Selamat Tahun Baharu 2020

Saturday, April 3, 2010

Macam mana nak lahirkan juara, kalau begini caranya...

2-3 hari lepas, Rizal hashim ade membangkitkan pendapat bekas KP MSN, datuk Wira Mazlan Ahmad mengenai pembangunan sukan peringkat akar umbi...

Dalam penulisannya, Datuk Mazlan menekankan bahawa dalam sukan, "tidak semua untuk melahirkan jaguh olimpik"....

Saya bersetuju dengan pendapatnya namun bukanlah sepenuhnya kerana bagi saya, untuk mewujudkan komuniti sukan yang lebih besar atau menjadi "negara sukan" seperti yang pernah dilaungkan Mantan Perdana Menteri, Tun Abdullah ketika Datuk Seri Azalina masih Menteri KBS, negara ini memerlukan sekurang-kurangnya seorang juara bertaraf Olimpik...

Ia secara tidak langsung dapat menarik minat lebih ramai rakyat bergiat dalam sukan walaupun pada akhirnya bukan semua yang mampu ke Olimpik, aras tertinggi sukan dunia...

Antara yang dibangkitkan Datuk Mazlan termasuklah betapa pentingnya sekolah dalam menjadi pusat pembangunan sukan dan ia boleh dikatakan lebih aktif selepas ini apabila Timbalan Perdana Menteri, tan Sri Muhyiddin Yassin mengakui bahawa peranan sekolah amat penting selain beliau yang juga Menteri Pelajaran menyarankan agar setiap murid diwajibkan menyertai sekurang-kurangnya satu jenis sukan...

Namun ia sukar menjadi kenyataan jika realiti di sekolah diambil kira...antara realitinya ialah kurangnya cikgu yang mampu menjadi jurulatih yang benar-benar terlatih dalam sukan...

Setiap hari untuk ke tempat kerja, saya akan melalui Rawang...dan sepanjang perjalanan untuk ke Lebuhraya Utara Selatan, saya akan melintasi 2 buah sekolah (tanpa menyebut nama sekolah tersebut)...

Apa yang saya lihat, cara sukan dikendalikan sememangnya amat "tidak sesuai"...saya pasti, semasa saya melalui sekolah tersebut, pelajar yang sedang bersukan sebenarnya adalah untuk kelas Pendidikan Jasmani dan Kesihatan (PJK)....

Tetapi adakah molek mereka bersukan menggunakan seragam sekolah?...macam mana nak bangunkan sukan di sekolah jika pelajar sendiri ditanam mentalitinya bahawa sukan hanyalah untuk riadhah?...

Jika ada yang merasakan saya hanya berpandangan peribadi...mungkin ada baik jenguk sebentar blog G. Krishnan di SINI...

lagi best, lompat tinggi diajar oleh cikgu wanita yang berbaju kurung....boleh ke berbaju kurung untuk lompat tinggi?

Catatan Epain: Teringat Cikgu Sreetharan di SMHK....

No comments: