Tuesday, August 5, 2008

Sekali lagi...tiada awang import


Minggu lepas, satu pengumuman penting telah di buat Persatuan Bolasepak Malaysia, FAM...

Orang luar media mesti tertanya-tanya, apakah pengumuman tersebut sebelum diumumkan...mungkin ada yg membayangkan macam Pak Lah nak umum turunkan harga minyak atau penstrukturan semula subsidi...

Sekali rupanya, FAM umumkan PEMAIN IMPORT TIDAK DIBENARKAN BERAKSI MUSIM DEPAN...

Ini je ke cara terbaik untuk mengembalikan kemeriahan bolasepak tempatan?...Apa? selama ini pemain import ke punca liga kita di klasifikasikan sebagai kelas D oleh AFC?...Ramai yg percaya, tidak...

Pergilah manapun liga dalam dunia sekang ni...hampir semua ada pemain import especially negara membangun dan negara maju...

Saya pernah saksikan liga Vietnam (Vietnam main dalam AFC Champions League)...cara mereka anjurkan perlawanan liga umpama cara karnival...yakni lebih 1 perlawanan dalam masa satu hari...n 70% pemain merupakan pemain import...

Tapi tengok kat mana Vietnam berada jika hendak dibandingkan dengan kita?...

Tulah, macam2 cadangan yg diutarakan terutama masa sesi brainstorming hari tu, ini je yg mampu FAM lakukan?...

Jangan terkejut jika FAM akan turn balik keputusan ini, paling tidak, 4 musim selepas ini, seperti mana yang pernah dilakukan sebelum ini...The Flip Flop of FAM...

Sekang ni peminat mesti nak tengok, adakah liga akan kembali meriah selepas awang import balik negara masing-masing...adakah ranking Malaysia akan ok selepas ini...adakah Malaysia akan jadi juara dikalangan negara ASEAN?...

Inilah yang dikatakan, marahkan nyamuk, habis kelambu kena bakar....pengabisannya, dengan rumah sekali terbakar selepas tu...then baru sibuk nak padam kebakaran...

Catatan Epain: Teringat dengan pemain import seperti Peter Nieketien, Olobunmi Adigun n Marian Valach...

No comments: