Monday, December 15, 2008

Rumah tak pernah siap, pahat terus berbunyi...

Pepatah ada menyebut, "rumah siap, pahat berbunyi" merujuk kepada sesuatu perkara yang terus heboh sekalipun ianya telah berakhir...

Tetapi saya nak tukar sikitlah....sebagai merujuk kepada senario bolasepak negara kita...

rumah yang bagi saya tak pernah siap ialah kualiti bolasepak kita yang semakin hari semakin merudum...manakala pahat yang berbunyi pula saya merujuk kepada semua pihak yang pantas dan tuntas menuding jari seandainya sesuatu buruk berlaku...dan tidak lupa juga kepada FAM...kerana FAM dari pertengahan 90 an terus berbunyi tetapi takde hasil....samalah dengan perumpamaan yang saya berikan....

Baru-baru ni skuad negara diaibkan sekali lagi...jika tahun lepas di Piala Asia, kali ini di Piala Suzuki, kejohanan yang lebih kecil tarafnya berbanding Piala Asia...

Malang memang malang, tapi bagi saya lebih malang, apabila banyak pihak menyalahkan antara satu sama lain...bila jadi je macam di Piala AFF, maka keluarlah pelbagai cadangan, tohmahan dan herdikan..."bubarkan FAM!!"..."singkir semua pemain!!"..."cari jurulatih baru!!"...itu semua antara bunyi pahat yang diketuk...

Manakala FAM pulak pun macam-macam jugak...."kita yakin skuad kali ini berbeza!!"..."inilah masa kita berubah!!"...tapi dalam masa yang sama diorang berbunyi...."format liga super berubah lagi"...."tiada pemain import"...pemain import dibenar beraksi kembali"....ni pun sama jugak...macam pahat....pengabisannya rumah yang ingin di bina tidak pernah siap....

Bagi saya, kita perlu menerima kualiti bolasepak kita sudah semakin teruk...cuma apa yang perlu kini, kita semua perlu bekerja menaikkan semula tarafnya....tak payah lah kot ceritakan siapa yang pernah kita ada...apa kejayaan kita di masa lampau...

Tapi kita semua perlu mendongak ke langit....anggaplah kita ini sentiasa kecil...tetapi berjiwa besar...jangan tunjuk lagak macam kita besar sedangkan habuk pun kita takde....

Di pihak lain pula, apa kata lontarkan idea dan pendapat anda tanpa mengira masa...contoh terbaik, kita lihat sahaja tindakan bekas pemain hoki....ni menunjukkan "talk less, act more"....

Maka sama-samalah kita fikir, apa yang mampu disumbangkan bukannya terus memegang pahat tetapi rumah tak pernah siap....apa-apa hal siapkan rumah dulu...

Catatan Epain: Bukan nak bina rumah, tapi nak renovate

3 comments:

Mberenis said...

That's a great blog, but it's loading a little slow. You should take a internet speed test and check your connection.



))))Free Internet Speed Test((((

KakiBola said...

salam epain. pe khabar? well, about your topic, memang benarlah. tak salah kalau saya katakan mereka di dalam fam ni bodoh sombong. bukan nak mengata tapi ternyata! hanya mereka sahaja yang pandai dan orang lain tak tahu. hanya mereka yang arif dan orang lain tak reti. dah banyak yang diperkatakan dan banyak dirumuskan tetapi takde satu pun yang "take off". kita tunggu lagi brainstorming selanjutnya. takde keberanian untuk membuat sesuatu yang baru dalam usaha memperbaiki dan mempertingkatkan lagi bolasepak negara. wallahualam

epain said...

kaki bola...

sy ok...cuma sy dlm mood "berkabung" utk buat posting...lepas ni sy akan post blk..."berkabung" sebulan lepas saksikan nasib bola kita..

ada kebenarannya...tapi selagi FAM tak mahu dan berani berubah...bolasepak kita tidak akan kemana...

maka..terimalah hakikat bahawa inilah kualiti yg kita ada...