Selamat Tahun Baharu 2020

Thursday, April 29, 2010

Perginya seorang lagi lagenda...

Selepas dikejutkan dengan kembalinya ke rahmatullah ayah kepada Allahyarham Mokhtar Dahari, Dahari Abeng kelmarin dunia bolasepak dikejutkan dengan kehilangan seorang lagi lagenda bolasepak negara, Arthur Koh...

Bagi generasi baru, mungkin mereka tidak mengenali siapa itu Arthur Koh, malahan saya sendiri tidak pernah menyaksikan kehebatan mendiang dengan mata kepala saya sendiri, cuma saya mengetahuinya melalui arwah bapa saya...

Saya pernah bertanya pada arwah bapa saya, siapa itu Arthur Koh dan bapa saya berkata beliau merupakan antara pemain Selangor terhebat, sezaman dengan Datuk Ghani Minhat...

Saya secara peribadi mengenali mendiang ketika tinggal di Ampang Jaya sedikit masa dahulu malahan mendiang merupakan regular customer warung makan mak saya di Jalan 1, Ampang Jaya...

Mendiang yang saya panggil "uncle" akan meminta "milo manis", saya anggap antara yang tidak sombong....walaupun jarang berborak panjang tetapi setidak-tidaknya saya akan menegurnya dengan "apa khabar" dan mendiang tidak lokek untuk menjawab kembali sapaan saya diikuti dengan senyumannya...

Semangat mendiang terhadap sukan dapat dilihat menerusi penglibatan aktifnya dalam sukan badminton walaupun di usia emas....waktu mendiang bermain badminton sekitar petang dan sebaik habis, mendiang akan singgah dulu di warung mak saya atau warung sebelah yang dikenali sebagai "Chah Tom Yam" dan pastinya "milo manis" menjadi pilihan...

Mendiang juga fasih berbahasa Melayu dan seharusnya mampu menjadi contoh terbaik buat yang lain dan kalau saya tak silap juga, kebanyakan kenalan atau "rakan borak" mendiang berbangsa Melayu...

Sesungguhnya negara kehilangan seorang lagi lagenda bolasepak negara yang saya sifatkan sebagai ahli sukan sejati malahan orang FAM pastinya akan ingat sumbangan mendiang khususnya beberapa tahun kebelakangan ini ketika mendiang menganggotai jawatankuasa tatatertib FAM....(catatan ringkas mengenai mendiang boleh diikuti di SINI)

Catatan Epain: Takziah buat keluarga mendiang

No comments: