Selamat Tahun Baharu 2020

Sunday, February 21, 2010

"Hari Basikal" di Majlis Anugerah SAM 2009...

Sabtu 20 Februari pastinya akan diingati sebagai ahli-ahli Persatuan Penulis-Penulis Sukan Malaysia, SAM sebagai hari yg bersejarah iaitu dengan berlangsungnya Majlis Anugerah SAM 2009 di Hotel Hilton PJ...

Majlis yang diserikan dengan kehadiran Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Menteri KBS, Datuk Ahmad Shabery Cheek serta beberapa presiden persatuan sukan sememangnya mencatatkan sejarah tersendiri buat SAM khususnya...

Dalam majlis itu, jaguh berbasikal trek bagi acara keirin, Azizulhasni Awang dinobatkan sebagai atlet terbaik 2009 pilihan ahli SAM...dan mengikut sejarah, Azizul merupakan pelumba basikal negara yg pertama dinobatkan sebagai Atlet Terbaik SAM sejak diperkenalkan pada 1995....

Wartawan Kosmo, Shahril Nizam Abdullah pula "menang besar" selepas beliau menggondol hadiah utama laporan keseluruhan terbaik serta pemenang kategori laporan khas terbaik....secara keseluruhan, Shahril membawa pulang hadiah wang tunai RM 11,500 (1500 lagi jumlah disenarai pendek dalam 3 kategori)...Shahril juga membawa pulang trofi utama...Ironinya, laporan Shahril adalah berkenaan sukan berbasikal yang membolehkannya menang hadiah keseluruhan

Epain bersama Shahril Nizam

Apapun, sekalung tahniah buat ahli majlis SAM yg bertungkus lumus memastikan majlis berjalan lancar...

Walaupun tidak sehebat Anugerah Academy atau Grammy apatah lagi Anugerah Sukan Negara, tetapi ia tetap bermakna...apa lah maknanya kalau grand tapi ade yg tak puas hati...

Bagi saya, ia merupakan satu "restart" buat SAM selepas mengharungi beberapa tahun yg suram sebelum ini...dan diharapkan ia mampu menjana semula SAM yang lemau sebelum ini...

Saya sendiri teruja untuk menghadiri majlis ini, malahan saya menunggu hingga habis, seolah-olah saya pun menganjurkannya...apa yang buat saya teruja ialah hasrat untuk bersama SAM, saya simpan sejak saya disekolah rendah lagi yang pada ketika itu SAM sememangnya mempunyai tempat yang tinggi dikalangan wartawan sukan malahan dikalangan wartawan lain...

Jadi, apabila sudah bersama SAM, dan secara tidak langsung terlibat dengan aktiviti SAM pastinya saya tidak akan melepaskan setiap ruang dan peluang dalam menyumbang keringat walaupun sedar, tiada "direct return" yg bakal saya dapat...

Saya berharap, agar SAM menjadi SAM yang sepatutnya...bak kata Tan Sri Muhyiddin ketika berucap yang mana beliau berharap SAM tidak terlibat dalam politicking yang serius sepertimana yang berlaku dalam persatuan sukan Kebangsaan lain...

Beliau juga berharap agar SAM terus menjadi catalyst dalam pembangunan sukan negara malahan beliau sendiri sedar dengan kesan disebalik kewartawanan sukan dalam membantu kerajaan mencapai hasrat negara....

Tan Sri juga sempat berkongsi bahawa wartawan sukan mempunyai kesan tersendiri dan beliau memberi contoh mengenai isu sukan MSSM yang secara tidak langsung telah "membuka mata" beliau hingga mendorong beliau mengambil tindakan sewajarnya....

Jadi, ini adalah petunjuk bahawa wartawan tak kira sukan atau meja lain mempunyai peranan yang tersendiri dan penting sekaligus menyangkal pemikiran sesetengah pihak yang saya anggap ortodoks yang mengatakan sukan "tidak penting"...hmmmm...hanya yang suka menari zapin dan main caklempong sahaja yang mengatakan sukan tak penting...

Semalam, saya tak sempat nak bergambar dengan ramai personaliti tetapi sempat juga saya bergambar dengan Datuk Naim Mohd, Abu Bakar Atan, Khawari dan Rizal Hasyim....

Epain bersama "The Mole"...atau Loose Cannon
Epain bersama Presiden SAM
Bersama Mantan Presiden SAM, Abu Bakar Atan
Epain bersama Datuk Naim Mohd, Timbalan Presiden PKBM

Akhir kata...secara jujur saya mengucapkan tahniah kepada pemenang....dan buat ahli majlis SAM juga tahniah tidak terhingga daripada saya....

Catatan Epain: Masa ditunjukkan "perjalanan SAM" awat blog Epain tak masuk sekali?...tahun depan tunjuk ye?...dah la tak bertanding.....

1 comment:

rizal hashim said...

lama tak dengar the mole