Thursday, May 5, 2011

Ni namanya dah macam TALAK TIGA....

Nampaknya setelah puas berteka teki, Datuk Misbun Sidek "menjawab" dengan penuh tegas dan pastinya membentak pihak2 yang berkepentingan khususnya BAM bahawa jawapan muktamad ialah TIDAK KEMBALI...

Rasanya jawapan yg diberi sudah cukup menunjukkan bahawa banyak yang tidak kena dengan "tawaran" BAM terhadap Datuk Misbun...

Tak kena maksudnya Datuk Misbun sendiri pastinya merasakan ada "sesuatu" disebalik tawaran BAM walaupun ianya nampak ikhlas seolah-olah khidmat Datuk Misbun sememangnya ditagih...

Siapa yang main peranan disebalik tawaran "kelas dua" buat Datuk Misbun tu satu hal dan syarat yang dikenakan pun satu hal...maka sememangnya wajar lah buat Datuk Misbun menarik hand brake daripada meneruskan tugasnya di BAM...

Apepun, semua sedar dalam hal ni bukan sekadar antara Datuk Misbun dengan BAM tetapi membabitkan badminton secara keseluruhannya...

Takde untungnya daripada terus pening memikirkan haruskah Datuk Misbun kembali tetapi apa yang paling penting memikirkan dengan mendalam bagaimana masa depan badminton negara...

Mungkin di pihak Datuk Misbun, beliau boleh meneruskan "legasi" yang ditinggalkan arwah bapanya dalam mencari bakat baru dan dalam hal ini mungkin juga sebaiknya dimulakan kembali ditempat mereka, Banting...

SBA mungkin boleh memikirkan untuk menjadikannya sebagai pusat kecemerlangan badminton negari seterusnya menjadi feeder kepada BAM khususnya dalam hal pemain muda berbakat....

BAM pula tak perlu lagi memikirkan hal Datuk Misbun walaupun Menteri KBS mengatakan bahawa BAM akan "rugi" disebabkan keputusan Datuk Misbun tu...apapun BAM harus merencanakan program yang lebih efektif dalam mencari pengganti Lee Chong Wei...

Harus diingat, tahun depan merupakan tahun Olimpik serta tahun Piala Thomas...mungkin untuk Sukan Olimpik, Lee Chong Wei masih boleh menjadi sandaran utama meraih pingat emas, tapi bagaimana dengan Piala Thomas yang mana negara memerlukan 2 lagi pemain setanding Chong Wei?

BAM sebenarnya berada dalam "zaman mewah" ....yelah semua tahu siapa penaungnya dan ia memberikan kelebihan buat BAM...tapi kalau terus dibuai kemewahan, rasanya BAM bakal tersemBAM sepertimana beberapa persatuan sukan lain yang semakin hari semakin teruk....

Tak taulah kalau ada yang mengatakan pandangan Epain ni tak cukup mendalam dek kerana "tak tau" ehwal BAM dan badminton tapi secara jujur, sememangnya program pelapis BAM tak kemana...

Kalau betul bagus kenapa sekarang ni sukar untuk mencari pemain sebaik Ong Ewe Hock, Yong Hock Kin atau Foo Kok Keong yang satu masa dahulu mampu menggalas tugas dengan baik selepas pemain utama?...

Pemain yang mengikuti rapat Chong Wei pun masih lagi Wong Choon Hann dan Hafiz Hashim sedangkan semua sedar kedua-duanya meniti zaman "senja" dalam badminton....

Secara jujur, Epain rasa, selepas 2012, Malaysia akan alami masalah kemarau bakat badminton berkaliber yang cukup serius....

Lainlah kalau BAM/KBS dan pihak lain memikirkan sebaliknya....

Kalau betul "kemarau" jawabnya ia satu bencana yang serius...

Catatan Epain: La Nina...El Nino....terkono!!

No comments: