Sunday, November 30, 2008

Penangan politik...

Dalam banyak hal...politik merupakan antara perkara yang tidak boleh dipisahkan dalam hidup masyarakat...

Selain politik kepartian...ada kalanya orang akan berbicara mengenai "office politics", politik keluarga dan sebagainya...

Mungkin maksud berbeza tetapi ia tetap politik...

Saya pula antara orang yang tidak suka sukan dicampur adukkan dengan politik...tetapi maksud saya lebih kepada "di dalam" sukan bukannya "di sekitar" sukan...

Sebab di sekitar sesuatu yang sukar dikawal...

natijahnya, kita lihat apa yang terjadi di bangkok, Thailand...hanya kerana politik dalaman atau domestik, habis terkena tempias pada orang lain, dan tidak terkecuali, sukan...

Piala Suzuki AFF 2009 terpaksa di adakan di Phuket disebabkan keadaan yang tidak menentu terutamanya Lapangan terbang yang masih ditutup....

Kita bersyukur di Malaysia tidak berlaku sebegini...walaupun ada demonstrasi "kecil-kecilan", tetapi sukan tidak terkena tempias...

masih ingat tak pada tahun 1998 di mana pada waktu itu hampir setiap hari bermula September, Kuala Lumpur di selubungi dengan gerakan Reformasi hingga menyebabkan pelbagai perkara tidak diingini berlaku...

Namun Alhamdullilah ia tidak mendatangkan kesan terhadap Sukan Komanwel sebaliknya ia masih meriah berlangsung...

Bagi saya, ini menunjukkan Rakyat Malaysia sebenarnya masyarakat yang matang dan berbudi bahasa walaupun dalam banyak hal masih boleh dipersoalkan....

Catatan Epain: Berdoa Malaysia menang Piala Suzuki....

Monday, November 17, 2008

Cakap je lebih....

Isu yang saya ingin bangkitkan dalam posting ni sebenarnya dah lama dah "berbuku"...

Jadi sekarang ni ingin saya luahkan...apa feedback orang lain, Wallahualam...

Isunya ialah membabitkan media cetak negara ini...bagi saya, sekarang ni, kalau baca surat khabar terutamanya yang berbahasa Inggeris terasa macam hidup di London, Liverpool dan manchester...

Sebabnya, "story back page" semuanya di dahului dengan cerita Liga Perdana Inggeris, EPL...

Bab gambar jangan ceritalah...sebesar-besarnya....saya pun heran lah, apa berita sukan dalam negara ni tak sesuai untuk dijadikan "highlight" ke?...teruk sangat kualiti kita?...

Ada sekali tu, citer pasal Lee Chong Wei "diketepikan" tapi yang dihighlightkan cerita pasal nasib mark Hughes...ada pulak tu cerita pasal menjelang perlawanan "lebih hebat" daripada cerita yang menghasilkan keputusan...pelik-pelik...

Mereka ni semua cakap pasal "cintakan negara", "semangat patriotik", dan berbagai lagi kata-kata semangat, tapi dalam masa yang sama, diorang ni pun tidak menunjukkan semangat Malaysia...

Kita dok siar pasal bola negara luar....tapi ade ke diorang nak tunjuk pasal kita?...jauh panggang dari api!!...tapi kita dok agungkan...itu belum lagi sentimen bahawa diorang pernah menjajah kita....

Yelah...saya ni pun minat ngan pasukan bola macam Liverpool, AC Milan, Borussia Dortmund dan barcelona...tapi "tak tergamak" juga nak sisihkan asal kita...

Sekarang ni, cerita macam ni menular dikalangan akhbar berbahasa Melayu...ada akhbar tu, berkonsepkan cerita masyarakat sekitar, tapi cerita sukan, story EPL dapat backpage...

Hmmmm....entahlah...susah sangat ke untuk kita tunjukkan semangat kita sebenar?..Kenapa mesti kita ikut orang dalam laksanakan sesuatu....kalau bukan kita yang bangga dengan apa yang kita ada...siapa lagi?....

Tapi nak buat macam mana....masing-masing ada pandangan sendiri...itu semua "rumah tangga" masing-masing....tak boleh kacau, tak boleh komen...biarlah...jangan nanti, ada mat Salleh dan Minah Salleh yang datang Malaysia tak boleh beza negara diorang dengan Malaysia sudah lah...

Masa tu, sapa nak tolong jawab? Alex Ferguson?

Catatan Epain: Nasib baik akhbar jawi tak buat macam tu....

Saturday, November 15, 2008

Berbaloikah?


Baru-baru ini pentas sukan negara khususnya tenis dikejutkan dengan isu pembatalan acara "King Of Tennis", acara sehari yang menghimpunkan bekas jaguh tenis dunia di Pulau Pinang...

Penganjur diberitakan gagal mendapatkan "sanction" daripada Pejabat Pesuruhjaya Sukan atau dalam erti kata lain, ia bakal menjadi satu "perlawanan haram"...

Penyudahnya ia dibatalkan, dan tambah buruk gelanggang yang sudah dibina tidak dapat digunakan manakala ada sebahagian pemaint yang telahpun membayar harga tiket yang mahal bagi menyaksikan perlawanan itu...

Bagi saya, ini adalah akibat keghairahan sesetengah pihak yang ingin mengaut keuntungan dengan jalan pintas....tapi seperti biasa menggunakan alasan "pembangunan sukan" untuk menganjurkannya...

Ia ibarat ulangan episod penganjuran kejohanan bolasepak CYC yang nyata memalukan negara...

Sekarang ini, khususnya tenis, banyak pihak ghairah membawa masuk pemain ternama, baik yang sedang beraksi mahpun yang telah bersara...

Alasannya untuk pembangunan sukan tetapi bayangkan, untuk bawa seorang pemain seperti Roger Federer memerlukan dana yang banyak mencecah jutaan ringgit...

Saya rasa, duit jutaan ringgit itu ada lebih baik disalurkan kepada pihak yang memerlukan...malahan pihak2 terbabit hanya memerlukan ratusan ribu ringgit...

Ingat dulu?...Jawariah tidak dapat menyertai Terbuka Australia hanya sebab kekurangan RM 20 ribu....

Dan saya rasa, ada lebih baik usahakan semula kehadiran Jelajah ATP di Malaysia seperti mana yang pernah dikecapi sekitar 90-an dulu...

Catatan Epain: Teringin nak tengok Maria Sharapova lebih dekat...

Thursday, November 13, 2008

Mari kita saksikan hasilnya...

Setelah 2 hari berbincang, berborak, berdiskusi dan sebagainya, Konvensyen Sukan 2008 berakhir pada Rabu, 12 November...

Pastinya ramai yang berharap bahawa konvensyen tersebut mampu menghasilkan sesuatu, baik dalam masa pendek mahupun panjang....

Saya tidak menghadiri konvensyen tersebut, namun selepas melihat beberapa cadangan resolusi serta resolusi akhir yang dibentangkan, saya boleh bayangkan sesuatu yang positif mampu dihasilkan...

Cuma sekarang ini adalah masa pelaksanaan dan pemantauan, 2 perkara yang sentiasa menjadi masalah...

Rasanya tiada guna jika kita hebat merancang tetapi gagal melaksana ataupun kita melaksanakan tetapi tidak "istiqamah" dengan apa yang dilaksanakan....

Maka berbalik pada asal, kita hanya menuding jari, yang ini kata yang itu, yang itu kata yang sinun dan sebagainya....

Saya tertarik dengan isu pengwujudan universiti sukan...saya sendiri bersetuju tapi rupanya ada juga yang selama ini acap kali mengatakan "sukan perlu dikerjayakan", "sukan harus menjadi jaminan masa depan", yang tidak setuju dengan pengwujudan universiti sukan ini...

Bagi saya, mereka ini merasakan bahawa universiti sukan adalah sesuatu yang terlalu akademik ataupun mereka hanya membayangkan universiti seperti Harvard dan Oxford yang mementingkan kecemerlangan akademik....

Walau apa pun, saya harap, "sooner or later", universiti ini mampu wujud walau apa pun tujuannya, kerana setiap tujuan adalah positif....

Secara keseluruhannya, kita hendak lihat, konvensyen ini benar2 mampu mewujudkan sesuatu yang positif...kerana kita harus ingat, konvensyen hanya lah "medan" untuk bercakap dan membentangkan kertas kerja, sebaliknya dalam sukan, kerja berbentuk fizikal yang mewakili ruang yang paling besar...maka, jangan hanya pandai bercakap...

Catatan Epain: Teringin jadi moderator...

Friday, November 7, 2008

Apa sudah jadi ISN?


Gambar : Berita Harian 6 November

Kecederaan adalah perkara biasa yang dialami setiap atlet....

Tapi kecederaan yang dialami atlet lompat tinggi negara, Lee Hup Wei kelmarin adalah luar biasa...

Bukan jenis kecederaan tetapi kesengsaraan yang dialami Hup Wei...sudahlah cedera...tiada pula pegawai perubatan atau fisioterapi yang berada semasa Hup Wei tercedera...

Tulah...peristiwa ni hanya menambah satu lagi episod "professionalisme" sukan negara yang tidak pernah sembuh daripada luka perit...

Kesian Hup Wei...dah la cedera...makin sakit bila takde orang nak ambik peduli...tapi bila menang pingat, ramai pulak yang menghimpit...."saya lah punca kejayaan Hup Wei", "program sains sukan kita membuahkan hasil", "satu lagi pencapaian hebat"....

sekarang?...apa citer?...tolonglah...dengarnya KOAM macam nak "melutut" untuk dapatkan bantuan Hup Wei...

Catatan Epain: Teringat kecederaan tulang rahang tahun 2005, 6 minggu tak jumpa nasi

Wednesday, November 5, 2008

Mampukah revolusi merubah nasib hoki?


Tarikh 1 November 2008 merupakan satu tarikh yang bersejarah buat sukan hoki negara...

Pada tarikh ini, jawatankuasa baru PHM dibentuk dan tambah menarik, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah secara sah dipilih sebagai Presiden untuk penggal 2008-2010...

Nur Azmi Ahmad pula dipilih selaku Timb. Presiden dengan mengatasi undian yang diperoleh penyandang terdahulu, Tunku Majid Idris Sultan Iskandar...

Satu senario yang menarik...tetapi pastinya orang ramai khususnya peminat sukan hoki mengharapkan sesuatu yang segera daripada AJK baru ini...

Saya masih ingat...saya tidak tahu membezakan Revolusi dan Evolusi...tapi saya diterangkan dengan ringkas, Revolusi bermakna perubahan segera atau ketara manakala Evolusi bermakna perubahan yang memakan masa atau lambat....

Maka sya bayangkan PHM sedang dilanda revolusi, tetapi mampu revolusi ini merubah nasib hoki?...Dan cabaran Tengku Abdullah untuk meletak jawatan atau tidak dicalon semula andai hoki terus gagal satu cabaran yang besar....

Dan dengan perubahan yang dilakukan Tengku, tidak mustahil hoki akan bersinar semula...tapi secepat mana?...

Catatan Epain: Nak tengok pemain seperti Nor Saiful Zaini....

Tuesday, November 4, 2008

Sindrom Hafiz Hashim melanda Chong Wei?

Hmmmm...hampir seminggu saya berada di luar KL, lebih tepat kagi ke Johor Bahru, saksikan golf Iskandar Johor Open....

Sepanjang tu, ada 3 isu yg menarik perhatian...tapi memula lebih baik saya komen pasal badminton...lebih tepat lagi, Datuk Lee Chong Wei...

Nampaknya Chong Wei dah terkena sindrom Hafiz Hashim dimana lepas dapat pingat perak, terus dirundung malang....tanpa sebarang kejuaraan....sama macam hafiz dulu, lepas menang All England, terus habis sampai sekarang...

Chong Wei tidak perlu dipersalahkan...yelah dah peak masa Ogos, susah nak dapat form balik...tengok Lin Dan, lepas menang pingat emas Olimpik, rehat sampai sekarang....sebab dia perlukan masa untuk hilangkan "rengas" badan masa olimpik....

Jadi Chong Wei patut buat benda yang sama....tapi dah terlambat...cuma apa yang penting sekang ni, MSN atau ISN patut bantu Chong Wei kekalkan semangatnya...kalau tak memang susahlah lepas ni...

Catatan Epain: Apa kata pergi Stadium Juara, tengok geng Sinar Pagi vs Chong Wei