Selamat Tahun Baharu 2020

Friday, September 5, 2008

Perginya seorang pejuang...


Al Fatihah...

Tepat jam 5.58 petang, 4 September 2008 bersamaan dengan 4 Ramadhan 1429 Hijri, negara kehilangan seorangan pejuang, Allahyarham Tan Sri A Samad Ismail...

Beliau lebih dikenali dengan panggilan Pak Samad, satu nama yang agak "simple" tetapi orangnya seorang yang penuh karisma dan mempunyai semangat kenegaraan yang tinggi...

Saya salah seorang anak muda yang tidak pernah mengenali Pak Samad secara dekat, namun daripada pembacaan pelbagai jenis buku, baik buku sejarah dan buku kewartawanan, saya sememangnya mengagumi beliau...

Salah satu bukunya kalau saya tak silap, "Jurnalisme Akhbar" yang mana Arwah menceritakan pahit maung seoarang wartawan...

Bagi saya, arwah adalah contoh negarawan yang patut diingati dan dikenali generasi muda kini dan selepas ini....

Namun "harimau mati meninggalkan belang, manusia meninggalkan nama"...begitulah juga saya percaya dengan Pak Samad, namanya akan terus dikenang...dan bagi wartawan, beliau adalah contoh seorang wartawan yang penuh integriti...Al Fatihah...semoga rohnya ditempatkan dikalangan orang beriman, Amin...

No comments: