Thursday, June 25, 2009

Oh! My....Myteam

Hahaha...

Sedikit masa lalu nama Myteam seakan satu nama yang mesti diketahui semua peminat bolasepak negara ini...

Apa tidaknya...betapa beraninya mereka dengan mengatakan satu perubahan dalam bolasepak akan berlaku dan ia mahu ditunjukkan menerusi Myteam...

Tak dinafikan penampilan Myteam telah menarik minat pelbagai pihak..tetapi sudah pasti bukan sebab aspirasi mereka..tetapi lebih kepada siapa yang mewujudkannya...

Tapi sekarang apa dah jadi?...nak tarik diri daripada Liga M?...bagi saya itu juga tidak mengejutkan...sebab akhirnya mereka2 yang berada dalam Myteam dah tau betapa azabnya menguruskan pasukan dalam Liga M...

Dulu bolehlah...segala-galanya ada...tapi sekang Myteam ni bolehlah dianggap sebagai "habis madu, sepah dibuang entah kemana"....

Mungkin ada "pengikut" sudah "insaf" betapa mereka sudah tertipu dengan bawakan Myteam ni...

Awal lagi saya dah rasa Myteam tak lebih dari glamor...tengok sahaja kat Shebby Singh...cakap boleh lah...sekali bila handle pemilihan ada ke patut hanya 3 kriteria yang diambil kira iaitu larian, gelecek dan hantaran...

Sedangkan Shebby sendiri tidak pernah ada sijil kejurulatihan...maknanya selama pemilihan Myteam dibuat, ia dikendalikan pihak tak bertauliah...

Jadi fikirlah sendiri..sekarang ni nak tarik diri...cuma kita lihat adakah FAM akan mengenakan denda terhadap Myteam...seperti yang pernah berlaku ke atas MK Land, Public Bank dan NS Chempaka yang didenda 30 dan 50 ribu ringgit....

Catatan Epain: Lain kali jangan bertanding terus...

Monday, June 22, 2009

Tukar format liga?...tak terkejut punnnn

Semasa sedang berada di Std Hoki Taman Daya, kawan saya memberitahu satu perkhabaran yang "telah lama saya jangka"...iaitu FAM bercadang untuk menukar format liga M...

Bagi saya tiada apa yang mengejutkan tentang perkhabaran itu....malahan macam takde perasaan bila kawan saya beritahu saya mengenai hal tersebut...

Cuma saya agak "hairan"...dalam bebanyak hal yang mengaitkan dengan kesuraman bolasepak Malaysia..ini je yang mampu dilakukan?....

Seolah-olah, punca selama ini kemerosotan bolasepak Malaysia diletakkan ke atas kegagalan menguruskan liga dengan baik...sedangkan yang menguruskan liga tu adalah manusia di dalam FAM..maka patutnya orang dalam FAM lah yang kena tukar....

Memang betullah orang cakap..FAM ini merupakan badan "terbesar" di negara ini yang langsung tidak mengendahkan apa yang orang lain cakap mahupun cadangkan...

Sekarang ni, kita tunggu jelah apakah perubahan format yang akan dilakukan..dan sudah pasti nama liga tu sendiri yang akan diubah sekadar untuk menghalalkan "perubahan" yang mahu dibawa....

Agak2, apa nama baru liga musim akan datang...Liga Super Premier?...atau Liga Super Bloopers?

Catatan Epain: Main liga kampung lagi baik...format tak berubah pun

Saturday, June 20, 2009

Pengajaran dari Kota Singa atau Temasek..

Saya sekarang ni berada di Johor Bahru untuk mengikuti perjalanan Hoki Piala Dunia Remaja...

Hari Khamis, saya sempat ke Singapura untuk menghadiri sidang media menjelang separuh akhir antara Australia - Jerman dan Belanda - New Zealand...

Saya disini bukanlah nak cerita inti pati sidang media tu sebaliknya apa yang berlaku kepada saya dan rakan-rakan lain terutamanya dari Malaysia...

Saya sememangnya dah menjangka bahawa Singapura tidak akan menghidangkan air, baik yang berperisa mahupun air kosong apatah lagi sebiji karipap Singapore...

Telaan saya tepat, walaupun sedikit "kecewa" tapi tak lah teruk sangat sebab saya dah jangka...tapi rupanya, kengkawan yang lain pun terasa juga...

Bila ke kereta, ada yang berbisik, "apalah punya kedekut Singapore ni, air segelas pun tak bagi"....

Saya bukanlah kemaruk sangat nak air Singapore tu, sebab air yang diorang dok minum tu pun datangnya dari Johor...

Apa yang saya terkilan lebih kepada cara penganjuran mereka...Singapura seakan "tidak ikhlas" dalam menjadi tuan rumah bersama...mungkin mereka bersetuju atas dasar layak secara automatik dalam sukan yang sememangnya mereka susah nak menang dalam Sukan Sea sekalipun...

Kalau pergi ke hotel rasmi iaitu Royal Hotel, suasana di sana macam tiada apa yang berlaku...dan lebih menyedihkan, sidang media diadakan di dalam bilik yang hanya muat untuk meja bulat kapasiti 10 orang sahaja...bayangkan, sidang media separuh akhir Piala Dunia...diulang...PIALA DUNIA...

Gambar dari "Malaysian Sport"

Berbeza dengan suasana di Puteri Pacific Hotel di JB yang mana terasa kehadiran pemain atau apa sahaja yang berkaitan dengan hoki di sekitar sana....

Jadi, pengajarannya Malaysia ni memang negara yang "baik hati"...diakui hospitaliti kita memang tip-top...tetapi kengkadang tu, ia sebenarnya mendatangkan kemudaratan...sebab orang akan ingat Malaysia ni seakan "rumah kebajikan" untuk kejohanan sukan...kalau negara lain tak boleh buat, Malaysia akan ambil alih...

Dan kita dengan "senang hati" menerima "pelawaan" tersebut...tengoklah macam mana PHM seakan beriya nak ambil alih hak tuan rumah Piala Dunia dari India....sebelum ni kita buat "kerja kebajikan" dengan mengambil alih hak penganjuran Piala Asia dari Dubai manakala tahun lepas penganjuran Piala Juara-juara dari Pakistan..

Wajarkah ia berterusan?

Catatan Epain: Apa kata wujudkan "Rumah Seri Kenangan" kendalian KBS...

Wednesday, June 17, 2009

Perlukah Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) kendali pemilihan AJK persatuan sukan?

Ahaa..

Tajuk di atas bukannya soalan undian...tapi sebenarnya lebih kepada persoalan tentang trend semasa pemilihan AJK persatuan sukan negara ini...

Mungkin kerana negara ini banyak terdedah dengan berita/cerita politik, maka secara tidak langsung ia mendatangkan kesan kat tempat lain...

Saya membangkitkan isu ini sebab, Julai depan Persatuan Penulis Sukan, SAM akan menjalankan pemilihan jawatankuasa baru utk penggal akan datang...

Dengarnya, ada beberapa calon dan penyandang telahpun melobi memintak agar dipilih semula...penyandang berkata "pilihlah saya lagi, ada beberapa tanggungjawab yang belum dilaksanakan"...calon lawan pulak, "pilih saya, saya akan membawa pembaharuan dan membawa SAM ke satu arah lebih tinggi"...

Jadi, bila saya dengar ayat2 ini secara tidak langsung saya mengaitkannya dengan pilihanraya umum/kecil...tu kan ayat2 kempen...

Selain pemilihan SAM yg mendatang...ingat tak tentang pemilihan MOM?...org boleh nampak betapa sesetengah calon yg berkempen mcm kempen pemilihan UMNO...yg bestnya pulak...siap ada "campaign manager" tu...perghh...dah mcm pilihanraya presiden US lah...

Ni baru sebahagian...ada beberapa lagi pemilihan AJK persatuan sukan dijalankan...
Itulah sebab saya mengutarakan persoalan di atas...ini kerana sesetengah pemilihan jadi "buruk" hingga ada yg menyerang peribadi, perjumpaan sulit puak menyokong dan sebagainya...

Setahu saya, AJK punya peranan tersendiri dlm persatuan, dan bukannya tempat menonjol diri...tapi saya tau, ada yg beriya nak jawatan sebab benda mcm tu di mana akhirnya akan membawa ke satu kesudahan yang "diinginkan"....

Presiden pulak, bukannya satu2 org dalam persatuan yg buat kerja....sebaliknya persatuan sukan perlu mempunyai barisan AJK yg "semua boleh buat kerja"....

Saya mengulas ni sebab saya pernah terlibat secara langsung dengan NGO...maka saya adalah sedikit kefahaman macam mana sesebuah persatuan itu dikendalikan...sekang ni pun tengah handle kelab sukan...

Catatan Epain: Jadi pengundi cukuplah...

Friday, June 5, 2009

Bumbung stadium Sultan Mizan runtuh...nasib baik....

Rasanya masih belum terlambat untuk saya komen mengenai kejadian bumbung stadium Mizan Zainal Abidin di Gong Badak Terengganu runtuh..

Tapi saya tak nak komen pasal kejadian tersebut....cuma nak lahirkan rasa "nasib baik" terhadap beberapa "kejadian" yang terselamat...

Nasib baik....tak de nyawa yang melayang

Nasib baik....Sukan Staf Pengajian Tinggi tak mula lagi masa kejadian

Nasib baik.... pasukan Liga Super Terengganu tak training masa kejadian

Nasib baik.... Makcik cleaner berada di tempat lain

Nasib baik.... pekerja maintenance elektrik berada jauh dari tempat kejadian

Itulah antara "nasib baik" disebalik kejadian tersebut...apapun kita harapkan tiada lagi kejadian yang serupa menimpa...lebih lagi meragut nyawa...

Cuma sekang...tak tau lah nasib kontraktor macam mana...bernasib baik ke tak?..

Catatan Epain: Teringat targedi Highland Towers....

Tuesday, June 2, 2009

Tak-raw masih lemau

Ahad lepas berakhir satu lagi kejohanan bertaraf antarabangsa iaitu Kejohanan Sepaktakraw Dunia di Terengganu...

Seperti "dijangka", Thailand terus bermaharajalela, manakala Malaysia entah ke mana sampaikan Indonesia pun skuad negara boleh kalah di peringkat separuh akhir...

Apa nak jadi ni?....

Saya tak nak mengulas panjang tapi cukuplah untuk saya mengatakan, sepaktakraw pun dah boleh join bolasepak dalam kelompok sukan yang merudum...

Thailand terus didepan kita malahan tidak salah untuk saya katakan bahawa negara Gajah Putih itu berseorangan didepan apabila tiada negara yang mampu menjadi pesaing terdekat....

Apapun diharapkan prestasi takraw tak berterusan khususnya pada Sukan Sea laos, Disember depan serta Sukan Asia 2010...

Kalau tak dapat bawak balik pingat emas, maknanya PSM akan dapat presiden baru...tak gitu Tok Mat?...

Catatan Epain: Terkedu tengok killer Thailand melibas....