Sunday, February 20, 2011

Kata tak penting..tapi mengiktiraf sukan...

Dikesempatan ini, Epain ingin mengucapkan tahniah buat bekas rakan sekerja di RTM, Hafizal Hamad yang dinobatkan sebagai Pengulas TV terbaik pada Anugerah Seri Angkasa 2010 malam tadi...

Akhirnya, setelah berusaha beberapa tahun, Gaban (nama glamernya) diiktiraf seadanya sebaris mentor-mentornya seperti Dato Hasbullah Awang, Shaukei Kahar, Abdullah Hashim dsb...

Tahniah sekali lagi....tak lupa juga buat team Produksi Sukan RTM yang diketuai Rozihan (Yan) yang turut dipilih sebagai salah satu penerima anugerah...

Sebenarnya, Epain "tersentuh" dengan kejayaan Hafizal dan team sport RTM sebabnya ini menunjukkan sukan juga mampu duduk "sebaris" dengan yang lain walaupun ada rancangan/personaliti lain yang mendabik mengatakan mereka lebih layak...

Dan ada jugak kata, sukan tak patut dapat sebab sukan "bukan apa-apa"....ish ish...

Epain bukanlah nak mendabik dada mengenai sukan tapi ASA malam tadi turut menyaksikan Zaiful (bekas pengulas sukan NTV 7) naik ke pentas mewakili Astro Awani yang dinobatkan sebagai Buletin Terbaik...bekas orang sukan tu...maknanya orang sukan pun boleh menaikkan apa-apa cuma selama ini orang sukan kerap dipandang sepi...

Yelah, dalam paper, kedudukannya paling belakang...dalam TV n radio, itemnya yang terakhir...tak sepenting berita lain ye tak?

Tapi menariknya, kelmarin Epain beli Dewan Masyarakat dan dalam edisi terbarunya, editorial DM mengulas mengenai kepentingan sukan dalam perpaduan dan membangkitkan semangat patriotisme....

Malangnya, ada jugak individu yang mengatakan "sukan tak penting"...

Catatan Epain: Pernah tercalon Anugerah Angkasapuri...kalah dengan Zul Bernama....hahahah

Wednesday, February 16, 2011

Sukan tak penting?...

Nampaknya cerita pasal "pembubaran" Meja Sukan RTM masih bertiup sama ada kencang atau tidak sejak Epain meninggalkan RTM, 2 tahun lepas...

Kali ini angin yang pernah bertiup pada 2009 telah "meniup" satu daripada beberapa aspek penting Berita Sukan RTM, iaitu slot khas atau segmen dalam Berita Nasional...

Isteri Epain sendiri pernah bertanya, betul atau tidak sebab dia kata memang Sukan Berita Nasional dah tiada pembaca (newsreader)...selepas itu "disahkan" pula oleh Rizal Hashim dalam blognya...

Ntah laa...Epain malas nak komen panjang pasal hal ni...sebab kalau bertanya orang terlibat...maka bermulalah episod "bangau oh bangau"....

Apa yang Epain mampu katakan, biarkan nanti bila dah ramai orang mula menyampah dengan RTM agaknya barulah diorang nak serius mewujudkan semula segmen sukan...

Ada orang dalam RTM mengatakan "sukan tak penting"...berita hiburan dan seni lebih penting....tapi baru sekejap tadi, Epain berborak dengan Professor di tempat Epain mengatakan antara berita yang wajib beliau tonton ialah berita sukan....

Jadi maknanya, sukan sekadar untuk orang muda semata-mata...dan peminatnya juga bukan datang dari golongan belia semata-mata...ramai orang sebenarnya yang tonton sukan tak kira channel apa pun....

Tapi seperti biasa, di RTM, sorang je yang minat dah cukup menentukan sama ada sesuatu program atau siaran akan diteruskan atau tidak...

Catatan Epain: Still tengokcerita P Ramlee di RTM...

Sunday, February 13, 2011

Adios Safee!!

Nampaknya, perlawanan Liga Super malam tadi (Sabtu) merupakan aksi terakhir Safee Sali bersama skuad Selangor sebelum berlepas ke Indonesia bagi menyertai Pelita Jaya..

Epain mendapat ajakan daripada rakan Selangor, Fadzrie Haziz bagi menyaksikan perlawanan tersebut tetapi Epain tak sihat jadi terpaksa Epain menolak ajakan Fadzrie...apapun terima kasih...

Namun bagi Epain, tiada apa yang "istimewa" dalam aksi terakhir Safee itu walaupun buat pertama kali, Safee diberikan captain armband...namun Selangor hanya mampu seri 1 sama dengan seteru Lembah Kelang, Kuala Lumpur...

Epain sebenarnya lebih teruja untuk melihat aksi Safee di Indonesia walaupun dikhabarkan bakal bersama pasukan terbawah Liga Indonesia namun sepertimana Epain komen sebelum ini, itu adalah cabaran buat Safee...

Cuma Epain seyum sikitlah bila tengok pemergian Safee "disambut" dengan pelbagai jenis sambutan...ada yang bagi hadiah, ada yang menyanyi dan sebagainya...

Memanglah, sebagai peminat, disaat Safee sedang berada dikemuncak, pemergian Safee itu satu yang memeritkan tetapi bila melihat apa yang berlaku di Stadium Shah Alam malam tadi, ia menunjukkan kita di Malaysia (atau di Selangor) macam tak pernah melihat pemain berhijrah....

Kita tak tau lagi macam mana pulak sambutan di Indonesia nanti...adakah majlis pengenalan pemain akan dibuat?....macam mana pula dengan "sambutan" media Indonesia?

Tak nak lah nanti, beriya sangat kita menghantar Safee pergi tapi di Indonesia, beliau disambut "biasa-biasa" sahaja....

Lebih parah, satu hari nanti, kalau Safee pulang semula ke sini untuk menghabiskan karier, Safee beraksi semula bersama Selangor...masa tu macam mana?...ada sambutan besar-besaran?

Catatan Epain: Nak mintak siaran TV Indonesia...nak tengok bola

Tuesday, February 8, 2011

jumpa Pelita pasti Jaya

Setelah diberi perhatian dan teka teki yang agak lama, Safee Sali akhirnya membulatkan nekad berkelana ke negara jiran, Indonesia...

Bagi ramai, ia pastinya suatu yang sangat baik khususnya buat Safee secara peribadi dalam menimba pengalaman serta meningkatkan kualiti permainan yang dimilikinya....

Namun "keterujaan" ramai peminat seakan "terbantut" apabila mengetahui Safee bukannya ke Persib Bandung sebaliknya ke Pelita Jaya....dan agak "memedihkan" Pelita Jaya (PJ) dikatakan pasukan tercorot liga Indonesia...

Yelah, perkataan "corot" mungkin sesuatu yang negatif buat semua khususnya rakyat Malaysia...banyak perkataan lain atau frasa yang mampu menggantikan "corot" namun semuanya tetap negatif...

Tetapi, apa masalahnya kalau ke pasukan tercorot liga?...adakah permainan Safee akan merudum?...adakah dia akan kehilangan tempat dalam skuad kebangsaan?...

Bagi Epain sebenarnya ia suatu yang baik kerana ia merupakan cabaran buat Safee..jika benar dia bagus, mana tau PJ akan naik ke pertengahan liga dan mengelakkan badi tempat terbawah...

Ia pastinya akan menaikkan "rating" Safee sendiri sekaligus membuktikan kewibawaannya sebagai penjaring terbanyak Piala AFF...

Cuba ambil contoh Carlos Teves dan Javier Mascherano di EPL...kedua-duanya merupakan nama besar selepas membantu Argentina cemerlang di Olimpik dan mereka memilih West Ham sebagai pasukan pilihan....

Apa jadi?..West Ham menjadi perhatian...dan tambah menarik jaringan Teves pada perlawanan terakhir telah menyelamatkan West Ham daripada terjerumus ke Championship dan selepas itu harga kedua-duanya mendadak naiknya sebelum mereka berhijrah ke pasukan baru...

Maka jika peristiwa ini boleh dijadikan iktibar, mengapa tidak Safee Sali?

Cuma soal perpindahan Safee ni, yang buat Epain tersenyum sendirian apabila menyaksikan pengumumannya dibuat oleh "bekas majikan" dan bukannya majikan terbaru...

Sedangkan pada kebiasaan, Sidang Media memperkenalkan pemain baru dibuat pasukan baru itu sendiri....lebih menarik siap ada tunjuk jersi PJ lagi...dan Epain tonton TV semalam, tiadapun pegawai dari PJ....

Ish ish ish....

Catatan Epain: Ada ke Liverpool n Fernando Torres buat PC mengumumkan Torres akan ke Chelsea?....

Saturday, February 5, 2011

Yang ini pulak...disuruh pergi tapi tak mau pergi...

Nampaknya nama KOAM tiba-tiba "muncul" kembali didada akhbar dan blog sukan negara...

Seperti biasa, bukan pasal baik tapi tak berapa nak baik...

Terbaru isu latihan di Ranau yang menimnbulkan banyak tandatanya...

Ada yang kata bagus sebab jauh dari KL dan keadaan geografi dan ada yang kata tak bagus atas pelbagai sebab...

Bagi Epain, latihan kat mana pun tak berapa nak kisah cuma yang dikisahkan sejauh mana ia mampu meningkatkan daya atlet kita...

Tak taulah apa rasionalnya berlatih disana sini, tetapi hakikatnya olahraga negara ini seakan menuju "kepupusan"...KOAM terpaksa berbangga atau menumpang tuah atlet "senja" yang masih mampu menyumbang kudrat namun dalam masa yang sama ketandusan bakat baru...

Secara jujur, Epain sedih melihat perkembangan olahraga negara...dulu kita mampu berbangga dengan kejayaan khususnya diperingkat ASEAN tetapi apa jadi sekarang?....

Kita sudah tidak dapat melihat atlet menaiki podium kemenangan 100 meter, 5000/10000 meter dan sebagainya tetapi apa yang kita lihat hanyalah politik yang dimainkan orang2 tertentu dalam KOAM hingga menjadikan KOAM tempat "bergelak ketawa" melihat gelagat diluar gelanggang berbanding dalam gelanggang...

Namun itulah yang terjadi...dan seandainya berterusan...jangan pulak ada yang berlinangan air mata melihat tiada satupun atlet kita menang dalam Sukan SEA...

Catatan Epain: Teringat zaman sekolah merentas desa...

Thursday, February 3, 2011

Yang mahu pergi dan yang mahu datang...

2/3 hari lepas, Epain sempat mejengah Sukan Awani dan Epain dapati ada suatu yang menarik untuk diperkatakan...sekali lagi mengenai bolasepak...

Awani "berjaya" menjadi "scouter" untuk FAM selepas dikatakan menghidu rakyat Australia berketurunan M'sia yang sedang beraksi bersama skuad Sydney FC...Brendan Gan...

Gan dikhabarkan berminat untuk beraksi sebagai pemain kebangsaan dan itupun jika pengurusan skuad kebangsaan berminat untuk menyahut hasrat Gan...

Epain tidak mempunyai banyak info pasal Gan, tapi sekali imbas, Epain boleh katakan bahawa "penemuan" Awani itu boleh dianggap sebagai "penemuan" berharga apatah lagi dalam rangka skuad kebangsaan ingin memperkuatkan pasukan yang bakal menghadapi kelayakan Olimpik...

Mungkin ramai yang skeptikal, tapi bagi Epain apa salahnya memberi peluang kepada Gan menunjukkan bakatnya, dan jika sesuai, boleh diserapkan ke dalam skuad kebangsaan, sebelum Australia terlebih dahulu melamar Gan sebagai pemain mereka...

Cuma Epain harap Gan tidak menjadi seorang lagi "Kirk Wee" yang sebelum ini juga pernah beraksi di Australia tetapi selepas pulang ke M'sia, Kirk Wee yang pernah beraksi bersama Terengganu hilang sengat hinggakan beliau sendiri "hilang entah kemana"...

Beza ketara, Gan beraksi bersama skuad utama dalam salah satu pasukan hebat di Australia, negara yang bergelar "Socceroos"...Australia juga bukan calang-calang negara...bergelar naib juara Piala Asia dan layak ke Piala Dunia sebanyak 3 kali...hubungannya dengan M'sia pula, ramai pemain dari negara ini pernah beraksi di M'sia sebagai pemain import...antara yang paling diingati, Alan Davidson dan Mehmet Durakovic...

Tinggalkan sekejap Brendan Gan dan apa kata jenguk pula kisah Safee Sali...

Dengarnya Safee telah menetapkan "niat" untuk beraksi di Indonesia dan jika benar bagai dikata, Epain rasa ia langkah besar buat Safee...

Harus diingat, Safee bakal berkelana ke Indonesia bukan atas dasar "penghantaran ihsan FAM/FAS" sepertimana pernah berlaku kepada beberapa pemain sebelum ini, sebaliknya atas tawaran salah satu pasukan di sana...sebab itu Epain katakan sebagai "langkah besar"...

Mungkin ada yang bimbang sebab Safee akan ke negara seteru...mungkin juga ada peminat Selangor merasakan satu kehilangan, tetapi sebagai salah seorang peminat Selangor, Epain rasa langkah Safee tetap yang terbaik....

Liga Indonesia "bukan kecil anak" tetapi liga negara tersebut mempunyai keunikan dan cabaran tersendiri buat pemain...jika tidak, masakan bintang Cameroon, Roger Milla sendiri sanggup ke sana selepas puas bergelar bintang Piala Dunia...

Apapun, Safee, buat yang terbaik dan timba seberapa banyak ilmu dan pengalaman yang mampu...

Sebelum mengakhiri posting ini, Epain sebenarnya "diawang-awangan" sebab satu lagi pasukan kegemaran Epain, Liverpool kehilangan permata hati mereka, Fernando Torres yang berhijrah ke Chelsea tetapi menariknya, dua bintang ternama, Luiz Suarez dan Andy Carrol pula menyertai Liverpool...sebab itu Epain masih lagi merasa "diawang-awangan"....macam percaya atau tidak dengan apa yang berlaku...

Catatan Epain:...Brendan Gan?...Andy Caroll?...Luiz Suarez?...ok kot...

Tuesday, February 1, 2011

"Jenama semula" lagi...

Sekalipun bakal memasuki perlawanan kedua, rasanya taklah lambat sangat untuk Epain komen mengenai Liga Super yang telahpun memulakan saingannya Sabtu lepas...

Epain memang kecewa dengan kekalahan Selangor, tapi itu baru perlawanan pertama...mungkin tidak keterlaluan untuk Epain "ingatkan" Selangor bahawa Sepanyol kalah perlawanan pertama sebelum muncul juara Piala Dunia...hahahah

Apapun, Epain nak komen sikit pasal penjenamaan semula Liga Super...

"Penjenamaan semula" sememangnya menjadi satu "amalan" dikebanyakan syarikat atau pertubuhan di negara ini....

Agak2 dah lama, maka "penjenamaan semula" atau rebranding akan dicadangkan supaya operasi atau produk terus mendapat perhatian atau menarik lebih banyak perhatian...

Jadi, dalam kes Liga Super, apakah yang sebenarnya dijenamakan semula?...

Rasanya tak cukup kalau setakat penjenamaan semula hanya berlegar dengan menukar logo...

Seingat Epain, Liga Inggeris pernah menukar logonya, itupun selepas memperkenalkan konsep Liga Perdana, kemudiannya lebih dikenali sebagai EPL...

Tapi di Malaysia, penjenamaan semula Liga Super bukanlah yang pertama, rasanya sudah berkali-kali...tapi apa yang berubah?...jawapannya tak banyak

Walaupun didorong dengan kejayaan skuad kebangsaan 2 tahun berturut-turut diperingkat ASEAN, rasanya penjenamaan semula ini tidak banyak memberi kesan...

Soalnya, apa yang sebenarnya dijenamakan semula?

Persoalan ini boleh dijawab tetapi kewajarannya akan terjawab apabila melihat hasilnya dipenghujung saingan musim ini...

Selain itu, apa tujuan penjenamaan semula ini?...meningkatkan kualiti pemain tempatan? menarik minat penonton? meningkatkan taraf pasukan Malaysia? atau sekadar "penyedap hati" semata-mata?

Walau apapun jawapan, peminat tidak mahu sekadar melihat perubahan logo, tetapi perubahan yang lebih besar harus digerakkan...dan tempat permulaannya adalah di Wisma FAM...

Catatan Epain: Cantik logo baru...