Selamat Tahun Baharu 2020

Monday, February 15, 2010

Siapa pilihan SAM Sabtu ini?

Sabtu, 20 Februari merupakan tarikh penting buat Persatuan Penulis Sukan Malaysia, SAM.

Pada hari tersebut bukan sahaja ahli SAM dan warga penulis sukan berkumpul malahan pada hari itu juga, atlet terbaik yang menjadi pilihan ahli SAM bakal dinobatkan...

5 nama telah disenarai pendek diketuai Datuk Lee Chong Wei dan diikuti Nicol Ann David, Azizulhasni Awang, Daniel Bego, pasangan Leong Mun Yee-Pendelela Rinong dan pasukan badminton wanita negara...hmmmm pasukan bolasepak Sukan Sea tak de pulak ye?

Saya tak mahu mengulas panjang siapa yang akan terpilih kerana saya lebih tertarik untuk mengulas mengenai Anugerah Kewartawanan Sukan yang diadakan demi menghargai sumbangan penulis sukan khususnya wartawan yang selama ini bekerja disebalik tabir dalam memartabatkan sukan negara...

Dengar khabar, penyertaan begitu menggalakkan baik dari media cetak mahupun elektronik....

Apa tidaknya, anugerah ini turut menawarkan hadiah wang tunai serta trofi dan buat sang pemenang bakal membawa pulang hadiah wang tunai RM 10500...500 untuk senarai pendek, 3000 untuk pemenang kategori dan 7000 lagi untuk keseluruhan....

Saya secara peribadi harus angkat topi dengan SAM yang mewujudkan anugerah ini kerana bagi saya wartawan sukan juga harus dihargai dalam menjadi penghubung antara dunia sukan dengan peminat....

Tatkala atlet mempunyai "peak" serta sesi latihan tertentu sebelum menghadapi kejohanan, wartawan sukan pula boleh dikatakan kerja 24-7 dalam mencari bahan untuk tatapan pembaca/pendengar/penonton...

Namun tidak dinafikan juga terdapat sesetengah wartawan sukan yang lebih mementingkan keuntungan peribadi cuma apa yang mampu saya harapkan, walaupun bersifat peribadi, tanggungjawab sebenar sebagai wartawan sukan tidak dipinggirkan...

Ada juga wartawan yang suka menghentam tak tentu pasal serta mensensasikan sesuatu fakta tetapi dalam masa yang sama sukan "baling batu sembunyi tangan"....

Tetapi rasanya itulah dunia kewartawanan...ada yang menyifatkannya sebagai dunia yang penuh kepura-puraan, mencabar dan tidak kurangnya yang merasakan ia dunia yang seronok....dan pastinya saya merindui setiap saat saya bergelar seorang wartawan sebelum ini...

Walau apapun definisinya saya harap tanggungjawab sebagai seorang wartawan sukan harus dipertingkatkan....

Catatan Epain: Kan bagus kalau ada anugerah untuk blogger...

No comments: