-cita untuk bermain ke peringkat yang lebih tinggi, hatta daerah sekalipun....

Bapa saya tidaklah terlalu menggalakkan saya menyertai aktiviti sukan...tetapi apabila beliau mengetahui saya terpilih mewakili sekolah dalam tiga jenis sukan iaitu bolasepak, sepaktakraw dan bola baling, beliau tidak pernah membantah atau marah andai kata saya terpaksa menghabiskan waktu yang lebih di sekolah untuk berlatih....

Bapa saya sebagai alumni Sekolah Victori (Victoria Institution) juga sedar bahawa untuk memastikan anaknya mengikuti jejak langkahnya, penyertaan dalam sukan amat penting...cuma hajat beliau tidak kesampaian...

Apa yang saya harapkan agar saranan tan Sri Muhyiddin itu tidak dilihat sebagai arahan atau pekeliling menteri semata-mata...saya harap ia dijayakan dengan sepenuh hati demi memastikan kita dapat melahirkan pelajar yang aktif dan trampil dalam segenap segi...

Sukan juga merupakan antara cara terbaik memastikan pelajar tidak terjebak dalam gejala negatif...saya masih ingat dalam satu majlis, Tan Sri Khoo Kay Khim berkata dari sudut sejarah, tidak ada satu pun kaum Cina dahulu yang aktif dalam sukan melibatkan diri mereka dalam kegiatan komunis....jadi itu antara bukti bahawa sukan mempunyai banyak aspek positif berbanding negatif...

Cuma jangan juga apa yang disarankan Tan Sri Muhyiddin itu dilaksanakan dalam keadaan melepaskan batuk ditangga sudahlah...jangan juga nanti, bila Menteri bertukar, polisi juga berubah....

Catatan Epain: Teringat zaman perseteruan dengan SRK (2) Kuala Ampang dalam bolasepak

No comments: