Selamat Tahun Baharu 2020

Wednesday, December 9, 2009

Selamat berjuang....



Jika rakan-rakan atau sesiapa saja tanya saya pasal "lucky number" atau nombor kegemaran, saya pilih 25 sebab saya lahir pada 25 hb dan kebanyakan "lucky event" saya jatuh pada tarikh ini...

Sukan Sea kali ini yang berlangsung di Vientianne, Laos juga diharapkan mampu memberikan tuah sebab ia merupakan Sukan Sea yang ke 25 secara keseluruhan...

Laos pula bertuah diberi peluang menganjurkannya buat pertama kali dan kesungguhan laos walaupun banyak kekurangan perlu diberi perhatian...yelah bukan senang nak menganjurkan temasya sukan ditambah pulak sumber kewangan yang terbatas...

Malaysia pula tetap bersemangat menghantar kontinjen cuma seperti yang kebanyakan peminat sukan sedia maklum, Sukan Sea kali ini tidak seperti temasya terdahulu apabila terdapat beberapa acara yang menjadi lubuk buat Malaysia tidak dipertandingkan...

Maka sasaran pun diturunkan malahan kalau saya tidak silap, MSN atau MOM kali ini tidak meletakkan sebarang sasaran yang khusus...cuma saya dengar, mereka berharap agar ada "peningkatan" yang dipamerkan atlet yang bertanding...

Cuma saya terkilan dengan gelagat yang ditunjukkan pemain boalsepak yang langsung tidak menunjukkan semangat kesukanan...dan tambah perit ia sebenarnya sangat memalukan....

Kalau benar kita terlalu bermegah dengan kesopanannya, apa yang ditunjukkan pemain bolasepak lelaki kita langsung tidak mencerminkan semangat tersebut...

Skuad wanita pula telalu "sopan" sampaikan dibelasah 14-0, 9-0...rasanya dah macam dengar result badminton dan squash pulak...

Jadi, kedua-dua acara ini pastinya akan menjadi pedoman buat penggiat sukan bahawa adakah perlu kita menyertainya, jika kita tidak bersedia baik dari segi fizikal mahupun mental?....

Catatan Epain: Nak jadi pemerhati je....

No comments: