Selamat Tahun Baharu 2020

Thursday, April 22, 2010

Bila manusia diberi kuasa....

Saya masih teringat dengan apa yang pernah dikatakan bekas guru saya ketika di Sekolah teknik Bintulu masa saya berada dalam tingkatan 4 dan 5 di sana...

Cikgu Farid, iaitu cikgu bengkel elektrik dalam satu kuliah maghribnya berkata "kaum lelaki ni tak boleh di beri 3 TA (alif, ba, ta) yakni TAKHTA, HARTA & WANITA...kalau lelaki mendapat ketiga-tiga TA ni, maka boleh rosak apa yang ada disekelilingnya"...

2-3 hari ni, apa yang pernah di katakan cikgu Farid tu kembali berlegar difikiran saya, khususnya yang membabitkan beberapa persatuan sukan (atau mungkin politik)...

Ada persatuan yang cuba menunjukkan bahawa organisasi yang diduduki mereka adalah hak mutlak masing-masing selepas dilantik menjawat jawatan penting...

Mereka seakan lupa bahawa apa yang diberi kepada mereka merupakan amanah bukannya sesuatu yang bersifat peribadi....

Ada juga yang mahu menjadikan persatuan yang mereka duduki itu sebagai milik mereka dari dulu, kini dan selamanya...

Dan jika benar itu semua telah, akan dan sedang berlaku, saya harap agar ia dapat dijauhkan sejauh-jauhnya...

Tak baik...kita hidup di dunia ni pun tak lama...tapi takkanlah sampai kita hendak menongkat langit dan mendabik dada bahawa kuasa yang dimiliki itu menjadikan kita hebat....

Ishhh ishhhhhh...

Catatan Epain: HarTA dah ada, waniTA dah ada...takhTA je belum...

No comments: