Selamat Tahun Baharu 2020

Wednesday, September 9, 2009

Tak boleh ke kita mempunyai "haka" sendiri

3 hari lepas, sementara saya menunggu makanan yang di pesan siap di salah sebuah kedai tom yam di Taman Ehsan Kepong, saya menonton rancangan "macam-macam Azni"...

Saya tak pasti ia merupakan episod terbaru atau ulangan tetapi rasanya musim terdahulu lah kot...ye lah takkanlah pukul 4.00 pagi Astro siarkan rancangan latest, lainlah kalau ada live bola...

Dalam episod tu ditunjukkan sebahagian pelajar Sek. Men Alam Shah Putrajaya membuat demonstrasi tarian "haka" yg biasanya di persembahkan pemain ragbi New Zealand atau mungkin sukan lain juga...

Yelah, tarian itu memang menarik dan mampu membuatkan pemain lawan terasa "psiko" bila berdepan dengannya....

Tetapi kenapa kita juga harus mengikut mereka untuk "psiko" pihak lawan?....Bagaimana pula seandainya pasukan ragbi kita berdepan New Zealand...adakah pemain kita akan ber"haka" dihadapan pemain New Zealand?

Saya percaya pelajar terbabit merupakan pemain ragbi juga...

Apa yang ingin saya perkatakan, kenapalah teruja sangat dengan tarian "haka" ni?...pernah dulu pelumba cilik Formula Future juga melakukan yang sama ketika penyerahan jalur Gemilang yang dihadiri Menteri Belia dan Sukan...pernah juga saya melihat kalau tak silap di salah sebuah universiti dimana salah satu pasukan perbarisan mempersembahkan tarian "haka" ketika mereka melintasi pentas utama...

Apa ni?...adakah kita dah ketandusan idea untuk melakukan sesuatu...atau kita tak yakin dengan produk sendiri....

Tak boleh ke "tarian perang" dijadikan alat "psiko" sebelum bermulanya sesuatu perlawanan...

Walaupun agak remeh, namun boleh juga dijadikan renungan...jangan pula nanti rakyat New Zealand akan "ganyang" sukan Malaysia hanya kerana tarian "haka" sudahlah...

Catatan Epain: Tak menari tetapi menyanyi "Inilah Barisan Kita" sebelum bertanding

No comments: