Saturday, June 20, 2009

Pengajaran dari Kota Singa atau Temasek..

Saya sekarang ni berada di Johor Bahru untuk mengikuti perjalanan Hoki Piala Dunia Remaja...

Hari Khamis, saya sempat ke Singapura untuk menghadiri sidang media menjelang separuh akhir antara Australia - Jerman dan Belanda - New Zealand...

Saya disini bukanlah nak cerita inti pati sidang media tu sebaliknya apa yang berlaku kepada saya dan rakan-rakan lain terutamanya dari Malaysia...

Saya sememangnya dah menjangka bahawa Singapura tidak akan menghidangkan air, baik yang berperisa mahupun air kosong apatah lagi sebiji karipap Singapore...

Telaan saya tepat, walaupun sedikit "kecewa" tapi tak lah teruk sangat sebab saya dah jangka...tapi rupanya, kengkawan yang lain pun terasa juga...

Bila ke kereta, ada yang berbisik, "apalah punya kedekut Singapore ni, air segelas pun tak bagi"....

Saya bukanlah kemaruk sangat nak air Singapore tu, sebab air yang diorang dok minum tu pun datangnya dari Johor...

Apa yang saya terkilan lebih kepada cara penganjuran mereka...Singapura seakan "tidak ikhlas" dalam menjadi tuan rumah bersama...mungkin mereka bersetuju atas dasar layak secara automatik dalam sukan yang sememangnya mereka susah nak menang dalam Sukan Sea sekalipun...

Kalau pergi ke hotel rasmi iaitu Royal Hotel, suasana di sana macam tiada apa yang berlaku...dan lebih menyedihkan, sidang media diadakan di dalam bilik yang hanya muat untuk meja bulat kapasiti 10 orang sahaja...bayangkan, sidang media separuh akhir Piala Dunia...diulang...PIALA DUNIA...

Gambar dari "Malaysian Sport"

Berbeza dengan suasana di Puteri Pacific Hotel di JB yang mana terasa kehadiran pemain atau apa sahaja yang berkaitan dengan hoki di sekitar sana....

Jadi, pengajarannya Malaysia ni memang negara yang "baik hati"...diakui hospitaliti kita memang tip-top...tetapi kengkadang tu, ia sebenarnya mendatangkan kemudaratan...sebab orang akan ingat Malaysia ni seakan "rumah kebajikan" untuk kejohanan sukan...kalau negara lain tak boleh buat, Malaysia akan ambil alih...

Dan kita dengan "senang hati" menerima "pelawaan" tersebut...tengoklah macam mana PHM seakan beriya nak ambil alih hak tuan rumah Piala Dunia dari India....sebelum ni kita buat "kerja kebajikan" dengan mengambil alih hak penganjuran Piala Asia dari Dubai manakala tahun lepas penganjuran Piala Juara-juara dari Pakistan..

Wajarkah ia berterusan?

Catatan Epain: Apa kata wujudkan "Rumah Seri Kenangan" kendalian KBS...

No comments: