Selamat Tahun Baharu 2020

Friday, August 8, 2008

Tarikh keramat 08.08.08



Masanya telah tiba...temasya yang dinantikan hampir seluruh penduduk dunia bermula...

Sukan Olimpik 2008, Beijing...

Tak perlulah saya menerangkan lagi apa itu Sukan Olimpik, temasya sukan yang telah berusia 112 tahun sejak kali pertama dianjurkan pada tahun 1896 di Athens, Greece.

Tapi wajarlah kita untuk merenungi semangat olimpik yang mempromosikan semangat perpaduan..inilah tempatnya wakil setiap negara berkumpul di dalam satu bentuk perhimpunan...

Tak salah kiranya untuk saya mengatakan bahawa ia merupakan perhimpunan umat manusia terbesar...rasanya perhimpunan agung PBB pun tak sebesar ni...

Buat kontinjen Malaysia, tak perlu juga saya terangkan apa perlu dilakukan...cuma saya seperti mana harapan 26 juta rakyat Malaysia yang lain mengharapkan agar pingat emas dapat dibawa pulang...

Kalau tak dapat pun, apa2 pingat pun jadilah...jangan bawa pengat sudah...pengat saya boleh buat sendiri...

Anyway...saya tak sabar untuk menyaksikan acara pembukaan...dan yang paling dinantikan pastinya upacara nyalaan obor Olimpik...macam mana agaknya?...kalau Barcelona guna panah, adakah Beijing akan guna tombak atau "flying dagger" untuk nyalakan obor?...

Jangan lupa, ia bermula pada tarikh keramat..08.08.08 dan pembukaan akan bermula pada 8.08 pm...

Catatan Epain: nak tengok bunga api yang menerangi Beijing malam 08.08.08

No comments: