Thursday, May 28, 2009

Budaya "free" rakyat Malaysia dan Mat Salleh

Baru-baru ini, saya tertarik dengan paparan TV3 mengenai isu yang dibangkitkan Utusan Malaysia berkaitan penganjuran Hoki Piala Dunia Remaja...

Tetapi saya bukannya mahu memanjangkan isu itu, cuma saya cuit sedikit sebahagian daripadanya...

Kalau baca balik Utusan, ada di sebut pasal harga tiket yang kemudiannya dijawab SU Kehormat PHM, Hashim Yusof pasal tiket free..

So, itulah isunya yang saya mahu bangkitkan iaitu budaya free dikalangan rakyat Malaysia....

Dikecilkan skopnya kepada sukan, sememangnya peminat sukan negara ini suka dengan tiket free...masih ingat dengan kejadian di Stadium Darul Aman di mana kerajaan negeri memberi tiket free, dan sambutannya, Allah sahaja yang tahu...

Beza dengan hoki, sukan ini sememangnya antara sukan yang tidak mengenakan tiket..bezanya tidak seperti bolaseoak, bagi free pun belum tentu sambutannya menggalakkan...

Apapun, saya berharap budaya mengharap tiket free dapat dihindar, kerana setiap wang yang kita laburkan untuk tiket sebenarnya menjadi pelaburan kepada sukan khususnya persatuan yang menjaga sukan itu...maknanya, kita juga merupakan "stakeholder"...

Ok, apa kaitannya dengan "Mat Salleh"?

saya sebenarnya cemburu dengan Mat Salleh...kenape?...sebab diorang ni apa sukan pun mesti ramai orang, tak kisah lah free ke, tiket kena bayar ke...

Saya masih ingat, saya dan mak saya menonton "Dunia Jam 10", satu ketika dahulu, mak saya mesti cakap, "Tengoklah Mat Salleh ni, apa sukan pun ramai yang tengok"....

hari yang sama TV3 menyiarkan paparan isu hoki itu, kalau tak silap saya, closingnya menunjukkan sukan pelik anjuran Mat Salleh iaitu guling dari atas bukit....

Saya tak pelik sangat, cuma saya hairan, sukan pelik macam tu ramai yang menontonnya....cubalah bayangkan kalau penonton dikenakan tiket untuk menyaksikannya?.....

Catatan Epain: Teringin tiket free game Liverpool....boleh dapat ke?

No comments: