Wednesday, June 17, 2009

Perlukah Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) kendali pemilihan AJK persatuan sukan?

Ahaa..

Tajuk di atas bukannya soalan undian...tapi sebenarnya lebih kepada persoalan tentang trend semasa pemilihan AJK persatuan sukan negara ini...

Mungkin kerana negara ini banyak terdedah dengan berita/cerita politik, maka secara tidak langsung ia mendatangkan kesan kat tempat lain...

Saya membangkitkan isu ini sebab, Julai depan Persatuan Penulis Sukan, SAM akan menjalankan pemilihan jawatankuasa baru utk penggal akan datang...

Dengarnya, ada beberapa calon dan penyandang telahpun melobi memintak agar dipilih semula...penyandang berkata "pilihlah saya lagi, ada beberapa tanggungjawab yang belum dilaksanakan"...calon lawan pulak, "pilih saya, saya akan membawa pembaharuan dan membawa SAM ke satu arah lebih tinggi"...

Jadi, bila saya dengar ayat2 ini secara tidak langsung saya mengaitkannya dengan pilihanraya umum/kecil...tu kan ayat2 kempen...

Selain pemilihan SAM yg mendatang...ingat tak tentang pemilihan MOM?...org boleh nampak betapa sesetengah calon yg berkempen mcm kempen pemilihan UMNO...yg bestnya pulak...siap ada "campaign manager" tu...perghh...dah mcm pilihanraya presiden US lah...

Ni baru sebahagian...ada beberapa lagi pemilihan AJK persatuan sukan dijalankan...
Itulah sebab saya mengutarakan persoalan di atas...ini kerana sesetengah pemilihan jadi "buruk" hingga ada yg menyerang peribadi, perjumpaan sulit puak menyokong dan sebagainya...

Setahu saya, AJK punya peranan tersendiri dlm persatuan, dan bukannya tempat menonjol diri...tapi saya tau, ada yg beriya nak jawatan sebab benda mcm tu di mana akhirnya akan membawa ke satu kesudahan yang "diinginkan"....

Presiden pulak, bukannya satu2 org dalam persatuan yg buat kerja....sebaliknya persatuan sukan perlu mempunyai barisan AJK yg "semua boleh buat kerja"....

Saya mengulas ni sebab saya pernah terlibat secara langsung dengan NGO...maka saya adalah sedikit kefahaman macam mana sesebuah persatuan itu dikendalikan...sekang ni pun tengah handle kelab sukan...

Catatan Epain: Jadi pengundi cukuplah...

No comments: