Thursday, December 30, 2010

SYABAS MALAYSIA!!

APA LAGI NAK KATA?....SEBABNYA...

MALAYSIA ADALAH RAJA ASEAN PADA KETIKA INI!!!...

terima kasih buat skuad kebangsaan yang menghadirkan kegembiraan yang terkira ini...

hadiah terbaik 2010 dan penyuntik semangat terbaik 2011...

Wednesday, December 29, 2010

Malam ini Garuda menangis...

Sama ada peminat Indonesia suka atau tidak, setuju atau tidak, Epain pun nak join lah "serangan cyber" menjelang perlawanan akhir kedua Piala AFF malam ini di Gelora Bung Karno....

Epain tak tau berapa ramai khususnya dari Indonesia yang membaca nukilan Epain ini, tetapi Epain juga sedikit sebanyak telah "terkesan" dengan artikel yang Epain baca dan melihatkan serangan bertalu-talu di laman sosial seperti Twitter...

Apapun, Epain merasakan itu satu kebiasaan buat yang berada di pihak kalah dan parah...seakan tidak boleh menerima kekalahan 3-0, satu cara untuk "melepaskan" diri ialah dengan menyalahkan orang lain...

Bagi Epain, biarlah apa yang diorang nak lakukan, cuma Epain harapkan barisan skuad kebangsaan akan mengunci mulut setiap mulut yang berbicara tajam, mengunci setiap tangan yang menulis dengan keras dan setiap akal yang tidak berpijak di bumi nyata dengan kejuaraan yang bakal dijulang....

Pihak keselamatan Indonesia juga harus meningkatkan keselamatan memandangkan menang atau kalah malam ini, skuad kebangsaan atau sebahagian rakyat M'sia yang berada di GBK akan diprovokasi...apa jenis provokasi tidak diketahui...

Apapun, buat skuad kebangsaan, jangan hirau sinaran laser mahupun asap kemenyan malahan mantera pawang-pawang Indonesia, apa yang penting malam ini pamerkan aksi terbaik dan lebih penting, pastikan Piala AFF mendiami bumi M'sia pula...

Catatan Epain: Belang harimau akan menyala malam ini!!

Monday, December 27, 2010

Gugurnya sang Garuda!!

Tak tau apa nak cakap tapi Epain sebagaimana jutaan rakyat M'sia yang lain masih lagi "dibuai" kemenangan 3-0 M'sia keatas seteru serantau, Indonesia pada perlawanan pertama final Piala AFF...

Pujian sewajarnya diberikan kepada barisan pemain yang tenang dan yang paling penting memastikan gawang Indonesia dibolosi, bukan satu tapi 3 gol!!...

Sapa yang tak puas tatkala memikirkan sebelum ini, M'sia dibelasah di Gelora Bung Karno dan malam tadi, giliran Indonesia pula merasa "kenikmatan" kekalahan yang agak besar...

Walaupun penyokong Indonesia akan membandingkan kemenangan pertama mereka yang diibaratkan sebagai cukup selesa, tetapi saingan kali ini berbeza...

Sebelum ini hanyalah perlawanan peringkat kumpulan, tapi kini ia merupakan perlawanan akhir dan bekalan 3 gol ternyata bakal membuatkan sang Garuda pening kepala memikirkan nasib mereka Rabu ini...

Mungkin kalah digelanggang lawan masih diterima tetapi Epain percaya, jutaan rakyat Indonesia tidak boleh melihat pemain M'sia menjulang kejuaraan di gelanggang keramat mereka sendiri, Gelora Bung Karno...

Apapun, Epain harap pemain tidak dibuai kemenangan selesa malam tadi, kerana 90 minit yang berbaki bukanlah satu jangka masa yang singkat...bagi yang mengejar kejuaraan, 90 minit boleh diibaratkan 90 hari...

Dan sebagaimana aksi di Bukit Jalil, Epain harapkan pemain mampu mengulangi ketenangan perlawanan pertama...kerana perlawanan kedua nanti, Gelora yang bakal menanti...

Bagi pemain terbaik, Epain pilih Norshahrul Idlan...walaupun pada mulanya Epain asyik mengomel kerana Norshahrul baru menikah pada hari Sabtu, nyata "semangat pelamin" Norshahrul membuatkan beliau mempamerkan aksi terbaik hingga mampu mencipta 2 jaringan...

Safee Sali juga harus menerima pujian sewajarnya kerana membuktikan dirinya sebagai natural goal scorer walaupun pada awalnya nampak agak kekok dek kawalan ketat pemain Indonesia terhadapnya...

Pemain lain juga mempamerkan permainan cukup baik khususnya pertahanan walaupun ada masanya mereka "terpesona" dengan kelicikan Okto dan susuk tubuh Gonzalez..

Walau apapun, kesemua pemain, jurulatih dan pengurusan berhak menerima pujian 27 juta kali daripada rakyat Malaysia...

Catatan Epain: Garuda bisa gugur, ye pak?

Friday, December 24, 2010

Gendang perang makin kuat dipalu...

Hanya tinggal sehari sahaja lagi sebelum M'sia dan Indonesia bertemu pada perlawanan pertama final Piala AFF di Stadium Nasional Bukit Jalil..

Mengenali perseteruan kedua negara yang biasanya tercetus dalam sukan badminton, maka pertemuan kali ini dalam sukan bolasepak tidak kurang hebatnya malahan tidak keterlaluan untuk mengatakan lebih hebat berbanding final Piala Thomas...

Sebabnya jarang kedua negara ini bertemu dalam final membabitkan sukan bolasepak...

Apapun,dua2 sudahpun melaungkan amaran, keyakinan dan sebagainya sebagai usaha meningkatkan semangat pemain mahupun peminat...

Epain sebagaimana 27 juta rakyat yang lain mengharap dan mendoakan kejayaan bakal terjelma memandangkan ia bakal menjadi Piala AFF pertama buat negara sejak mula dipertandingkan jika kita muncul juara...

Cuma Epain harap kita jangan terlalu yakin sampai kita terlupa bahawa final ini akan dimainkan dua kali dan yang "sedapnya" final kedua bakal berlangsung di Gelora Bung Karno yang pastinya bergelora dengan sokongan ribuan penyokong Indonesia dan peminat nombor 1 mereka, Presiden SBY...

Hari Ahad ini pula, Epain yakin bahawa penyokong Indonesia mungkin akan melebihi 15 ribu memandangkan bagaimana FAM hendak mengawal jualan tiket...

Yelah, nama[un "serumpun", jadi Epain rasa pasti ada penyokong Indonesia "terlepas" membeli tiket yang dikhaskan untuk penyokong M'sia...

Kebimbangan FAM dan PDRM mengenai pertembungan dikalangan penyokong juga ada asasnya, tetapi tindakan meningkatkan kawalan yang disifatkan luar biasa seakan mengesahkan bahawa pergaduhan kedua penyokong ini seakan tidak boleh dielakkan...

Walhal, jika semangat kesukanan mengatasi segalanya dan penyokong pula rasional, tiada sebab untuk bergaduh melainkan mereka bergaduh atas "sebab2 lain"...

Catatan Epain: Teringat banner Piala Thomas 1992..."garuda bisa gugur"...

Wednesday, December 22, 2010

Realiti atau persepsi?

Setelah sekian lama "bersendirian", Dato' Lee CHong Wei akhirnya bersuara dengan meluahkan pandangan (??) terhadap prestasi pemain muda/pelapis...

Chong Wei berkata bahawa pemain muda tidak serius dalam meningkatkan keupayaan masing-masing khususnya dalam latihan...

Woww!!...Walaupun mungkin tak ramai ambil berat pandangan Chong Wei ini, bagi Epain ia sesuatu yang serius...

Sebabnya, Chong Wei pastinya melontarkan pandangannya itu berdasarkan pemerhatiannya selama ini dan dibandingkan dengan keupayaan pemain muda...

Tandanya memang makin parah...

Bayangkan sudahlah sukar untuk kita mendapat bakat baru yang berkeupayaan tinggi, mereka yang dianggap sebagai pengganti Chong Wei pula seakan-akan acuh tidak acuh dengan apa yang mereka ada selama ini...

Kalau benar ia berlaku, secara jujur, jangan haraplah untuk kita menjulang Piala Thomas selepas ini...jangan harap untuk saksikan juara dunia selepas ini...dan jangan harap kita mampu menang pingat Sukan Olimpik 2018...

Tapi mungkin yang boleh "diharapkan", M'sia akan duduk "sama rendah" dengan negara-negara yang sebelum ini hanyalah "pemanas badan" sahaja buat pemain negara...

Jangan jadi macam kes sepaktakraw sudah lah....

Catatan Epain: Dah lama tak main badminton...

Tuesday, December 21, 2010

Belum masanya untuk meraikan..

Semua rakyat khususnya peminat bolasepak pastikan melonjak kegembiraan selepas menyaksikan pasukan bolasepak M'sia melangkah ke final Piala AFF setelah menyingkirkan juara bertahan, Vietnam...

Epain juga tidak terkecuali merasa gembira dengan kejayaan tersebut, dan pastinya kegembiraan Epain dan 27 juta rakyat M'sia yang lain akan merasai kegembiraan sebenar jika kita muncul juara...

Tapi buat sementara ini, berbaki kira-kira 10 hari sebelum sang juara dinobatkan, banyak sebab untuk Epain merasa gusar terhadap saingan yang bakal dihadapi khususnya perlawanan pertama yang akan berlangsung di Stadium Nasional Bukit Jalil...

Pertama sekali sebab Indonesia pernah membelasah kita pada saingan peringkat kumpulan dan kedua, Stadium Bukit Jalil bukan sekebal yang disangka apatah lagi mengenangkan negara serumpun itu pernah menang dengan jaringan besar pada saingan 2004...

Itu antara sebab utama dan dari segi sokongan, pastinya Stadium Bukit Jalil akan turut dibanjiri penyokong tegar Indonesia yang turut mendambakan kejuaraan...

Dalam menuju final ini, pastinya ramai yang mengimpikan kejuaraan, cuma yang tak sedap nya, bab ganjaran...

Belum sempat pemain menghirup udara M'sia setelah kembali dari Hanoi, pelbagai ganjaran yang telah dijanjikan...

Rasanya, kalau nak bagi apapun, simpanlah dulu hasrat tersebut, yang penting kita doakan kejayaan pasukan dan "minta" pasukan kendalian K Rajagopal menghadiahkan ganjaran buat rakyat M'sia, iaitu KEJUARAAN....

Catatan Epain: Mampu bagi sejambak bunga je...

Friday, December 17, 2010

Tahniah!..tapi jangan ghairah

Epain pasti ramai peminat bolasepak negara yang gembira dengan kejayaan skuad M'sia menang 2-0 ke atas Vietnam pada perlawanan pertama separuh akhir Piala AFF..

Tapi secara jujur, Epain tak tau nak cakap apa...memang gembira tapi ada perasaan "seram" sebabnya bekalan 2-0 tak pasti sama ada cukup atau tidak untuk dibawa ke Hanoi...

Mungkin ada yang menganggapnya sebagai kejayaan tetapi sebenarnya kejayaan masih jauh daripada tangan kita...

Macam2 boleh terjadi di Stadium My Ding (bunyi "Mik Ding") sebab Epain sendiri pernah berada dalam stadium itu ketika membuat liputan Sukan Universiti Asean 2006...

Apa yang boleh Epain katakan, suasana dalam stadium dan perjalanan ke stadium boleh menimbulkan perasaan "seram" apatah lagi Vietnam bakal mendapat sokongan puluhan ribu penyokong fanatik mereka nanti...

Ditambah suasana perjalanan yang bakal diwarnai bunyi hon motosikal, Epain kira perasaan gementar di My Dinh yang perlu diharungi selain mengharungi "semangat luar biasa" pemain Vietnam...

Sama ada lupa atau tidak, My Dinh jugalah yang menyaksikan Vietnam menjulang kejuaraan edisi sebelum ini walaupun Thailand dikatakan "selesa" untuk muncul juara selepas mendahului pada perlawanan pertama...

Jadi, "kejadian2" inilah yang buat Epain tak sedap badan mengenangkan perlawanan kedua Sabtu ini...

Tetapi Epain sebagaimana harapan jutaan rakyat M'sia yang lain pastinya mahu melihat M'sia melangkah ke akhir dan seterusnya muncul juara buat kali pertama...

Ingat, "My" selalu dikaitkan dengan M'sia, maka jadikanlah "My Dinh" seakan kubu kita sendiri...jadikannya sebagai milik kita!!

Catatan Epain: Teringat suasana jalan raya Hanoi...

Wednesday, December 15, 2010

Yakin boleh!...tapi jangan terlebih yakin

Malam ini, di Stadium Nasional Bukit Jalil, satu lagi sejarah bakal dicatatkan dalam perjalanan bolasepak negara ini dengan menyaksikan perlawanan separuh akhir Piala AFF antara M'sia dengan Vietnam...

Pastinya ramai yang mengharap keputusan yang positif mampu dicatatkan pasukan bimbingan K Rajagopal dalam misi melangkah ke akhir...

Epain sama jugak dengan yang lain mengharapkan sesuatu positif dan yakin M'sia mampu menghasilkan...

Cumanya Epain jugak harap pemain jangan terlalu ghairah dan mendabik dada bahawa mereka telah membuktikan ramai yang silap tentang bolasepak negara ini...

Bagi Epain, senang cerita, bawak dulu kejayaan, barulah kita boleh mendabik dada...selagi Piala AFF tidak dijulang, jangan kata bahawa kejayaan telah dicapai walaupun kata "selamat" sebelum ini pernah diungkap..."berpuas hati setelah sasaran ke separuh akhir tercapai"....

Jadi, janganlah pulak, separuh akhir pun belum habis dah citer pasal nak bertemu Indonesia di final macam yang Epain terbaca sebelum ini....

Ish ish...nilah masalahnya, pokok belum dipanjat, awan yang dicitakan...

Biarlah...apa yang penting malam ni, pastikan menang sekurang-kurangnya dengan kelebihan 3 gol...kenapa 3 gol?...sebab sejarah membuktikan nasib pasukan M'sia beraksi di Vietnam tidaklah baik sangat...jangan lupa kes Selangor dan Kedah kena belasah dengan kelab Vietnam di Hanoi pada saingan Piala AFC....

Apapun, buat skuad Harimau...Selamat Berjaya!!

Catatan Epain: Niat nak pegi stadium, tapi isteri tengah sarat lah...

Thursday, December 9, 2010

Badminton perlu berada dalam ICU...

Sedang Epain buat keje sambil baca online paper...tetiba Epain terperasan artikel ni...


Status pemain pelapis badminton negara kritikal

Oleh NORZIE MOHD. KHASBI
sukan@utusan.com.my

KUALA LUMPUR - Sentuhan Muhammad Hafiz Hashim (gambar) tetap ditagih untuk menghadapi Sukan Olimpik 2012 sekali pun prestasinya semakin gagal meyakinkan peminat badminton tanah air, memandangkan pemain pelapis negara kini berada dalam keadaan kritikal.

Semalam, Hafiz mengalami kekalahan terbaru dan terburuk, tumpas kepada pemain pelapis China yang hanya beraksi dari pusingan kelayakan, Wang Zhengmin 18-21, 12-21 seawal pusingan pertama Siri Super Terbuka Hong Kong.

Ini bukan kali pertama juara All England 2003 itu kalah mudah, malah kalah kepada pemain tidak sepatutnya di peringkat awal kejohanan, namun Hafiz akan tetap berada dalam perancangan untuk tempoh sekurang-kurangnya dua tahun sehingga tamat Temasya London 2012.

Ketua jurulatih perseorangan kebangsaan, Rashid Sidek menegaskan, jika China dijadikan perbandingan, maka masalah ketandusan pemain pelapis yang dihadapi Malaysia ketika ini boleh dianggap kritikal, dan itu memaksa khidmat Hafiz diteruskan sebagai sokongan kepada jaguh No. 1 dunia, Datuk Lee Chong Wei.

"Kita semua tahu bahawa prestasi Hafiz sering turun naik. Sekarang, dia berada dalam keadaan kurang bagus dan boleh kalah kepada pelapis China, namun Hafiz tetap perlu dihantar beraksi pada kejohanan utama untuk memastikan dia tidak hilang mata ranking dalam kelayakan ke Sukan Olimpik 2012.

"Walaupun ramai yang tidak gembira dengan prestasinya sekarang, namun mereka kena terima hakikat bahawa hanya Hafiz mampu memberi sokongan kepada Chong Wei kerana pemain pelapis kita tidak mencapai standard yang tinggi, dan jika kemajuan mereka dibandingkan dengan pelapis China, ia boleh dianggap kritikal,'' akui Rashid.

Kata Rashid lagi, idea untuk mengetengahkan angkatan pemain lebih muda seperti Mohd. Arif Abdul Latif, Lim Fang Yang, Iskandar Zulkarnain Zainuddin dan Misbun Ramdan Misbun dalam lebih banyak kejohanan antarabangsa mulai tahun depan adalah langkah yang tepat, namun ia tidak akan memberi pulangan dalam masa singkat.

Rashid menganggarkan, kumpulan pemain yang dilatih oleh jurulatih dari Indonesia, Hendrawan itu memerlukan tempoh lebih daripada dua tahun untuk matang sebelum mampu memberi cabaran pada kejohanan utama dunia.

Justeru, untuk menampung keperluan pasukan negara dalam tempoh dua tahun ini, kumpulan pelapis elit yang dianggotai Liew Daren, Chan Kwong Beng, Tan Chun Seang dan Chong Wei Feng masih diperlukan walaupun mereka gagal mencipta impak selepas hampir tiga tahun diketengahkan ke arena antarabangsa, pada ketika Hafiz pula masih perlu dikekalkan.

Chen Long, pemain pelapis utama China yang datang dari angkatan yang sama dengan pasukan pelapis utama negara, sudah mula mengorak langkah besar dengan merangkul kejuaraan Siri Super pertamanya pada Terbuka China, minggu lalu. Malah, pemain seperti Du Pengyu, Zhengmin dan Wen Kai sudah mampu mencabar pemain utama dunia yang lain.


Maknanya, memang sah lah badminton atau beberapa sukan lain seperti olahraga dan sepaktakraw berada dalam keadaan "tenat"...

"Pakar rawatan" pun tak tau jenis bantuan rawatan apa lagi yang boleh diberikan...

Catatan Epain: Seram ooo kalau duduk dalam ICU...

Alang2 dah mara...

Buat masa ini, Epain percaya ramai peminat bolasepak yang berada dalam khayalan sama ada nak percaya tau tidak, M'sia mara ke separuh akhir Piala AFF dan tak tau nak cakap apa, tahniah atau terima kasih buat Indonesia yang "membantu" M'sia layak....

Apapun yang berada dalam fikiran, M'sia sudahpun layak ke separuh akhir cuma yang ada sekang ni, lawan yang bakal ditentang skuad kendalian K Rajagopal di separuh akhir nanti...

Bagi Epain, pastinya nak ucap tahniah cuma Epain harap pemain lupakan seketika "kebanggaan" melampau setelah "berjaya" menidakkan kritikan pekbagai pihak (termasuk Epain?) sebelum dan semasa Piala AFF berlangsung....

Senang kira, Epain sebagai salah seorang pemilik sah kad pengenalan M'sia pastinya ingin melihat M'sia melangkah ke perlawanan akhir dan tentunya menjuarai Piala AFF dimana kali terakhir dan pertama M'sia merasai nikmat perlawanan akhir ialah pada tahun 1996....

Mari kita sama-sama doakan kejayaan skuad negara...

Catatan Epain: Buat pemain, jangan botakkan kepala dulu...tunggu lepas jadi juara...

Tuesday, December 7, 2010

Memalukan?...Tak malu?..atau malu-malu?

Setelah sekian lama akibat tugasan rasmi dan kursus, nampaknya barulah Epain dapat kembali untuk komen dalam blog ini...

Walaupun setelah beberapa lama, tak semestinya tumpuan Epain daripada sukan negara turut dibawa bersama-sama "angin" kursus dan tugasa...

Antara yang menarik perhatian dan sentiasa menarik perhatian pastinya perkembangan sukan bolasepak negara...

Setelah mengharungi Sukan Asia Guangzhou dengan pujian positif selepas layak ke pusingan kedua, skuad bolasepak seakan menjanjikan sesuatu yang positif mampu dipamerkan pada saingan Piala AFF pula yang sedang berlangsung di Jakarta dan Vietnam

Tetapi harapan seakan tinggal harapan setelah melihat skuad kendalian K Rajagopal "diganyang" 5-1 pada perlawanan pertama...

Kemudiannya, pada perlawanan kedua pula, sekadar seri tanpa jaringan dengan Thailand...

Hmmm, entahlah apa nak cakap...tapi apa yang Epain tahu, Piala AFF ni seakan menjadi badi buat skuad negara sejak kali terakhir mencatat keputusan positif iaitu tempat ketiga di Thailand pada tahun 2000...

Selepas itu, semacam banyak yang tidak kena dengan skuad bolasepak, biarlah siapapun yang mengendalikan skuad kebangsaan...

Kali ini, badi tersebut terkena pulak dengan Rajagopal...sebelum iniu Sathianathan...selepas menang Pestabola Merdeka dimalukan dalam saingan Sukan Sea...

Rajagopal pulak, selepas menang Sukan Sea, Piala AFF pulak takde "luck"...

Sekali lagi, Epain tak tau nak kata apa...adakah pemain kita gentar beraksi di Jakarta atau sebenarnya "malu-malu" nak tunjuk "belang" sebenar?

Catatan Epain: Tunggu Piala AFF wanita pulak....

Friday, November 19, 2010

Yang ini pulak, mungkin dah nampak cahaya...

Setelah beberapa hari berlalu, saingan Sukan Asia nampaknya semakin getir dan kontinjen negara pulak semakin "panas" selepas beberapa acara harapan gagal melunaskan janji emas seperti boling....

Namun masih ada beberapa acara yang mengotakan janji dan paling manis pastinya kejayaan 1-2 Azizulhasni Awang dan Josiah Ng, satu sejarah manis terukir memangdangkan rasanya tak pernah kita memenanginya secara 1-2 atau emas dan perak dalam acara yang sama dalam berbasikal...

Dan dalam bebanyak sukan pulak, bolasepak yang tidak menymbang sebarang pingat (entah bila lah agaknya) mendapat pujian ramai setelah mempamerkan aksi terpuji hingga layak ke pusingan kedua...

Walaupun dinafikan "terlebih dahulu" oleh pengadil pada pertemuan dengan China sebelumya pada saingan kumpulan dengan melayangkan kad merah hatrick, anak2 buah K Rajagopal menunjukkan bahawa sukan yang sering diemuh tetapi paling popular ini menunjukkan sinar harapan...

Namun, seperti sebelumnya, sudah banyak generasi bolasepak menunjukkan "harapan" tetapi semuanya harapan tinggal harapan dan tak taulah kalau skuad yang ada sekarang ini akan terus menyalakan obor harapan atau episod malang akan berterusan selepas ini...

Apapun, angkat topi buat K Rajagopal yang mampu menyediakan skuad yang mantap hingga mampu memberikan saingan sengit buat skuad seperti China dan Iran...

Mungkin ada rakan2 mengatakan pada Epain, "tengok, dulu ko kutuk Rajagopal, sekang macam mana?"....

Bagi Epain, terpulang buat rakan2 nak kata macam mana, cuma kritikan terdahulu bukannya ditujukan buat Rajagopal secara peribadi tetapi dulu Epain mengkritik FAM yang memberi "double task" pada Rajagopal walaupun akhirnya Rajagopal menunjukkan kemampuannya...

Dari segi kemampuan, Epain tak pernah mempertikai Rajagopal sebab beliau merupakan jurulatih pertama (atau tunggal) yang membawa Selangor muncul juara Liga Perdana pada musim 2000 sebelum ada yang menidakkannya menerusi "undi tidak percaya"...

Cuma sekali lagi, Epain harap agar Rajagopal hanya diberikan tugas mengendalikan satu pasukan sahaja yakni skuad senior manakal skuad bawah 23 diberikan kepada orang lain (walaupun kedua-dua skuad tak banyak beza)...

Jika ia berlaku, mungkin Rajagopal akan lebih fokus dan beliau dapat mengoptimumkan ilmu kejurulatihan yang dimiliki...

Apapun, kita harap, Piala AFF bakal menjadi "stamp mark" buat Rajagopal dalam membuktikan status sebenar sebagai jurlatih terbaik, barulah lepas ni beliau boleh bersara dengan aman.....

Catatan Epain: Piala AFF?...Di Indonesia?....Wowww

Monday, November 15, 2010

Dimanakah cahaya dalam terowong?...

Sukan Asia Guangzhou bermula secara rasmi dengan pelbagai harapan...

Malaysia menghantar antara kontinjen terbesar, malahan dikhabarkan terbesar dalam sejarah penyertaan Malaysia sendiri dalam temasya 4 tahun sekali itu...

Bagi ramai pihak, penghantaran lebih 400 atlet dan pegawai pastinya diiringi dengan harapan memenangi seberapa banyak pingat yang boleh...dalam bisnes, jika ROI jadi ukuran, dan pulangan yang diharapkan sekitar 5% maknanya, Malaysia diharapkan membawa pulang 20 pingat emas (mustahil?)

Tetapi, biarlah berapa pingat sekalipun asalkan lebih baik daripada temasya terdahulu khususnya di Doha, 4 tahun lalu....

Namun sasaran tersebut sedikit terencat setelah skuad badminton Malaysia ditunjukkan jalan keluar dalam keadaan yang cukup aib, iaitu kalah ditangan Thailand, negara yang sebelum ini hanya menjadi "pemanas badan" skuad negara...

Mungkin terlalu yakin atau pemain terlalu gugup sebab beraksi di negara China, kita disini kurang mengerti...

Apa yang kita nampak, skuad badminton terlalu mengharapkan permainan jitu Lee Chong Wei dan pasangan bergu, penyudahnya, bila CHong Wei kalah, maka skuad negara pun terpaksa ditunjukkan jalan keluar...

Sepertimana yang Epain perkatakan sebelum ini, peristiwa yang berlaku di Guangzhou adalah "akibat kecil" sikap terlalu mengharap kepada seseorang atlet...

Ini juga diakui Datuk Misbun Sidek selepas menyaksikan skuad badminton tersipu-sipu malu gagal ke peringkat seterusnya walaupun pada hakikat Malaysia adalah pilihan kedua selepas China...

Entahlah, kalau ramai pihak masih lagi tidak melihat hal ini, iaitu terlalu mengharap kepada Chong Wei dalam menghadiahkan kemenangan, maka tidak hairanlah nanti kalau Chong Wei sudah bersara nanti, Malaysia pula menjadi pasukan belasahan seperti mana negara sedang meningkat yang lain...

Masa tu, nak tergadah pun tak guna sebab dah lama dah terhantuknya.....

Catatan Epain: Lepas ni, mintak muay Thai pulak dalam Sukan Asia, tengok boleh menang tak...

Monday, November 8, 2010

Apa salahnya mengundur....

Buat masa ini, kehangatan kejayaan Kelantan menjulang Piala Malaysia masih diraikan walaupun tumpuan kini terarah kepada Sukan Asia sebelum skuad bolasepak menyertai Piala AFF, Disember depan....

"off season" seperti sekrang ini pula, tumpuan pengkritik bolasepak pula pastinya kepada suasana perpindahan pemain dan melihat bagaimana sesebuah pasukan kembali dibentuk...

Itu memang sudah menjadi lumrah dalam bolasepak profesional...

Namun bagi FAM, off season yang ada digunakan untuk merencana perjalanan liga musim depan khususnya yang sedang memerah otak dan keringat ialah Jawatankuasa Pertandingan Tempatan yang diketuai Datuk Hamidin Amin terutama melibatkan jadual perlawanan...

Yelah, hal jadual telah lama menjadi "shooting point" buat ramai peminat terhadap FAM yang dikatakan langsung tidak efisien...

Tetapi Datuk Hamidin yakin, rejim baru FAM akan memastikan jadual dirancang dengan baik.....

Namun rancangan baik FAM itu mungkin terencat sedikit selepas pasukan kelab, KL Plus menarik diri daripada liga super, menambah satu lagi siri penarikan pasukan kelab sejak dimulakan NS Chempaka, Public Bank, MK Land....

Kali ini, tiada lagi kedengaran denda dikenakan terhadap sang penarik diri tetapi FAM terpaksa menanggungnya iaitu terpaksa mencari pasukan alternatif...

Dan tidak mahu dikatakan sebagai berpihak kepada mana2 negeri atau kelab, FAM meletakkan Harimau Muda A sebagai alternatif...seperti biasa, alasan FAM mahu menjadikan liga sebagai platform buat Harimau Muda untuk memanas badan sebelum menyertai pertandingan antarabangsa, dan tahun depan Sukan Sea harus jadi keutamaan...

Bagi Epain, satu lagi siri penarikan diri pasukan kelab ni sebenarnya membuatkan ramai orang naik jelak...seakan liga Malaysia ni tempat untuk "test power" sahaja...sebab mereka fikir bolasepak Malaysia ni memang sesuai dikotak katikkan...yelah FAM pun sering dengan sikap flip flop mereka....

Rasanya apa yang Epain mampu cadangkan, walaupun pada mulanya tidak suka dengan cadangan ini ialah kembalikan rentak asal liga Malaysia kepada pasukan negeri sahaja...

Sebabnya pasukan negeri sahaja yang mampu menghasilkan fan base yang besar sedangkan pasukan kelab terpaksa mengharap staf masing-masing untuk menyokong atau ketika dipuncak barulah yg lain datang menonton, dengan alasan pasukan ni datang dari negeri mereka...ingat kes Selangor MPPJ?....

Walaupun cadangan ini seakan tidak adil buat pasukan seperti Johor FC yang masih kekal dalam liga, namun rasanya lebih baik FAM fikirkan secepat mungkin dalam memastikan liga Malaysia kekal relevan di masa depan....

Tak salah kalau kita mengundur selangkah sebagai persediaan untuk langkah yang lebih jitu...

Catatan Epain: Daripada tarik diri, lebih baik main tarik tali...

Tuesday, November 2, 2010

Tahniah buat Red Warriors!!

Sabtu, 30 Oktober satu lagi sejarah bolasepak Malaysia tercatat selepas Kelantan yang menunggu sekian lama akhirnya dinobatkan sebagai juara Piala Malaysia...

Epain tidak mahu mengulas panjang mengenai perlawanan malam tersebut sebabnya ramai yang telah menyaksikan dengan mata kepala sendiri bagaimana anak buah B Sathianathan menjulang piala keagungan bolasepak negara...

Bagi Epain, Kelantan sememangnya layak bergelar, cuma bukan disebabkan aksi malam tersebut tetapi lebih kepada usaha berterusan KAFA dan sokongan yang diberikan peminat Pahlawan Merah sejak Kelantan kembali ke kancah liga utama setelah terjerumus ke Liga FAM sebelum ini...

Sekalung tahniah buat pengurusan KAFA yang "bijak" merencana kejayaan walaupun berdepan ranjau termasuklah menjadi pasukan yang kerap didenda akibat perbuatan peminat sendiri...

B Sathianathan pula, beliau seharusnya mampu mendabik dada sebagai jurulatih "juara berganda" memandangkan sebelum ini Sathia pernah membawa Malaysia muncul juara Pestabola Merdeka...dan rasanya 2 kejayaan ini sudah cukup meletakkan Sathia sebagai antara jurulatih terbaik pernah disaksikan dinegara ini....

Cumanya, kemana haluan Sathia selepas ini?...adakah akan terus bermastautin di Kota Bharu atau bakal berhijrah?....yelah, kalau masih ingat, di awal musim ada pihak yang cuba menggulingkan Sathia dan selepas kejayaan ini, adakah Sathia akan digulingkan atau pihak tersebut sebenarnya yang terguling-guling tengok Sathia membawa Kelantan muncul juara Piala Malaysia?...

Apapun, buat Sathia, kegembiraan taklah lama sangat memandangkan beliau bakal menyambung hukuman yang "tergendala" sebelum ini...atau FAM akan buat keputusan "flip-flop" dan menarik semula hukuman penggantungan 6 bulan tersebut?

Buat yang pernah menyingkirkan Sathia "sehelai sepinggang" daripada pasukan kebangsaan, nampak gayanya, Sathia lah pulak yang boleh bercekak pinggang sekarang...

Apapun, itulah yang dinamakan "Sinetron Bolasepak Malaysia"...hari ini mungkin dijulang tetapi esok mungkin anda akan dibuang....hahahah

Catatan Epain: Macam mana agaknya Kelantan nak arak Piala Malaysia?...guna Syarikat Kenderaan Melayu Kelantan?

Friday, October 29, 2010

Kekal di Paroi atau berpindah ke Kota Bharu?

Setelah lebih 2 bulan, kemuncak saingan Piala Malaysia menuju klimaks dengan berlangsungnya perlawanan akhir antara Kelantan dan Negeri Sembilan di Stadium Bukit Jalil...

Pertembungan ulangan final terdahulu tetapi adakah keputusan akan berulang?

Buat masa ini, ramai yang menjangkakan Kelantan mampu menjulang piala keagungan bolasepak Malaysia itu memandangkan barisan pemain yang dimiliki skuad kendalian B Sathianathan yang dibarisi adunan "lengkap" pemain senior dan junior...

Tetapi tahun lepas pun Kelantan diberikan "odds" untuk menang, namun Negeri Sembilan menidakkan segala telaan dengan muncul juara malahan menjuarainya dengan penuh bergaya...

Kali ini Negeri Sembilan menampilkan pemain yang hampir sama dengan musim lepas, maka ramai "jang" dan "milah" merasakan Piala Malaysia akan kekal di Paroi ditambah pulak, antara keduanya, Negeri Sembilan memiliki kelebihan psikologi sebagai juara Piala FA...

Maknanya, Negeri Sembilan lebih bersemengat untuk mencipta "treble"...Sumbangsih, FA dan pastinya Piala Malaysia...

Tetapi harus diingat, setiap yang "luka" pastinya akan tampil dengan semangat yang lebih membara untuk membalas dendam, maka Kelantan punyai semangat itu setelah dimalukan Negeri Sembilan musim lepas, dalam saingan yang sama dan venue yang sama...

Kedukaan "melopong" Liga Super buat kali kedua juga pastinya membuatkan "The Red Warriors" akan tampil dengan aksi yang membara ibarat "tiada lagi hari esok" jika mereka melopong sekali lagi....

Bagi Epain secara peribadi sememangnya suka melihat perkembangan ini dan boleh merasakan bahawa final kali ini pastinya antara final yang paling sengit bakal disaksikan melainkan kedua-dua pasukan lebih gemar bertahan dan pemainnya pula lebih kerap "cari kaki" berbanding bola...

Di luar padang pula, pastinya kita tidak mahu melihat "aksi perang" ditampilkan peminat kedua-dua pasukan...

Buat peminat, kalau tak nak hormat pemain ditengah padang sekalipun atau FAM, hormatlah ketua negeri anda yang mungkin bakal mencemar duli menyaksikan perlawanan ini...

Lebih menarik, perlawanan akhir ini merupakan final pertama buat Tuanku Faris Petra sejak bergelar Sultan Muhammed ke V...maka buat peminat Kelantan, janganlah buat pasal tak tentu hala walaupun ditakdirkan skuad kijang tewas ditangan rusa...

Apapun, selamat berjuang!!

Catatan Epain: Kelantan 2 - Negeri Sembilan 0

Tuesday, October 26, 2010

Ini kerja gila...

Sepatutnya, peminat bolasepak khususnya peminat Kelantan dan N9 boleh mendabik dada kerana mereka telah mencatat sejarah tersendiri dalam Liga Super iaitu menjadi 2 pasukan yang layak ke final Piala Malaysia buat tahun kedua berturut-turut...

Ia sekaligus mengingatkan Epain persaingan antara Kl dan Kedah antara tahun 1987 hingga 1989 bila mana kedua-dua pasukan layak ke final secara hatrick...

Dalam saingan Liga Super, inilah kali pertama 2 pasukan yang sama bertemu di final buat 2 tahun berturut-turut...

Bagaimanapun, "kegirangan" tersebut terpaksa di sambut pula dengan berita kurang sedap dari Kelana Jaya...

Buat peminat Kelantan, mereka mempunyai sebab untuk marah sama ada marah-marah sayang ataupun marah yang membara terhadap FAM...

Selepas saingan suku akhir, mereka didenda lebih RM 50k akibat tindakan penyokong, dan sebelum mereka menerima berita hebat melangkah ke final, jurulatih mereka, B Sathianathan pula digantung selama 6 bulan...

Rasanya, ini adalah kali pertama juga buat FAM yang mengambil tindakan terhadap individu bila mana pasukannya sedang berada di puncak saingan...apa motif sebenar tindakan FAM ini Epain kurang pasti walaupun Epain ada mendengar beberapa versi cerita cumanya cerita ini dah lama berlaku dan kini Epain nampak kaitannya...

Ok...FAM membuat keputusan untuk menangguhkan hukuman bagi memberi "laluan" buat Sathia tetapi lepas tu, FAM membuat tindakan yang lagi pelik....menaikkan harga tiket kepada RM 30...

RM 30?...gila ke ape?...rasanya ini merupakan harga paling tinggi pernah Epain dengar bagi saingan tempatan setakat ini....

Epain tak leh bayangkan kalau ade peminat yang datang sejauh Tumpat, Kelantan terpaksa mengeluarkan pelbagai belanja serta harga tiket yang mahal dan Kelantan pula kecundang, macam mana? Tak ke kecewa yang amat sangat si polan ni?

Lepas tu, berapa ramai remaja yang berusia sekitar 16 hingga awal 20 tahun dapat datang ke stadium sedangkan harga tiket yang dijual mahal?...macam mana pulak dengan yang datang secara berkumpulan seperti datang dengan keluarga?...untuk keluarga yang ada anak 2, mereka terpaksa berbelanja hingga RM 120 hanya untuk tiket sahaja...

Rasanya FAM seakan "kamikaze" dengan tindakan ini sebab berdasarkan final musim lepas, hampir keseluruhan stadium penuh dan jika dibuat matematik mudah, maknanya secara kasar kutipan malam final nanti melebihi RM 4 juta...

Itu kalau penuh, yakni hampir 100k peminat yang datang, tapi kalau 30 - 50k sahaja yang datang, macam mana?....kalau nak untung ekspres pun, fikirlah jauh-jauh....

Catatan Epain: Tengok TV jelah jawabnya..."grand stand" lagi...

Thursday, October 21, 2010

Macam tak pernah belajar dari pengajaran...

Selain isu yang membabitkan keselamatan dalam stadium dan mercun, FAM menjadi perhatian dek hasil yang dikeluarkan JKPT mereka berkenaan jadual musim depan...

Ramai menyangka bahawa kehadiran JK baru seakan suatu "rahmat" dalam melihat perubahan Liga Super tetapi selepas keputusan mereka, pastinya ramai yang terkedu...

Tak pernah satu liga pun dalam dunia ni yang buat jadual berbentuk "pilihan" kepada tuan rumah untuk memilih waktu perlawanan...tapi FAM akan buat...

Hari yang dipilih mungkin sesuai tetapi cadangan untuk memilih sama ada bermain pukul 5 pm atau 8.45 pm memang sesuatu yang kelakar....

Seingat Epain, antara tempat yang bermain petang ialah di Stadium Penampang, Sabah dan Stadium Sheikh Ahmad, Kangar...itupun agak lama dah....

Pada ketika itu, ramai yang tak setuju dengan jadual tapi tak boleh dielakkan sebab takde kemudahan lampu limpah....

Dan sekarang ni, walau ade lampu, nak main petang?...di hari bekerja?...sape yang nak tengok?

Epain harap JKPT kena lihat semula sebelum laksanakannya sebab isu jadual telah menjadi satu "kanser" dalam FAM yang mana pada mulanya ia adalah isu kecil tetapi semakin membesar disebabkan pegawai mereka terlalu "cekap" untuk melihat jadual EPL dan Piala Dunia berbanding sesuaikan dengan liga tempatan...

Sepatutnya tidak perlu diperdebatkan dengan panjang lebar, sebaliknya jawatankuasa ini perlu BUAT KERJA (macam sepanduk di mahkamah) dan bukannya BUAT KECOH tapi isinya kosong...

Catatan Epain: Nape tak main awal pagi je...confirm tak bertembung dengan EPL...

Wednesday, October 20, 2010

Lain punya angkara, lain tanggung akibat

Selepas hampir 2 minggu, akhirnya FAM terpaksa membuat keputusan yang agak "extreme" iaitu dengan mendenda FAS dan KAFA akibat perbuatan penyokong kedua-dua pasukan yang membuat kecoh pada perlawanan pertama suku akhir Piala Malaysia....

Denda yang dikenakan agak banyak berbanding "rekod" yang pernah dicatat FAM sebelum ini iaiatu RM 50 ribu ke atas KAFA akibat rusuhan penonton tahun lepas....

Bagi Epain, ada kewajaran dikenakan denda tersebut namun dalam masa yang sama merasakan sudah tiba masanya FAM mengenakan hukuman yang sepatutnya iaitu BERMAIN DALAM STADIUM KOSONG....

Sebabnya denda yang dikenakan adalah kesalahan yang dibuat oleh penonton jadi sewajarnya penontonlah yang sepatutnya menanggung akibat dan bukannya persatuan...

Walaupun tuan rumah dikatakan tidak mengadakan kawalan keselamatan yang sepatutnya namun melihat pada malam kejadian, kawalan macam mana sekalipun tidak akan mendatangkan kesan...

Epain dan keluarga adalah sebahagian daripada penonton pada malam tersebut dimana kami duduk di pintu 7....

Jika melihat pada malam itu, jangan marahlah kalau generasi akan datang akan terus menjauhkan diri daripada bolasepak sebaliknya datang ke stadium hanya untuk "bergocoh" dan bukannya menunjukkan kehebatan di atas padang...

Epain juga terkilan sebab Epain membawa Epain Jr. yang berumur 3 tahun dan jika dia mengerti, sudah pasti ia bakal mendatangkan kesan yang tidak elok buat Epain Jr...

Jadi Epain rasa, penonton yang segelintir yang buat kecoh patutnya diberikan pengajaran yang wajar iaitu.....BERMAIN DALAM STADIUM KOSONG...

Epain pernah bertanya otai FAM, Datuk Raja Ahmad mengenai langkah ini namun Datuk Raja sedikit berdiplomatik dalam memberikan jawapan namun Epain merasakan bahawa FAM sebenarnya yang takut untuk mengenakan hukuman ini kerana takut kehilangan punca pendapatan....

Penyudahnya, kisah gaduh, mercun dan merosakkan harta benda stadium takkan selesai sampai bila-bila...

Catatan Epain: Buat apa nak gaduh...menang/kalah bukan dapat apa pun....

Thursday, October 14, 2010

Tahniah!!

Tiada apa yang Epain mampu katakan selain ucapan tahniah buat kontinjen negara di Sukan Komanwel atas kejayaan membawa pulang 12 pingat emas dari New Delhi...

Walaupun hanya mensasarkan 10 pingat emas, 2 pingat emas bonus yang diperoleh nyata menjadi khabar gembira buat sukan negara...

Namun Epain harap kejayaan sedozen pingat emas, terbaik dalam sejarah buat Malaysia tidak menjadikan kita semua alpa bahawa lebih banyak cabaran yang bakal dihadapi...

Sukan Asia, sebulan dari sekarang di Guangzhou bakal menjadi penentu bahawa kejayaan di New Delhi benar2 boleh diraikan dengan penuh kemegahan...

Harus diingat, ada beberapa penyumbang emas di New Delhi tidak dipertandingkan di Sukan Asia manakala yang bakal dipertandingkan pula bakal memperlihatkan saingan yang lebih hebat daripada negara seperti China, Korea, Timur Tengah dan Jepun mahupun negara serantau seperti Thailand dan Indonesia...

Jadi Epain harap semangat KL 98 dapat diulangi dimana pada ketika itu, Malaysia meraih 10 pingat emas dan susulan Sukan Asia Bangkok menyaksikan Malaysia turut cemerlang...

Buat sukan yang cemerlang juga, Epain harus ucapkan tahniah bukan sekadar kejayaan tetapi atas daya usaha tanpa "banyak bercakap" dan membawa pulang kejayaan yang gemilang...

Kita nantikan pula kilauan emas yang bakal dibawa dari bumi Guangzhou...

Catatan Epain: Tanpa sebarang "projek khas" boleh bawa 12 emas....ok lah tu

Monday, October 11, 2010

Ini bukannya tempat untuk melawak...

Kelmarin ketika dalam perjalanan pulang dari Lenggong, Perak, Epain sempat berhenti minum disalah sebuah warung berhampiran simpang ke Sauk (tempat peristiwa Al Maunah)...

Warung tersebut menukar siaran daripada Astro Supersport ke TV3 pada jam 8.40 pm...kiranya sempatlah tonton Segmen Sukan Buletin Utama...

Apa yang ingin Epain sentuh disini bukannya warung tersebut atau hidangan yang disediakan....tetapi bahan yang tersiar dalam Segmen Sukan tersebut.....

Epain mengaku bahawa Epain tak sempat menonton Showdown of Champions yang membariskan 6 bekas pemain handalan dunia dari pelbagai era...

Cuma Epain tak setuju dengan "niat" kehadiran mereka dan matlamat penganjur terhadap perlawanan yang ramai faham tidak lebih daripada perlawanan "pertunjukkan"....

"Pertunjukkan"?....kalau benar ia sekadar pertunjukkan, maknanya ia merupakan satu perlawanan yang tidak pernah ditonton atau disaksikan, maka itulah niat sesuatu pertunjukkan diadakan...

Tetapi dalam sukan tennis rasanya perkataan "pertunjukkan" sama sekali tidak wujud memandangkan rakyat negara ini mengetahui sukan tersebut dan ia bukannya sesuatu yang asing....

Bila tonton Buletin Utama, lagilah Epain rasa "geli geleman" sebabnya mereka menggunakan headline "...menghiburkan"...sekali dengar macam baru beraksi dalam konsert...

Bila tengok sahaja gambar yang dipaparkan lagilah Epain rasa tak sedap badan, sebab dalam perlawanan bergu campuran salah seorang pemain mempamerkan permainan sambil duduk...dan perlawanan tersebut berlangsung dalam suasana gelak ketawa....

Epain sekali lagi kurang jelas dengan tujuan perlawanan itu diadakan sebab kalau atas dasar "pembangunan sukan tenis" nyata ia langsung tidak menyumbang...

Dalam perspektif berlainan pua, jangan nanti pemain luar yang datang Malaysia hanya untuk bersuka ria dan bukannya atas sesuatu yang "serius"...

Yelah silap-silap satu hari nanti, mereka datang sebab "bercuti" dan bukannya bertanding memandangkan mereka tahu kualiti tennis negara ini tidaklah sehebat mana...

Lagi pulak kalau mereka beraksi dalam stadium kosong, lagilah malu kita dibuatnya....

Tapi nak buat macam mana, tennis bukannya minat utama rakyat negara ini (minat terhadap sukan lain pun boleh dipersoalkan)....cuma pihak terbabit mungkin dapat cari jalan terbaik dalam menghasilkan sekurang-kurangnya seorang pemain yang mampu mencuri tumpuan dunia...sepertimana yang berlaku dalam sukan squash...

Dan jika kita mampu mempunyai sekurang-kurangnya seorang pemain bertaraf dunia hatta ranking ke 40 dunia pun dah cukup sebabnya kita dapat melihat kelibat mereka dalam kejohanan utama dan pastinya Grand Slam....

Sekarang ni...nak tengok menang pingat Sukan Sea pun susah...memang patutlah pemain luar datang sini untuk bersuka ria je....itupun yang datang hanyalah pemain pencen.....hahahahh

Catatan Epain: Frust tak dapat tengok Ivan Lendl & Goran Ivanisevic...

Friday, October 8, 2010

Relek Zul...

Walaupun tidak memberi penekanan...Epain tetap mengikuti perkembangan Sukan Komanwel khususnya yang berkaitan dengan kontinjen negara...

Namun dalam bebanyak kemenangan dan kekalahan, Epain tertarik dengan nasib menimpa Azizulhasni Awang dan Josiah Ng...

Azizul menang tetapi dibatalkan sekaligus memberi kemenangan pingat emas kepada Josiah....ada baik ada tak baik....

Bagi ramai, mungkin kecewa bahawa Azizul terpaksa berputih mata setelah diberi harapan tinggi dan hanya tewas disebabkan teknikal...

Namun Epain merasakan bahawa Azizul tidak perlu terlalu runsing apatah lagi masih banyak masa buatnya dan Azizul harus ingat bahawa Sukan Olimpik adalah sasaran sebenar...

Buat Josiah, pastinya Epain ingin merakamkan ucapan tahniah...setelah lama mencuba akhirnya dapat jugak Josiah merasa pingat emas atau mungkin merasa merangkul pingat dalam temasya sukan....

Josiah seakan menjadi "unsung hero" selama ini atau lebih tepat sejak kemunculan Azizul...

Dulu khususnya pada Sukan Olimpik Athens 2004, ramai yang memberi harapan dan bila beliau gagal serta Azizul muncul, tidak ramai yang percaya bahawa Josiah mampu menyinar....

Apapun, kita harus berbangga, walau siapapun yang menang, akhirnya Malaysia dapat jugak merasa pingat emas dalam acara berbasikal Sukan Komanwel....

Catatan Epain: Nak cadang pertandingan basikal lambat pulak.....

Wednesday, October 6, 2010

Permulaan yang baik...tapi jangan terlalu yakin

Sukan Komanwel 2010 di New Delhi bermula dengan rasminya 3 Oktober lepas...'

Seperti mana warna warninya perasmian, maka Malaysia pun memulakan temasya kedua terbesar dunia ini dengan baik, 2 emas dari acara angkat berat...

Dengan menyasarkan 10 pingat emas bagi mengatasi 7 pingat emas di Melbourne sekaligus menjadi kutipan tertinggi negara di luar KL maka pelbagai pandangan diberikan...

Ada yang kata mampu ada yang kata tidak...tapi bagi Epain mampu atau tidak bukan persoalannya...tetapi persoalannya adakah kita mampu terus bertahan sampai temasya akan datang?

Epain secara peribadi ingin melihat Malaysia mengutip seberapa banyak pingat tetapi rasanya seakan tidak berguna kalau bakat2 dinegara ini seakan semakin pupus.....

Lihat sahaja pada sukan badminton....bakat yang ada sekarang mungkin akan bertahan untuk 2 tahun akan datang tetapi apa jadi 2 tahun selepas itu?...sampai bila Chong Wei harus diharapkan untuk menyumbang pingat?....

Fikir-fikirkanlah....

Catatan Epain: Nak jadi pelapis pereka baju kontinjen Malaysia je....

Monday, September 20, 2010

Siapa yang "hutang" siapa ni?

Beberapa hari lepas, story yang menarik Epain ialah kenyataan atau "tuntutan" hutang yang dibuat beberapa persatuan sukan kebangsaan terhadap MSN...

Rasanya inilah kali pertama Epain mendengar pihak yang mensubsidi "berhutang" sebabnya kalaulah benar definisi Epain, "hutang" bermaksud sesuatu yang dipinjam dan perlu dibayar balik sama ada barangan atau wang ringgit...

Jadinya benar ke MSN ada meminjam sesuatu daripada persatuan sukan?...atau persatuan sukan sendiri yang memerlukan subsidi?

Jika subsidi, maknanya definisi yang betul mungkin Epain boleh beritahu ialah MSN "terhutang" atau MSN mempunyai bayaran tertunggak yang belum dilunaskan...

Kadang-kadang memang pelik perkembangan sukan Malaysia ni....

Apapun Epain harap jika ada bayaran tertunggak yang perlu dilangsaikan MSN, sebaiknya disegerakan manakala di satu pihak lain, buatlah apa yang patut mengikut prosedur yang ditetapkan dalam "menuntut" hutang masing-masing...

Namun Epain rasa persatuan sukan juga mempunyai "hutang" yang perlu dilangsaikan khususnya terhadap rakyat Malaysia yang cintakan sukan, iaitu bawalah kejayaan...bukannya bawa masalah...

Mungkin 2 temasya terbesar tahun ini yang bakal disertai kontinjen Malaysia, Sukan Komanwel dan Asia adalah medan terbaik "membayar" segala hutang yang perlu dilangsaikan...

Jika tidak, jangan marah kalau peminat negara ini pulak yang tuntut hutang daripada setiap persatuan sukan termasuklah MSN sendiri...

Ingat...wang dibelanjakan atau diterima bukannya hak mutlak MSN dan persatuan semata-mata, sebaliknya ia adalah wang rakyat...jadi rakyat pastinya mahu melihat Return on Investment (ROI) terhasil....bukannya Reasons of Incompetence

Catatan Epain: Nak lalu depan MSN....ada cat merah tak...

Friday, September 17, 2010

"Malaysia" yang istimewa

Jika bulan Ogos dianggap sebagai "Bulan Kemerdekaan", ada pula yang menggelar bulan September sebagai "Bulan Malaysia"

Ini kerana bulan September menyaksikan negara Malaysia terbentuk menerusi penyatuan Semenanjung, Sabah dan Sarawak pada 16 September 1963...

Posting kali ini, Epain bukannya mahu komen pasal pembentukan Malaysia sebaliknya Epain ingin berkongsi harapan bulan September khususnya membabitkan sukan negara...

Sedar atau tidak, Piala Malaysia 2010 bermula secara rasmi pada 14 September, 2 hari sebelum sambutan Hari Malaysia yang disambut dan diberikan cuti umum buat pertama kali secara rasmi...

Justeru Epain berharap dengan semangat Hari Malaysia, biarlah Piala Malaysia yang menjadi rebutan dan dianggap sebagai piala keagungan akan terus meriah bersesuaian dengan keistimewaannya...

Kelmarin pula berlaku undian Piala AFF yang menyaksikan Malaysia diundi bersama 2 heavyweight lain, Indonesia dan Thailand...

Diakui sukar dan Malaysia bakal turun sebagai underdog, tetapi dengan semangat Hari Malaysia, Epain harap pasukan negara dapat menghasilkan sesuatu yang positif, bersesuaian dengan status pasukan kebangsaan sebagai juara Sukan Sea...

Tetapi bagaimanakah agaknya pasukan kebangsaan ketika berdepan Indonesia?....Sukar hendak digambarkan tetapi biarlah perlawanan antara kedua pasukan ini berlangsung dalam suasana dan semangat sukan yang tinggi....(faham-faham apa yang berlaku sekarang)

Disebalik 2 peristiwa yang dihadapi bolasepak, ada pulak yang tak seronok apabila Malaysia jatuh ke ranking 144 FIFA...

Namun adakah ranking segala-galanya?...

Walau apapun, Epain berharap agar segala dugaan dan cabaran dapat diatasi dengan penug gemilang dan pastinya kita bukan sekadar mahu melihat Malaysia terus sejahtera tetapi kita ingin melihat sukan negara ini kembali ke landasan yang pernah dilalui sedikit masa dahulu....

Selamat Hari Malaysia!!

Catatan Epain: Nak kibar bendera....bukannya BENDERA....

Friday, September 10, 2010

Selamat Hari Raya Aidilfitri

Sekalipun posting dibuat sedikit lewat, namun dikesempatan ini Epain dan keluarga ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua kenalan, rakan dan sahabat khususnya pengikut setia Epain World...

Semoga hari lebaran yang disambut ini akan memberikan keceriaan yang dicari selama ini..

Buat yang memandu, memandulah dengan penuh kesabaran khususnya yang akan menempuh perjalanan yang jauh...

Buat atlet, seperti biasa Epain hanya mampu mengatakan bahawa jangan lupa kawal "lemak" yang bakal masuk ke dalam badan masing-masing...maklumlah, namapun atlet, kenalah jaga makan ye tak...

Buat yang bakal memulakan kempen Piala Malaysia khususnya Selangor Darul Ehsan, Epain mengucapakan selamat bertanding dan bertandinglah dengan penuh rasa professional...

Akhir kata, andai ada posting yang telah mencuit hati masing-masing, Epain menghulurkan seribu kemaafan....

Selamat Hari Raya...

Catatan Epain: Control makan...tapi lemang, ketupat palas n rendang tetap jadi pilihan

Thursday, August 26, 2010

Conflict of interest atau memang ada konflik?

Nampaknya cerita pemilihan Naib presiden FAM, Datuk Hamidin Amin sebagai Penegrusi Jawatankuasa pertandingan Tempatan menimbulkan perdebatan baru dikalangan peminat bolasepak...

Dikhuatiri akan berlaku "conflict of interest" sekiranya terdapat beberapa keputusan yang dibuat membabitkan Selangor memandangkan Datuk Hamidin masih memegang jawatan Setiausaha Agung FAS (posting sebelum ni Epain kata "bekas setiausaha")...

Hmmmm...sebagai peminat Selangor sape yang tak sukan, ye tak?...tapi secara professional secara jujur, Epain merasakan ianya tidak patut...

Walaupun bakal bertindak secara "professional" mengikut perundangan dan sebagainya tetapi berkemungkinan besar akan datang juga suatu ketika Datuk Hamidin terpaksa membuat keputusan berdasarkan sentimen....

Ia bukan perkara baru di FAM memandangkan "banyak" keputusan yang pernah dibuat berdasarkan "pelbagai sebab"....malas nak sebut negeri mana tapi rasenya ramai yang faham kot...

Namun pada firasat Epain, pemilihan Datuk Hamidin adalah berdasarkan pengalamannya sebagai SU FAS....sebabnya Jawatankuasa pertandingan Tempatan kalau Epain boleh gelarkan lah, jawatan paling kanan selepas SU Agung jika membabitkan keputusan dan pentadbiran....

Maka akan timbullah banyak cakap2 sekiranya beberapa keputusan yang bakal dibuat Datuk Hamidin n team...maka itulah antara "gelora" yang bakal menanti Datuk Hamidin kelak....

Cuma yang menariknya, adalah bagaimana 2 "heavyweight" dalam hirarki FAM, bertembung?...2 heavyweight yang dimaksudkan ialah Datuk Hamidin sendiri dan SU Agung sedia ada, Datuk Azzudin....

Epain harap tiada "pertembungan peribadi" yang berlaku tetapi biarlah pertembungan dalam hal pentadbiran dan berlaku secara professional....

Yang penting, datuk-datuk....ramai yang nak tengok bolasepak kita ok dan bukannya cacamerba khususnya membabitkan pelaksanaan Liga Malaysia...jangan pulak asyik tukar format dan jadual ye datuk-datuk?....

Catatan Epain: "Rindu" nak interview Datuk Hamidin n buat story reax....

Wednesday, August 25, 2010

Harapan baru atau harapan palsu?

Sepertimana sebelum ni, FAM melakukan tugas rutin dengan melantik pengerusi jawatankuasa setelah ahli majlis menjalani proses pemilihan sebelum ini...

Kalau disamakan, ia umpama pengumuman barisan kabinet baru oleh Perdana Menteri Malaysia, cuma kabinet yang diumumkan Presiden FAM adalah kabinet yang menguruskan bolasepak Malaysia atau ada yang mengatakan "mencorakkan" bolasepak negara ini...

"Mencorakkan"?...ntah lahhh..itu mengikut pandangan sesetengah orang sebabnya, "mencorakkan" boleh jadi daripada yang baik kepada yang buruk....

Tapi takpelah...sekarang ni, yang penting ialah melihat bagaimana "rejim baru" ini mampu bekerjasama dan bekerja sama-sama dalam "mencorakkan" bola Malaysia...

Saya tak mahu mempertikai kemampuan setiap seorang exco FAM atau Penegrusi JK, sebabnya siapalah saya ini untuk menilai, ye tak?...cuma secara jujur saya mengatakan ini barisan exco yang tidak kurang hebat...

Bermula dengan Presiden hinggalah ke ahli majlis, semua mempunyai "nama" tersendiri...Naib Presiden AFC, Ahli korporat, bekas setiausaha agung persatuan negeri, bekas menteri, ahli korporat, Exco Negeri....

Bak kata iklan Astro dulu ..."macam-macam adaaaaa"...

Tapi kalau diukur balik beberapa Exco dulupun boleh kata rupanya sama jugak...dan lihatlah hasilnya macam mana?...tapi masih boleh dibanggakan selepas pingat emas Sukan Sea dibawa pulang....

Tetapi hal lain siapa yang boleh nafikan bahawa bolasepak kita sedang berada dalam Intensive Care Unit (ICU) dan hanya nasib sahaja yang boleh melihat bola kita ni terus hidup....kalau tak, faham-faham ajelah...

Macam biasa, rumah yang dibina FAM tak pernah siap dengan sempurna sebabnya pahat akan terus berbunyi walaupun "CF" dah dapat...

Jika sebelum ini, cerita pasal legitimacy pemilihan Datuk Hamidin sekang ni ada citer lain pulak sepertimana yang dibisikkan meriam terlepas kita, Rizal Hashim dalam blognya...

Jika benar cerita tu, nampak gaya FAM akan terus sukar untuk membawa pembaharuan...cuma mungkin dari luar nampak baru, masuk dalam rupanya, barang masih lama, yang berbeza cumalah orang yang menggunakan barang tersebut....

Alaaaaa...macam kereta recond lahhhh....

Catatan Epain: Bih baik pakai kereta second hand....

Monday, August 23, 2010

Ape cerita ni KOAM?

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, kalau bercerita mengenai sukan olahraga, tak pernah ade cerita yang bagus sedangkan kalau sedikit masa dahulu cerita bagus yang sering didendangkan sukan olahraga...

Macam mana nak bagus?...prestasi ntah ke mana...persatuan pulak dah jadi macam rumah yang nak roboh....

Kita sebagai peminat sukan pastinya kecewa dengan apa yang berlaku dalam sukan olahraga dan lebih mengecewakan sebenarnya apa yang berlaku dalam KOAM itu sendiri...

Setiap tahun atau lebih tepat lagi setiap kali Sukan Sea, ada sahaja alasan yang diberi bagi menutup kegagalan mereka dalam menyumbang sesuatu...

Yang menariknya cuma satu je...KOAM memang pandai cari tempat untuk disalahkan dan alasan untuk diberi asalkan bukan mereka yang menjadi tempat ditujukan kesalahan namun hakikatnya merekalah sebenarnya yang tak pernah nak betul sebelum ini...

Sebelum ni Epain sendiri pernah mengatakan bahawa KOAM ni kenkadang semacam parti politik yang tidak sudah-sudah dengan cerita politiknya...

Tapi yelah, bukan semua yang berlagak ala-ala ahli politik cuma sesetengahnya sahaja...tapi walaupun "setengah", inilah jugak nama n muka yang mencorakkan KOAM, macamlah KOAM itu dia dan keluarga dia yang punya....

Ishhhhh...bila nak berubah ni?

Catatan Epain: Ntah laaaa...

Thursday, August 19, 2010

Nak mandi ape di Bath?

Diam tak diam dah 9 hari umat Islam berpuasa dan seperti biasa bagi media sukan, bulan puasa adalah bulan yg paling "mencabar" memandangkan tak banyak story tempatan boleh dibuat (nasib baik liga Eropah dah mula)...

Tapi bulan puasa kali ni agak menarik sikit sebabnya banyak story panas dihidangkan apetah lagi melibatkan 2 sukan terbesar Malaysia, bolasepak dan badminton...

Buat sementara ni Epain nak komen skit pasal badminton...

Ingatkan semua pemain dan pegawai dah menumpukan perhatian terhadap kejohanan dunia rupanya ada jugak gangguan yang menimpa...

Watak tambahan kali ni ialah KP ISN, Datuk Dr Ramlan Aziz yang telah menguruskan pemukiman pemain Malaysia di Universiti Bath, England...

Hmmmmm...agak pelik jugak...dalam bebanyak tempat, kenapa universiti ini yang menjadi tumpuan?...

Kenapa tak dibuat di Paris je kalau benar ia merupakan persediaan menjelang kejohanan dunia?...atau kenape tak dibuat di Denmark?...negara Eropah yang sentiasa menjadi pesaing utama badminton dunia?

Saya tak nak komen panjang cumanya bila terbaca kisah Universiti Bath ni, teringat dengan kisah HPTC London dulu...n antara watak penting pastinya Dr Ramlan sendiri...

Ade kaitan ke antara 2 kisah ni?....Entah lahhhh...

Catatan Epain: Lepas ni pergi Oxford pulak kot.....

Monday, August 16, 2010

Kembali hangat...termasuklah Epain

Huhhhh...lama betul tak update blog disebabkan kesibukan hampir melampau yg dialami Epain sebelum ni..kemuncaknya minggu lepas setelah Kursi A. Samad Ismail dilancarkan....

Ok...kembali ke cerita hangat sukan dan yg pasti antara yg hangat, macam biasa cerita bola...

Mana2 ade cerita bola sampailah ke Malaysia ni...baik atas padang mahupun di atas tempat lain...

Sebelum tu, Epain mengucapkan tahniah buat Selangor yg muncul juara Liga Super buat tahun kedua berturut-turut...kembanglag kem Selangor lepas ni...al maklumlah..dah lah menang liga Super, Liga Kerusi FAM pun hampir buat sapuan bersih....

Kerusi FAM?...Epain kalau boleh malas nak komen pepanjang...cuma Epain terkejut dgn kemenangan luar jangka beberapa calon "luar jangka"...

Buat Tengku Abdullah, selamat kembali dan buat muka baru seperti Datuk Subhan, Datuk Astaman serta nama lain, selamat bertugas...

Macam biasa, Epain dan peminat lain harapkan agar mutu bolasepak mampu ditingkatkan sebaik mereka ini terpilih, sebagaimana terpilihnya penyandang sebelum ini...

Tahniah yg special ditujukan buat Datuk Hamidin Amin...dgrnya beliau cari Epain selepas terpilih sebab dulu Epain dikatakan selalu "salah sangka" menerusi soalan panas Epain kat beliau...

Apapun Datuk, tak de dendam, dan Epain harapkan Datuk akan salurkan segala pengalaman yg ada ketika bersama FAS dengan baik utk FAM...

Tapi kalau boleh, apa kata lepaskan jawatan di negeri sepertimana saranan bekas Naib Presiden, Datuk Seri Raja Ahmad Zainudin?...

Ada berani?...kalau tak berani datuk-datuk n Tan Sri, jgn mimpilah utk buat rumah ditepi pantai....jgn kata dilambung ombak, ditiup angin malam pun dah cuak....

Ok..itu cerita bola Malaysia yg akan melalui banyak lagi (bukan satu) episod yg panjang...ntah apa pulak skripnya lepas ni ye?....

Malam kelmarin n malam tadi pulak bolasepak EPL memulakan aksi rasminya...Epain sedikit kecewa dgn pasukan kesayangan, Liverpool tetapi tetap puas hati dgn keputusan seri menentang Arsenal...

Selepas ni, pastinya kedai mamak n kopitiam akan dibanjiri peminat bolasepak yg merindui aksi bolasepak terbaik setelah Piala Dunia berakhir...oooohhh Piala Dunia, walaupun dah lebih sebulan berakhir, Epain tetap tak lupakan....

Ok...rasanya sampai sini dulu...insyaAllah akan dituruti dgn posting lain...

Catatan Epain: Demam kembali....

Friday, June 25, 2010

Makin rancak, makin panas, makin gila!!

Epain sebenarnya memang nak post comment pasal Piala Dunia tetapi sebenarnya "tertangguh" dek beberapa "kejadian" dalam Piala Dunia itu sendiri...

Bermula dengan kemenangan besar Portugal ke atas Korea Utara, penyingkiran Perancis dan sekang ni pulak penyingkiran juara bertahan, Itali...

Sebelum ini ada cakap2 bahawa Piala Dunia kali ini merupakan edisi yang membosankan tetapi itu berdasarkan 2 atau 3 perlawanan pertama yang menyaksikan jaringan yang sedikit...

Tetapi nampak gaya, cakap2 tersebut berubah menjadi topik yang berlainan...

Keseronokan Piala Dunia kali ini bukan berkisar jaringan cantik, pemain ternama dan kemenangan besar tetapi rupanya kejutan yang dibuat pasukan yang dianggap kerdil dan juga penyingkiran pasukan "gergasi"....

Sebelum Piala Dunia, ramai meletakkan salah satu 8 pasukan pilihan mampu menjulang kejuaraan namun sekarang ia berubah walaupun masih ada yang yakin salah satu pasukan pilihan bakal membawa pulang trofi keagungan ke negara masing-masing...

Topik mengikut benua pula, nampaknya benua Amerika Selatan kali ini mencuri tumpuan dengan kesemua wakil mereka layak ke pusingan berikutnya dan tidak keterlaluan untuk mengatakan salah satu daripada 5 wakil ini akan muncul juara dan tumpuan pastinya terarah kepada Argentina dan Brazil yang telah menampilkan aksi memukau setakat ini...

Apapun, saingan kumpulan semakin menuju kemuncaknya dan sebaik pusingan kalah mati berlangsung, pastinya pasukan pilihan tetap menjadi tumpuan untuk terus melangkah ke pusingan berikutnya...

Jadi, setelah apa Epain saksikan setakat ini Epain mampu membuat jangkaan bahawa Argentina, Belanda, Portugal dan Sepanyol akan menjadi 4 pasukan terakhir...tetapi bak kata pepatah....tiang gol ada 2 sahaja, dan bola itu bulat...

Catatan Epain: Memang gila...

Tuesday, June 15, 2010

Cerita Merah...


Piala Dunia 2010 telahpun memasuki hari ke 5, tetapi cerita yang masih lagi kedengaran atau menjadi perbualan pastinya kemenangan Korea Selatan ke atas Greece...

Melihat kemenangan Korea itu, mulalah orang berkata khususnya rakyat Malaysia bahawa seakan tidak percaya Korea mampu mencipta kemenangan sebegitu ke atas juara Eropah 2004...

Ada yang berkata "dulu, Korea pun belajar main bola ngan kita"....mungkin juga "alahhh, dulu senag je kita makan Korea"... dan bermacam lagi...

Tapi tu dulu...sekarang ni jauh berbeza apatah lagi perbezaan dengan Malaysia yang seakan hanya mampu melopong melihat kemenangan Korea...dan atas "semangat Asia" ada yang berbangga dengan Korea...

Hinggakan ada satu akhbar utama "penyebar fikiran rakyat" menjadikan kemenangan Korea itu sebagai headline mereka...

Namun persoalannya...berapa ramai yang benar-benar menjadikan korea sebagai iktibar?...daripada menjadi negara yang "mimpi disiang hari dalam sukan" hingga menjadi kuasa dunia?...

Kita hanya mampu berbangga dengan kejayaan orang lain, tapi lupa bahawa ia sedikit sebanyak mampu dijadikan pengajaran...atau ada diantara kita yang masih ego bahawa kita pernah menjadi kuasa utama sukan di Asia?....

Kini, Korea tidak lagi melihat kita sebagai ancaman utama malahan jika mereka mahu datang ke sini sekalipun seakan menjadi pemanas badan sahaja bukannya sebagai pesaing utama malahan di kejohanan Pestabola merdeka sekalipun....

Takpelah...nak buat macam mana...

Dalam pada itu, Jepun juga membuatkan Asia berbangga selepas menang 1-0 ke atas Cameroon cuma nasib sedikit tidak menyebelahi satu lagi wakil "Asia" iaitu Australia yang dibelasah 4-0 oleh Jerman...

Selepas ini kita nantikan pula negara komunis, Korea Utara berdepan dengan juara 5 kali, Brazil....

Catatan Epain: Nasib baik Oranje pun menang....

Sunday, June 13, 2010

Hari "pertama"..

Tidak perlu dipanjangkan lagi, semua peminat bolasepak telahpun mengetahui bahawa Piala Dunia 2010 telah bermula secara rasmi...

Bermula dengan rasmi dalam suasana warna warni, maka segala yang "pertama" juga bermula...

Perlawanan pertama menemukan Afrika Selatan dengan Mexico...

Gol pertama?...Afrika Selatan atau Mexico yang menjaringkannya?

Kad kuning pertama dan kad merah pertama...segalanya telah diraih..kad kuning buat pemain Mexico, kad merah buat pemain Uruguay...

Kontroversi pertama...adakah pemain Mexico benar2 offside atau penjaga garisan yang "off position"?...

Banyak juga "pertama" dicipta pada hari pertama...tetapi menariknya kemenangan pertama Piala Dunia hanya dicipta pada hari kedua iaitu kemenangan 2-0 Korea Selatan ke atas Greece manakala Argentina menang 1-0 ke atas Nigeria...kedua-duanya aksi kumpulan B...

Nampaknya, yang "pertama" telah dicipta..kita nantikan pula yang "terakhir", "terbanyak" dan mungkin juga "tercantik" yang bakal dicipta pada baki 58 perlawanan...

Catatan Epain: Suka jadi pertama...

Friday, June 11, 2010

Sapa yang bakal menang?


Malam ini maka bermula lah edisi ke 19 kejohanan bolasepak terulung dunia, Piala Dunia 2010 di Afrika Selatan...

Kebiasaannya, juara bertahan edisi sebelumnya memulakan aksi pembukaan namun kali ini, tuan rumah, Afrika Selatan diberi penghormatan untuk memulakan aksi sulung dengan bertemu Mexico dalam saingan kumpulan A...

Kebiasaannya juga terutama semenjak 1990, semua peminat menantikan kejutan yang dibuat pasukan kerdil dan masih ingat lagi bagaimana Cameroon memalukan Argentina pada perlawanan pembukaan Piala Dunia 1990 di Itali menerusi kemenangan 1-0 dan perlawanan tersebut masih dianggap sebagai kejutan terbesar pernah dicipta dalam saingan Piala Dunia...

Bezanya, malam ini hanya menemukan pasukan yang tidak pernah muncul juara Piala Dunia namun Mexico pastinya dianggap sebagai gergasi manakala Afrika Selatan lebih bertindak sebagai underdog....

Cuma Afrika juga dianggap sebagai pilihan memandangkan mereka bakal mendapat bantuan pemain ke 12, penyokong setia Bafana Bafana mereka...



Bagi Epain, saingan sebenar hanya bermula esok atau perlawanan selepas pembukaan iaitu Perancis bertemu Uruguay dan esok pula menemukan Argentina dengan Nigeria...

Perancis pastinya ingin memadam malu yang pernah terpalit pada saingan 2002 di Korea dan Jepun dimana mereka tersingkir daripada peringkat kumpulan walaupun mereka turun sebagai juara bertahan dimana Uruguay merupakan sebahagian daripada pasukan didalam kumpulan mereka...

Argentina juga mempunyai cerita tersendiri dengan NIgeria khususnya jurulatih, Diego Maradona....

Pada saingan 1994, Argentina tidak mampu pergi jauh dimana pada saingan tersebut, Maradona merupakan ketua pasukan dan beliau pula hanya beraksi selepas dibebaskan daripada penggantungan akibat penggunaan dadah...apapun, kali ini Maradona pula mahu membuktikan bahawa dia mampu menjulang kejuaraan sebagai jurulatih, sepertimana yang dilakukan Franz Backenbauer di Jerman....

Jadi, nantikan aksi-aksi seterusnya....

Catatan Epain: Ramalan...Afrika menang 1-0...Perancis menang 2-0

Wednesday, June 9, 2010

Yang ini pulak dilanda demam...

Sedang ramai peminat sukan dilanda demam bolasepak, penganjuran SUKMA di Melaka pula menampakkan kesan tersendiri hasil berlangsunya Piala Dunia...

Segala tumpuan terhadap temasya sukan terbesar Malaysia itu seakan lenyap baik dibibir peminat mahupun dalam paparan akhbar atau media elektronik...

Epain lihat sekurang-kurangnya nisbah laporan SUkma dengan Piala Dunia mencecah 1:5 sehari atau sehalaman...

Sememangnya senario ini tidak baik untuk Sukma yang telah dianjurkan buat kali ke 13 dan sememangnya menyedihkan buat Melaka yang bersedia sejak 4 tahun lepas dalam menganjurkannya malahan Epain sendiri masih ingat bagaimana Ketua Menteri mahu membuat "bidding" sebagai tuan rumah...walaupun pelik tetapi ia mencerminkan kesungguhan Melaka...

Bagi Epain, perkara ini tidak lebih kepada kepekaan penganjur sendiri dalam memilih tarikh dan ia seakan mengulangi "tragedi 2002" dimana kejohanan bolasepak Liga Perdana tetap dianjurkan dan bertembung dengan Piala Dunia...

Penyudahnya, hampir setiap stadium hanya ditonton tidak lebih 2 ribu penyokong pada satu-satu perlawanan...

Sungguhpun SUKMA kali ini tidak bertembung dari segi masa namun penganjur seharusnya faham bahawa Piala Dunia bakal "mengambil alih" segala topik atau isu hatta politik sekalipun pada ketika ia berlangsung...

Maka, apalah sangat SUKMA yang kadang-kadang ada diantara rakyat Malaysia sendiri tak tau kewujudannya apatah lagi jika ia sedang dianjurkan...

Epain secara kebetulan akan berada di Melaka pada 17 hingga 20 Jun, maka insyaAllah Epain dan keluarga akan menyaksikan salah satu perlawanan atau acara..

Jadi, Epain juga berharap agar SUKMA juga terus disokong..lupakanlah sebentar bahawa penganjur seakan tidak peka dengan pemilihan tarikh...

Catatan Epain: Hmmmm...nak tengok acara ape ye?....

Maka bermula lah demam...

Hanya 2 hari sahaja lagi, penantian peminat fanatik bolasepak pun berakhir dengan penganjuran kejohanan terulung dunia, Piala Dunia di Afrika Selatan...

Rasanya tak perlu diterangkan lagi apakah yang dikatakan mengenai Piala Dunia atau bolasepak itu sendiri....

Cuma kali ini Epain syok melihat suasana yang melanda bukan sahaja di Afrika Selatan tetapi di Malaysia sendiri...negara yang tidak pernah menganjurkan dan layak ke Piala Dunia...

Tiba-tiba sahaja hampir seluruh pelusuk negara menceritakan mengenai Piala Dunia, daripada soal siapa yang muncul juara hinggalah ke soal yang tak berapa elok iaitu judi...

Hampir semua pihak mahu dikaitkan dengan Piala Dunia atau bolasepak,....bermacam iklan, peraduan dan promosi dijalankan dan segalanya dikaitkan dengan bolasepak atau Afrika atau Piala Dunia....

Apapun, ia merupakan sebahagian rencah yang selama ini melanda dunia dan Epain sebagai antara pihak yang mempunyai kaitan tidak langsung dengan sukan sememangnya berbangga bahawa unsur-unsur penyatuan yang selama "tersimpan" dalam sukan terserlah menerusi penganjuran Piala Dunia....

Catatan Epain: Oranje pilihan Epain....

Tuesday, May 18, 2010

Tiru macam Korea....

Tajuk diatas bukannya tajuk lagu Allahyarham Saloma tetapi "realiti" yang harus diterima sukan dinegara ini..

Mungkin ramai yang masih "berkabung" dengan kekalahan Malaysia ditangan China pada saingan separuh akhir Piala Thomas sebelum negara tembok besar dengan gagahnya menjuarai piala keagungan badminton dunia itu dengan menewaskan Indonesia 3-0...

Epain tidak mahu mengulas lebih panjang mengenai kekalahan ditangan China kerana kita semua telah mengetahui misi berdepan China umpama misi mustahil namun ada sedikit nada positif terpamer dek kerana kita beraksi di laman sendiri...

Namun Epain lebih tertarik untuk memperkatakan mengenai kejutan yang dicipta Korea Selatan dalam saingan Piala Uber apabila mereka muncul juara dengan menewaskan China seklaigus menidakkan satu lagi double sepertimana 2 tahun dahulu...

Memasuki gelanggang, Korea tidak diberikan harapan ditambah pula dengan ranking yang dipegang setiap pemain China maka kebanyakan peminat badminton membuat telaan bahawa Korea bakal dijinakkan dalam masa yang singkat tetapi segalanya meleset apabila negara "winter sonata" itu muncul juara buat kali pertama...

Kejayaan Korea dalam badminton menambah satu lagi rentetan kejayaan yang mereka capai sebelum ini dan segalanya dicapai hasil ketekunan dan kesungguhan untuk mencapai kejayaan...

Bila bercakap mengenai Korea, rakyat Malaysia khususnya buat yang telah berumur pastinya akan mengungkap frasa ini..."alah...dulu Korea pun belajar dengan kita macam mana nak main itu, ini"....

Frasa ini sering kali diungkap dalam sukan bolasepak dan hoki malahan sepaktakraw juga pernah sekali jurulatihnya merupakan jurulatih dari Malaysia...

tetapi lihat segalanya kini...dalam bolasepak, Korea telahpun melangkah ke separuh akhir Piala Dunia...dalam hoki mereka merupakan antara 5 kuasa besar dunia....dalam sepaktakraw, mereka pernah menewaskan Malaysia yang menganggap bahawa sukan ini adalah sukan turun temurun.....dan kini, badminton pula....

Mungkin ada yang menyanjung tinggi kejayaan Korea tetapi bagi Epain, mungkin ada baiknya kita mengkaji bagaimana Korea mampu muncul antara kuasa besar sukan dunia...

Ada sesetengah penggiat sukan kita mungkin lebih cenderung melihat negara Eropah sebagai "benchmark" mereka tetapi buat apa pergi jauh sekiranya tempat untuk belajar hanya berada di sekitar kita?...

Namun antara nilai positif yang pasti ialah pegawai dan pemain Korea sememangnya mempunyai keazaman yang tinggi diikuti pula dengan disiplin tiada kompromi...

Jadi, mungkin telah tiba pula masanya kita belajar segala segi daripada Korea...

Catatan Epain: Pakai kereta Hyundai...

Friday, May 14, 2010

Giliran Tembok Besar pula diruntuhkan...

Secara "dirancang", bahasa rakyat Malaysia pada 13 Mei 2010 bertukar seketika iaitu "bahasa badminton" selepas menyaksikan pasukan Malaysia menang 3-2 ke atas Denmark untuk ke separuh akhir Piala Thomas...

Walaupun Pilihanraya Kecil Sibu sedang rancak dalam proses berkempen, tiada siapa yang mampu menolak hakikat bahawa semua rakyat bergembira dengan kemenangan tersebut apatah lagi ia dicapai menerusi satu pertarungan hebat...

Namun halangan lebih besar menanti pasukan negara yang akan berdepan si gergasi, China di separuh akhir...

Atas kertas, hanya Lee Chong Wei dan bergu emas sahaja yang memiliki kelebihan, namun kita semua jangan terlalu memberi tekanan kepada mereka...

Setiap perlawanan amat penting untuk dihadapi tanpa mengira ranking dunia...

Apapun, saya tertarik dengan aksi dipamerkan pasangan bergu kedua negara yang digandingkan secara bidan terjun, Zakri latif-Hoo Thien How...permainan yang ditunjukkan mereka walaupun pada awalnya agak goyah berjaya mengucar kacirkan pasangan berpengalaman Denmark, Lars Paske-Peter Rasmussen...

Walaupun tewas, tetapi permainan mereka memang boleh dipuji dan saya harap Rexy Mainaky dapat mengekalkan bergu ini kerana ia mampu menjadi "senjata rahsia" Malaysia memandangkan pasangan ini tidak mempunyai rekod lampau dan China hanya bersandarkan perlawanan menentang Denmark untuk dikaji....

Namun kita mengharapkan sesuatu yang ajaib dapat dihasilkan sekaligus mengulangi pencapaian 1992 dan 2002 dimana kita mengalahkan China untuk ke perlawanan akhir...

Catatan Epain: Mustahil??...mungkin tidak....Malaysia Boleh!!

Wednesday, May 12, 2010

Laluan sukar jadi pilihan...

Tuah Stadium Putra sekali lagi seakan tidak memihak kepada skuad Piala Thomas Malaysia apabila tewas 2-3 ditangan Jepun sekaligus hanya mampu menduduki tangga kedua kumpulan namun masih layak ke suku akhir...

Bagaimanapun biarlah kita semua berharap agar "badi" tahun 2000 tidak berulang apabila Malaysia terpaksa berputih mata walaupun memiliki kelebihan selaku tuan rumah...

Laluan yang dipilih Malaysia sememangnya berliku tetapi ia seakan ulangan 1992 dimana pada waktu itu, Malaysia berdepan China di separuh akhir sebelum muncul juara dengan menundukkan Indonesia...

Bezanya dengan 1992, waktu itu tiada saingan suku akhir....

Nampaknya pemain tiada pilihan selain mengerah segala keringat yang ada bagi memastikan harapan rakyat Malaysia tidak berkubur dibumi sendiri...

Bagi pemain yang terlalu gugup, mungkin kekalahan dengan Jepun menjadikan anda lebih bersemangat manakala pemain yang menang pula tidak mudah dibuai mimpi kemenangan....

Apapun masih ramai yang yakin sesuatu yang positif mampu dicatat kali ini...kalau tidak kita mungkin akan terus menunggu untuk 20 tahun berikutnya sebelum Piala Thomas kembali menjadi milik kita...

Catatan Epain: Yakin boleh! Kau boleh! Malaysia Boleh!

Monday, May 10, 2010

Masanya rakyat Malaysia bersatu dalam satu...

Bagi peminat sukan khususnya badminton hampir semua telah sedia maklum bahawa Piala Thomas dan Uber telahpun memulakan saingannya semalam dengan menyaksikan Malaysia menang percuma ke atas Nigeria yang masih gagal tiba dalam saingan Piala Thomas...

Sememangnya Epain sengaja untuk melewatkan posting ini sebab Epain "seronok" melihat reaksi rakyat Malaysia ke atas piala keagungan badminton dunia ini...

Penangan 1992 sememangnya tidak perlu diceritakan lagi kerana cerita tersebut sentiasa menjadi buah mulut rakyat Malaysia sehingga ke hari ini dan tidak terbayang betapa nikmatnya malam ketika pasangan Cheah Soon Kit-Soo Beng Kiang mencipta mata kemenangan sekaligus menamatkan kemarau 25 tahun Malaysia dalam Piala Thomas....

Namun kita harus terima hakikat bahawa kita tidak boleh lagi hidup "dalam nostalgia" dan kita harus berpijak dibumi nyata bahawa kali ini Malaysia tidak mempunyai pilihan selain merampas Piala Thomas dan mungkin mencipta kejutan dengan muncul juara Piala Uber...

Apapun, Epain tersentuh melihat penangan yang dibawa Piala Thomas ini....menariknya, rakyat Malaysia seakan lupa segala-galanya, daripada perbezaan kaum, agama, warna kulit, jantina, negeri kelahiran dan sebagainya apabila membicarakan soal Piala Thomas...hinggakan fahaman politik yang berbeza bukan lagi perbezaan yang terus menerus diperkatakan....

Epain baru sahaja membaca secara seimbas lalu Malaysiakini.com dan yang buatkan Epain tersentuh apabila Ketua Dewan Pemuda Pas sendiri menyatakan sokongan yang tidak berbelah bahagi kepada pasukan Malaysia....

Epain sememangnya mengharapkan agar perkara sebegini berterusan walaupun kita semua sedar bahawa setiap kita mempunyai perbezaan tersendiri tetapi rasanya semua sedar, bila sebut sahaja soal maruah negara, kita tidak boleh menolak hakikat bahawa kita mampu disatukan...

Apapun, selamat maju jaya buat pasukan Malaysia....

Catatan Epain: Hanya mampu menjerit dan bersorak kat depan TV....

Friday, May 7, 2010

Angin yg berubah menjadi ribut...

Sebelum ini Epain pernah membuat posting mengenai "bisik-bisik drpd Wisma FAM" yg antaranya Epain menyatakan bahawa sesuatu sedang atau mungkin akan berlaku di Slovakia melibatkan pasukan Harimau Muda A...

Sangkaan Epain hanyalah ia suatu "hal kecil" berlaku dan ia tidak dapat disahkan sepenuhnya...

Namun Epain merasakan angin yg sedang melanda skuad kendalian Azrai Khor itu nampaknya boleh dikatakan semakin membadai menerusi pendedahan terbaru Rizal Hashim...

Jadi, jika ia diambil kira nampaknya telaan Epain menerusi sumber2 yg Epain percaya bahawa sesuatu sedang berlaku sememangnya benar2 berlaku...

Maka harapannya agar FAM dapatlah menjelaskannya sebaik mungkin kerana FAM pastinya sedar bahawa pemergian Harimau Muda A ke Slovakia sememangnya mendapat perhatian ramai...

Jangan nanti penjelasan FAM hanya lebih banyak menimbulkan persoalan berbanding jawapan yang sangat dinantikan...

Catatan Epain: Sejuknya angin di Slovakia...

Thursday, April 29, 2010

Perginya seorang lagi lagenda...

Selepas dikejutkan dengan kembalinya ke rahmatullah ayah kepada Allahyarham Mokhtar Dahari, Dahari Abeng kelmarin dunia bolasepak dikejutkan dengan kehilangan seorang lagi lagenda bolasepak negara, Arthur Koh...

Bagi generasi baru, mungkin mereka tidak mengenali siapa itu Arthur Koh, malahan saya sendiri tidak pernah menyaksikan kehebatan mendiang dengan mata kepala saya sendiri, cuma saya mengetahuinya melalui arwah bapa saya...

Saya pernah bertanya pada arwah bapa saya, siapa itu Arthur Koh dan bapa saya berkata beliau merupakan antara pemain Selangor terhebat, sezaman dengan Datuk Ghani Minhat...

Saya secara peribadi mengenali mendiang ketika tinggal di Ampang Jaya sedikit masa dahulu malahan mendiang merupakan regular customer warung makan mak saya di Jalan 1, Ampang Jaya...

Mendiang yang saya panggil "uncle" akan meminta "milo manis", saya anggap antara yang tidak sombong....walaupun jarang berborak panjang tetapi setidak-tidaknya saya akan menegurnya dengan "apa khabar" dan mendiang tidak lokek untuk menjawab kembali sapaan saya diikuti dengan senyumannya...

Semangat mendiang terhadap sukan dapat dilihat menerusi penglibatan aktifnya dalam sukan badminton walaupun di usia emas....waktu mendiang bermain badminton sekitar petang dan sebaik habis, mendiang akan singgah dulu di warung mak saya atau warung sebelah yang dikenali sebagai "Chah Tom Yam" dan pastinya "milo manis" menjadi pilihan...

Mendiang juga fasih berbahasa Melayu dan seharusnya mampu menjadi contoh terbaik buat yang lain dan kalau saya tak silap juga, kebanyakan kenalan atau "rakan borak" mendiang berbangsa Melayu...

Sesungguhnya negara kehilangan seorang lagi lagenda bolasepak negara yang saya sifatkan sebagai ahli sukan sejati malahan orang FAM pastinya akan ingat sumbangan mendiang khususnya beberapa tahun kebelakangan ini ketika mendiang menganggotai jawatankuasa tatatertib FAM....(catatan ringkas mengenai mendiang boleh diikuti di SINI)

Catatan Epain: Takziah buat keluarga mendiang

Bisik-bisik dari Wisma FAM...

Epain sebenarnya selama ni malas nak komen pasal pemergian skuad Harimau Muda A ke Slovakia yang telah mencetuskan beberapa kontroversi termasuklah kes "Raja Lawak" di Slovakia...

Tetapi kali ni, rasanya perlu untuk Epain menyatakan sesuatu berdasarkan pemerhatian Epain dalam beberapa siri khususnya selepas menyaksikan aksi skuad kendalian Azrai Khor Abdullah tu menerusi paparan di media elektronik...

Pada mulanya Epain rasa ia hanyalah perasaan Epain semata-mata...sebab Epain malas nak buat sebarang tuduhan terhadap FAM memandangkan Epain telahpun lama meninggalkan arena media arus perdana selama hampir setahun...

Namun baru-baru ni Epain mendapat panggilan daripada kenalan lama yang masih berkhidmat dalam media yang bertanya mengenai isu pasukan Harimau Muda A....

Dipendekkan cerita, kemungkinan ada cerita baru yang akan berlegar ataupun cerita ni sebenarnya telah lama berlegar cuma ia seakan ditutup atau sesetengah media malas nak mengetengahkan isu ini...

Khabarnya pegawai pasukan yang pergi ke Slovakia selama ni bolehlah diibaratkan sebagai "bercuti sambil bekerja"...memandangkan sesetengah tugas mereka telah diambil alih pegawai Persatuan Bolasepak Slovakia....

Epain perasan hal itu dan seakan disahkan pula oleh seseorang yang mengatakan bahawa beberapa tugas utama yang seharusnya dijalankan pegawai terbabit tidak dijalankan sepenuhnya bukan atas sebab pegawai tersebut "lepas tangan" tetapi telah diambil alih....

Jadi kalau benar ia berlaku, ada baiknya FAM menerangkan secara keseluruhan apakah yang dijalani pemain dan pegawai yang pergi ke Slovakia...

Sefahaman Epain, tugas "mengambil alih" pasukan tidak termaktub dalam penerangan FAM selama ini....kalau tak silap Harimau Muda A pergi ke Slovakia atas sebab "perlawanan kompetitif" bukannya "tugas kompetetif"...

Epain cuba cari maklumat tapi dek sibuk dengan tugas harian pencarian Epain sedikit terbatas...jadi kalau ada sesape boleh tolong, Epain harap bolehlah berikan sedikit penerangan...yelah, takut-takut apa yang Epain sangkakan selama ini hanyalah sangkaan kosong semata-mata...

Catatan Epain: Apa kata FAM bawa blogger pergi "melancong" ke Slovakia sekali....

Tahniah buat Azizul & Nicol...

Satu lagi sejarah sukan negara tercatat pada malam 27 April lepas di Hotel Mandarin Oriental apabila jaguh berbasikal keirin negara, Azizul hasni Awang dinobatkan sebagai Olahragawan Kebangsaan 2009 pada majlis Anugerah Sukan Negara...

Datuk Nicol Ann David juga mencatat sejarah tersendiri dengan dipilih sebagai Olahragawati Kebangsaan buat kali ke 7, satu rekod yang amat membanggakan...

Apapun, tahniah buat kedua-duanya khususnya buat Azizul yang baru berusia 22 tahun dan ia pastinya memberikan semangat buat Azizul dalam mengecapi lebih banyak kejayaan di masa depan...

Pemilihan sebagai olahragawan sememangnya mempunyai tekanan tersendiri tetapi bila mendengar acceptance speech Azizul bahawa dia berjanji untuk berlatih dengan labih gigih, Epain percaya sesuatu mampu dihasilkan di masa depan....

Harapan Epain agar pemilihan Azizul turut menjadi pembakar semangat buat atlet lain dalam mengejar kejayaan tanpa mengira batas kepayahan yang bakal di lalui kerana Azizul juga walaupun baru berusia awal 20 tahun dia turut melalui jerih payah tersendiri hingga diangkat sebagai pelumba keirin no 1 dunia, satu pencapaian membanggakan...

Tetapi perjalanan Azizul dan Nicol masih panjang...dan khususnya buat Azizul, pingat idaman haruslah menjadi keutamaan anda sekarang...tapi jangan lupa jugak janggungjawab lain....ntah2, pocket rocket junior on the way tak?.....

Catatan Epain: Pocket ciput...

Tuesday, April 27, 2010

Semoga berjaya...

Hari ini 27 April, ada 2 acara yang tidak kurang pentingnya malahan tidak keterlaluan untuk Epain mengatakan bahawa kedua-duanya bersifat Nasional...

Pertama perlumbaan berbasikal Jelajah Malaysia ke 43 yang akan bermula di Bukit Melawati, Selangor dan keduanya ialah Anugerah Sukan Negara yang akan berlangsung di sebelah malam bertempat di Hotel Mandarin Oriental, Kuala Lumpur...

Walaupun 2 acara yang berbeza namun keduanya amat penting buat sukan negara dan ia melibatkan "maruah"...

Perlumbaan Jelajah Malaysia membawa nama "Malaysia" maka oleh sebab itu Epain mengatakan ia penting, sepenting Anugerah Sukan Negara dimana penyampaian anugerah tersebut disempurnakan YDP Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin...

Diakui, kedua-dua acara ini merupakan antara acara akhir yang Epain cover ketika bersama RTM dahulu dan Epain sememangnya mengakui bahawa berada di kedua-dua acara sebagai suatu yang amat istimewa...

Tahun lepas, Epain menyaksikan Dato' Lee Chong Wei dinobatkan sebagai penerima Olahragawan Kebangsaan 2008 manakala dalam Jelajah Malaysia pula Epain menyaksikan Anuar Manan dinobatkan sebagai pemenang Jersi Hijau Raja Pecut....

Apapun, Epain mengucapkan selamat maju jaya buat penganjur Jelajah Malaysia walaupun edisi kali ini berlangsung sedikit "pelik" dimana peringkat akhir, kriterium langkawi tidak menawarkan mata...

Anugerah Sukan Negara pula, Epain menjangkakan Azizulhasni Awang akan dipilih namun Chong Wei pastinya saingan utama manakala wanita pula Epain memilih pasangan badminton, Wong Pei Tty-Chin Ee Hui...

Catatan Epain: Teringin nak cover mcm "muda-muda" dulu....

Thursday, April 22, 2010

Bila manusia diberi kuasa....

Saya masih teringat dengan apa yang pernah dikatakan bekas guru saya ketika di Sekolah teknik Bintulu masa saya berada dalam tingkatan 4 dan 5 di sana...

Cikgu Farid, iaitu cikgu bengkel elektrik dalam satu kuliah maghribnya berkata "kaum lelaki ni tak boleh di beri 3 TA (alif, ba, ta) yakni TAKHTA, HARTA & WANITA...kalau lelaki mendapat ketiga-tiga TA ni, maka boleh rosak apa yang ada disekelilingnya"...

2-3 hari ni, apa yang pernah di katakan cikgu Farid tu kembali berlegar difikiran saya, khususnya yang membabitkan beberapa persatuan sukan (atau mungkin politik)...

Ada persatuan yang cuba menunjukkan bahawa organisasi yang diduduki mereka adalah hak mutlak masing-masing selepas dilantik menjawat jawatan penting...

Mereka seakan lupa bahawa apa yang diberi kepada mereka merupakan amanah bukannya sesuatu yang bersifat peribadi....

Ada juga yang mahu menjadikan persatuan yang mereka duduki itu sebagai milik mereka dari dulu, kini dan selamanya...

Dan jika benar itu semua telah, akan dan sedang berlaku, saya harap agar ia dapat dijauhkan sejauh-jauhnya...

Tak baik...kita hidup di dunia ni pun tak lama...tapi takkanlah sampai kita hendak menongkat langit dan mendabik dada bahawa kuasa yang dimiliki itu menjadikan kita hebat....

Ishhh ishhhhhh...

Catatan Epain: HarTA dah ada, waniTA dah ada...takhTA je belum...

Wednesday, April 21, 2010

Sinetron dalam sukan Malaysia

Bulan Januari lepas ketika sy berada di JB, sy sempat menonton Buletin Utama TV3 yang antara lain memaparkan mengenai Sound on Tape DS Shahidan Kassim yg berkata "Dato Zol ni nak apa ni?...Kalau nak bertinju (bertumbuk), meh kita bertinju"...lebih kurang lah mcm tu...

Masa tu kalau tak silap pasal isu KOAM yang menyumbang hanya 7 pingat emas pada Sukan Sea laos namun DS Shahidan Kassim menemplak bahawa beliau merupakan presiden paling banyak menyumbang pingat emas dengan 20 keseluruhan termasuk yang disumbangkan sukan renang...

Apapun, apa yang saya tonton di Bulletin Utama TV3 dan Sukan Awani 21 April nyata berbeza dengan episod pertama Sinetron yang dipertontonkan...

KOAM dikatakan "berdamai" dengan MSN dan yang menariknya, Dato Zol yang diajak bertinju sebelum ini bersalam dengan DS Shahidan....

Saya bukannya mempersoalkan tindakan MSN tetapi seakan "tertipu" dengan apa yang saya dengar dan tonton sebelum ini...

Walaupun Dato Zol lebih banyak mempunyai masalah dengan Timbalan Presiden KOAM, Karim Ibrahim (ramai lg yang mempunyai masalah dgn Karim), tetapi ia tidak boleh berakhir sebegitu sahaja...

Jika benar Dato Zol mengucapkan "tiada maaf bagimu", saya rasa biarlah KOAM yakni termasuklah Karim sendiri yang mengucapkan "ampunkan daku" kepada MSN, bukannya sekadar Presidennya sahaja...

Ini tidak lain menunjukkan bahawa Karim Ibrahim seakan mempunyai "kekebalan" tersendiri dalam KOAM....

Kenapa perlu kesalahan yang dilakukan orang lain, tetapi orang lain pula yang menanggung dosanya?...

Entahlah...bg saya, sudah tiba masanya buat Karim Ibrahim ditunjukkan jalan keluar daripada KOAM sebelum persatuan tersebut menjadi K-Oam...ke Karim sudah mempunyai percaturan untuk mencalonkan Presiden baru bagi menentang DS Shahidan?...mesti orang tu mempunyai sumber kewangan yang kukuh kan Karim?

Catatan Epain: Teringat peribahasa rimba yang pernah dikatakan Datuk Khalid Yunus

Monday, April 19, 2010

Dunia bola dah makin gila...

Dua tiga hari lepas, Epain tak dapat nak buat posting terbaru dek kerana masalah yg tak dapat dielakkan berkaitan broadband...

Apapun, Epain kembali selepas masalah selesai dan juga baru pulang dari JB melaksanakan tugas rasmi kerajaan...

Apa yang menarik perhatian Epain dua tiga hari lepas bila Epain terdengar menerusi corong radio berita perpindahan pemain yang kembali hangat memandangkan musim akan berakhir bulan depan...

Pastinya berita perpindahan pemain antara paling hangat diperkatakan walaupun bulan Jun nanti, Piala Dunia akan berlangsung...

Dan dalam bebanyak berita, yang paling mendapat perhatian Epain ialah yang berkaitan dengan Wayne Roonehy yg dikatakan menarik minat Real madrid...

Tambah menarik, Rooney dikatakan sanggup ditawarkan sebanyak 90 juta pound untuk membawanya ke Santiago Bernabue dan gaji yg bakal diterimanya dikatakan mencecah 250 ribu pound seminggu...

Wow!!...90 juta pound?...dah hilang akal ke?...kalau convert ke RM mencecah RM 450 juta dan ia hampir menyamai kos untuk membina Litar Sepang...

Hmmmm..entahlah...nak kata mengikut peredaran ekonomi tak juga tetapi harga yang dikatakan itu sememangnya diluar jangkaan akal...

Bayangkan harga pemain 20 tahun akan datang...200 juta pound?...dunia dah makin gila lah nampaknya...

Catatan Epain: Dapat 0.001% drpd nilai perpindahan pun jadilah...boleh beli banglow..

Wednesday, April 14, 2010

BAM yang lebam...

Keputusan Persatuan Badminton Malaysia (BAM) untuk memecat Setiausaha Kehormatnya, P. Ganga Rao nyata mengejutkan walaupun tidak semua yang terkejut sebab ada yang telah lama menjangkakan ada beberapa "nama besar" dalam BAM akan ditunjukkan jalan keluar, baik secara terhormat atau tidak...

Apapun, bagi Epain keputusan yang diketuai Presidennya, Datuk Nadzmi Salleh bolehlah dianggap sebagai "kamikaze" memandangkan negara bakal berdepan saingan Piala Thomas di Kuala Lumpur Mei depan...

Harap2 moral pemain tidak terjejas dan bagi pegawai yang masih berkhidmat, teruskan khidmat anda dan pastikan Piala Thomas kekal di Kuala Lumpur untuk 2 tahun berikutnya...

BAM pasti mempunyai sebab tersendiri untuk menyingkirkan Ganga Rao memandangkan "usaha" untuk menyingkirkan Ganga telah dibuat sebelum ini menerusi penggantungan yang ditarik semula oleh Datuk Nadzmi yang kemudiannya menafikan sebarang tindakan sedemikian...

Tetapi akhirnya jodoh Ganga tidak kekal lama dan diceraikan "talak tiga" oleh BAM....maknanya Ganga terpaksa mengharapkan "cina buta" untuk kembali ke BAM...

Whooooo...nampaknya BAM kembali hangat dengan pergolakan...walaupun ada yang menganggap ia satu perkara biasa tetapi ianya tetap perkara yang tidak sihat....namun adakah banyak pihak yang berminat dengan segala curahan yang BAM dapat?...

Almaklumlah...Penaungnya merupakan First Lady Malaysia...tambah pulak KBS menambah peruntukan dan berbagai lagi "priviledge" yang BAM dapat....

Ok lah...walau apa pun nak jadi biarlah ia terjadi dengan penuh professional...jangan sampai nanti ada pulak yang saman menyaman dalam mahkamah...

Catatan Epain: Banyak kali gak masuk court....court badminton lah...

Monday, April 12, 2010

Tahniah Jang...

Di kesempatan ini, Epain mengucapkan ribuan tahniah buat skuad kendalian Wan Jamak Wan Hassan yang baru sahaja muncul juara Piala FA, kejuaraan kedua buat Negeri Sembilan...

Secara keseluruhan Epain berpuas hati dengan corak permainan kedua-dua pasukan termasuklah Kedah walaupun tewas menerusi penentuan penalti...

Epain baru sahaja muncul di Astro Awani dalam rancangan Sukan Awani Ekstra yang membincangkan mengenai perlawanan akhir Piala FA...

Sama ada suka atau tidak, Epain ditanyakan mengenai pemain yang menjadi perhatian dan secara jujur, Epain melihat pemain veteran Negeri Sembilan, Ching Hong Haik merupakan antara pemain yang baik pada malam Sabtu walaupun Badrol Bakhtiar diumumkan sebagai pemain terbaik...

Satu lagi soalan yang "mencuit" Epain ialah mengenai perubahan format dimana Fadzri Haziz selaku hos bertanya adakah perlu format diubah dan Epain berterus terang mengatakan bahawa format tidak perlu diubah dan jika FAM ingin meneruskan "tradisi" mengubah format, mungkin apa yang perlu diubah ialah jumlah pasukan yang menyertai Piala FA, yakni hanya 16 pasukan terbaik menyertainya...

Apapun, walaupun 2 jaringan sahaja yang disaksikan sepanjang 120 minit permainan, Epain tetap terhibur dengan perlawanan akhir edisi ke 21...sekali lagi, tahniah buat semuo peminat Nogori Sembilan...teruskan Hobin....

Catatan Epain: Ramalan tak tepat...jangka 2-0...sekali 1 sama...

Wednesday, April 7, 2010

Hari sedih buat sukan berbasikal...

Di saat sukan berbasikal baru sahaja meraikan kejayaan Azizulhasni Awang di Kejohanan Trek Dunia di Denmark minggu lepas...semalam sukan berbasikal kebangsaan di kejutkan dengan kematian salah seorang pelumba lebuhraya, Nurfaradhini Zakaria...

Kematian beliau cukup mengejutkan ketika sedang menjalani latihan rutin...

Apapun, Epain ambil kesempatan ini untuk menyampaikan ucapan takziah buat keluarga Allahyarham dan juga kepada seluruh warga sukan berbasikal amnya...

Alfatihah...

Monday, April 5, 2010

"Borak-borak" di Kafe Sukan

Isnin, 5 April Epain diberi peluang muncul dalam program Kafe Sukan, Astro Arena...

Program bual bicara santai episod kedua menampilkan Epain, Loose Cannon dan Haresh Deol...

Ada 6 isu menarik yang kami kupas dalam rancangan kelolaan Akhbar Shaari dan diterbitkan Slamet yang bersiaran pada jam 8.00 malam setiap Isnin...

Antara isu yang menarik perhatian kami termasuklah KOAM, "Hand of Luck" Shukor Adan, Tiger Woods, Menembak, Lagenda Bolasepak dan Sukan di Sekolah...

Kali ini, Kafe Sukan lebih "segar" memandangkan kami digalakkan "mencantas" antara satu sama lain walaupun ia tidak banyak terjadi....

Rizal Hashim pula diberikan sudut khas yang boleh Epain namakan sebagai "The Cannon Corner"..

Apapun, satu perbincangan yang menarik cumanya kalau Epain boleh mencadang, Epain rasa ada lebih baik sesuatu isu dibincangkan dengan lebih panjang...pasti lebih menarik...

Catatan Epain: Buat yang "terkena"...jangan marah haaa

Malam tadi di Awani...malam ini di Arena...

Malam tadi, Epain dijemput sekali lagi orang kuat Sukan Awani, Fadzrie Haziz dalam rancangannya, Sukan Awani Ekstra yang kali ini bersiaran pada jam 11.30 malam...

Tajuk perbincangan ialah pasca separuh Piala FA...dan antara yang menjadi highlight Epain ialah bila Fadzrie bertanyakan mengenai "kekecewaan peminat Selangor dan anda sendiri sebagai peminat Selangor"....hahaha...siapa yang tak kecewa kan?...

Epain tak sempat rakam baik menerusi kamera video ataupun stillphoto memandangkan "orang rumah" terpaksa menenangkan hero dirumah yang frust tak dapat nak ikut Epain...takpe..insyaAllah pada masa depan, giliran anda pula menjadi tetamu...manalah tau, makbul doa Epain nak lihat anda muncul antara "star" dalam sukan negara satu hari nanti...

OK...malam ini pula Epain dijemput penerbit Kafe Sukan, Slamet menjadi sebahagian daripada tetamu disamping Loose Cannon dan haresh Deol, wartawan yang masih berkhidmat dengan Malay Mail manakala Loose Cannon bekas wartawan Malay Mail...kiranya ex RTM + ex Malay Mail + "Real" Malay Mail...

Tajuknya biarlah menjadi embargo buat sementara...

Apapun, jangan lupa janji temu kita di Kafe Sukan, jam 8.00 malam hanya di Astro Arena, nadi Sukan Malaysia...(chewahh, dah macam promo pulak)...




Catatan Epain: Harap2, Loose Cannon tak lepaskan tembakan kat Epain...

Saturday, April 3, 2010

Macam mana nak lahirkan juara, kalau begini caranya...

2-3 hari lepas, Rizal hashim ade membangkitkan pendapat bekas KP MSN, datuk Wira Mazlan Ahmad mengenai pembangunan sukan peringkat akar umbi...

Dalam penulisannya, Datuk Mazlan menekankan bahawa dalam sukan, "tidak semua untuk melahirkan jaguh olimpik"....

Saya bersetuju dengan pendapatnya namun bukanlah sepenuhnya kerana bagi saya, untuk mewujudkan komuniti sukan yang lebih besar atau menjadi "negara sukan" seperti yang pernah dilaungkan Mantan Perdana Menteri, Tun Abdullah ketika Datuk Seri Azalina masih Menteri KBS, negara ini memerlukan sekurang-kurangnya seorang juara bertaraf Olimpik...

Ia secara tidak langsung dapat menarik minat lebih ramai rakyat bergiat dalam sukan walaupun pada akhirnya bukan semua yang mampu ke Olimpik, aras tertinggi sukan dunia...

Antara yang dibangkitkan Datuk Mazlan termasuklah betapa pentingnya sekolah dalam menjadi pusat pembangunan sukan dan ia boleh dikatakan lebih aktif selepas ini apabila Timbalan Perdana Menteri, tan Sri Muhyiddin Yassin mengakui bahawa peranan sekolah amat penting selain beliau yang juga Menteri Pelajaran menyarankan agar setiap murid diwajibkan menyertai sekurang-kurangnya satu jenis sukan...

Namun ia sukar menjadi kenyataan jika realiti di sekolah diambil kira...antara realitinya ialah kurangnya cikgu yang mampu menjadi jurulatih yang benar-benar terlatih dalam sukan...

Setiap hari untuk ke tempat kerja, saya akan melalui Rawang...dan sepanjang perjalanan untuk ke Lebuhraya Utara Selatan, saya akan melintasi 2 buah sekolah (tanpa menyebut nama sekolah tersebut)...

Apa yang saya lihat, cara sukan dikendalikan sememangnya amat "tidak sesuai"...saya pasti, semasa saya melalui sekolah tersebut, pelajar yang sedang bersukan sebenarnya adalah untuk kelas Pendidikan Jasmani dan Kesihatan (PJK)....

Tetapi adakah molek mereka bersukan menggunakan seragam sekolah?...macam mana nak bangunkan sukan di sekolah jika pelajar sendiri ditanam mentalitinya bahawa sukan hanyalah untuk riadhah?...

Jika ada yang merasakan saya hanya berpandangan peribadi...mungkin ada baik jenguk sebentar blog G. Krishnan di SINI...

lagi best, lompat tinggi diajar oleh cikgu wanita yang berbaju kurung....boleh ke berbaju kurung untuk lompat tinggi?

Catatan Epain: Teringat Cikgu Sreetharan di SMHK....