Tuesday, April 19, 2011

Cabaran atau turun pangkat?

Haaa...sekali lagi, selepas "cuti"panjang...Epain kembali...biasalah, mungkin sebab pilihanraya negeri Sarawak, tu yang sibuk skit...

Selain tu, harus diakui Epain sedikit "kurang" baca akhbar disebabkan kurang bersetuju dengan beberapa story atau paparan yang pada pandangan Epain tak sesuai disiarkan di akhbar sekaligus membuatkan Epain sedikit "boikot" akhbar beberapa minggu lepas...

Apapun, dalam hal2 tersebut, Epain tak ketinggalan mengikuti perkembangan sukan negara dan rasanya, hal yang berkaitan Datuk Misbun Sidek paling menarik perhatian Epain utk dijadikan komen...

Selepas berhibernasi selama lebih 3 bulan, jurulatih badminton perseorangan negara Datuk Misbun Sidek akhirnya kembali ke pangkuan BAM dan ianya diterima...

Tetapi apa yang menariknya, Datuk Misbun tidak dapat kembali ke pangkuan anak didiknya, Datuk Lee Chong Wei sebaliknya diberikan "cabaran" baru, iaiatu melatih dan mencungkil bakat pemain muda....

Hmmmm...menarik ni...kenapa?

Sebabnya Epain rasa, sepanjang yang Epain mampu ingat khususnya dalam sukan seperti bolasepak, inilah pertama kali Epain dengar seorang jurulatih bertaraf "elit" diberikan tanggungjawab yang lebih "rendah taraf"....

Terdetik di hati, kenapa jadi begitu?...adakah tindakan Datuk Misbun secara tiba2 meletak jawatan telah menyebabkan ramai pihak dalam BAM yang geram dengannya dan sebagai balasan, hanya diberikan tanggungjawab yang bukan utama?

Atau mungkin ia sebenarnya memang mahu mengerah segala pengalaman Datuk Misbun dalam mencari bakat baru dan melatih pemain muda, apatah lagi tahun depan merupakan Sukan Olimpik?

Jika persoalan kedua diambil kira, Epain ada soalan, apa yang BAM buat selama ni?...adakah program mereka dalam mencari bakat baru dan latihan pemain muda tidak efektif?

Atau mungkin mereka sebenarnya buntu dalam program mereka?

Selain itu, adakah "faktor anak beranak" juga menjadi faktor menghantar Datuk Misbun ke lembah tugas barunya itu?

Entah lah...kadang2 benda2 remeh macam ni lah yang sebenarnya menjahanamkan sukan kita...tapi Epain pun pelik, tak ke diorang ni sedar?...atau buat-buat tak sedar?

Catatan Epain: Berlatih sendiri je....

No comments: