Friday, July 31, 2009

Industri Sukan? atau Sukan Industri?

Baru-baru ini saya terbac mengenai aspirasi Menteri Belia dan Sukan untuk menjadikan sukan di negara ini sebagai satu "industri" seperti industri pembuatan, perkhidmatan dan sebagainya...

Wow!!..macam menariknya je bunyinya...sekali dengar memang yang beranggapan bahawa kita mempunyai cita-cita yang cukup besar...dan tak salah untuk bercita-cita walaupun ianya agak mustahil...

Cuma secara realitinya, adakah ia mampu menjadi kenyataan?

Mungkin ada yang beranggapan bahawa saya ni bersikap negatif...tetapi saya bertanya demikian berdasarkan pemerhatian dan pengalaman...

Datuk Ahmad Shabery Cheek menyamakan aspirasinya dengan apa yang dilihat di peringkat antarabangsa dan saya percaya perkara pertama yang beliau nampak ialah EPL....hinggakan beliau sendiri menyatakan sokongan secara terbuka terhadap hasrat pembelian Newcastle United oleh firma negara ini....

tetapi datuk, itu EPL...tidakkah datuk sedar bahawa keadaan di negara ini ibarat 0.1% perbandingan dengan EPL atau mana-mana kejohanan sukan negara lain khususnya negara maju?...

Kenapa saya berkata 0.1%?..sebabnya tahap professionalisme penggiat sukan negara ini masih "dibawah tempurung"...contoh terbaik yang saya mampu berikan ialah penganjuran kejohanan bolasepak Liga Super di negara ini...

Dah 20 tahun dianjurkan sejak pengenalan Liga Semi Pro...kualiti makin teruk malahan makin banyak pasukan yang tak mampu mengendalikan pasukan masing-masing...sedangkan sedikit masa lalu kebanyakan pihak sibuk nak jadi pro...tapi nak pro macam mana..gaji pun tak mampu nak bayar...EPF pun tertunggak...

Kalaulah industri tu bermaksud "kutipan" duit atau revenue...nampaknya ia memang sukar...peminat yang datang tengok bola pun hanya satu per sepuluh daripada kapasiti stadium...dah la tu...kebanyakan persatuan masih lagi mengamalkan sistem "tongkat" iaitu subsidi daripada kerajaan...

Jadi, macam mana nak ubah ia jadi industri?

Catatan Epain: Industri Kecil dan Sederhana kot?

No comments: